Poza jedenastoma silnikami diesla Euro 6, Scania jako pierwsza zaproponowała jednostki zgodne z nową normą napędzane różnymi paliwami alternatywnymi. Obecnie proponuje silniki gazowe oraz napędzane biodieslem.
Pierwsze takie pojazdy trafiają już do odbiorców.
Euro 6 na biodiesel...
Scania, jako pierwsza w swojej klasie wprowadziła dwa silniki Euro 6 do ciężarówek, które mogą być zasilane stuprocentowym biodieslem (EN 14214). W takiej odmianie jest produkowany modułowy, pięciocylindrowy, 9-litrowy silnik o mocy 320 oraz 360 KM. Wersja 320 KM osiąga 1.600 Nm już przy 1.050 obr/min, a 360 KM - 1.700 Nm przy 1.100 obr/min. Jednostki te mogą być stosowane zarówno w ciężarówkach, jak i autobusach. Osiągi są niższe najwyżej o 8 procent, gdy silnik jedzie na stuprocentowym biodieslu. Wynika to z niższej wartości opałowej tego paliwa w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym.
Ważne jest też, że pojazdy na biodiesel są z punktu widzenia kierowcy łatwe w obsłudze. Tankuje się je na zwykłej stacji. Biopaliwo może być w razie potrzeby mieszane ze zwykłym olejem napędowym, jeśli okaże się to konieczne.
- Na dużych rynkach obserwujemy coraz wyraźniejsze sygnały zainteresowania biodieslem - mówi Joel Granath, wiceprezydent zarządzania produktem w Scania Trucks.
- Zrównoważony rozwój ma znaczenie dla wielu nabywców, na przykład przewoźników prowadzących dystrybucję w centrach miast. Z tego, co wiem żaden inny producent ciężarówek nie przedstawił silnika Euro 6 na biodiesel. Oczekujemy więc dobrego przyjęcia tych bardzo elastycznych i ekologicznych silników.
To, jak bardzo "zielona" jest ciężarówka zależy w rzeczywistości od tego, w jaki sposób powstaje napędzające ją paliwo. Niektóre biodiesle mogą zredukować emisję CO2 o 80%, a nawet więcej.
9-litrowe silniki Scania o mocy 320 i 360 KM są proponowane zarówno w odmianie na konwencjonalny olej napędowy, jak i stuprocentowy biodiesel. Te drugie mogą pracować na dowolnej mieszaninie obu wymienionych paliw. Jest tylko jedno zastrzeżenie - wersje na biodiesel są serwisowane zawsze w taki sposób, jakby stale jeździły na stuprocentowym biopaliwie.
Do oczyszczania spalin jest wykorzystywany wyłącznie układ SCR. Szczególne cechy biopaliw, takie jak niższa wartość opałowa i zwiększona emisja sadzy powodują, że zużycie paliwa jest nieco większa, a okresy między przeglądami krótsze. Wzrost spalania sięga 10% i dotyczy również zużycia AdBlue, jeśli silnik pracuje na stuprocentowym biodieslu.
Silnik na biodiesel zawsze będzie emitował mniej dwutlenku węgla w porównaniu ze zwykłym dieslem. To o ile mniej, zależy od sposobu, w jaki zostało wyprodukowane biopaliwo. Dzięki niższej emisji CO2, używanie biodiesla jest często premiowane dotacjami i ulgami podatkowymi.
Wprowadzanie jednostek o mocy 320 i 360 KM zasilanych biodieslem jest pierwszym krokiem do stworzenia pełnej gamy silników Scania Euro 6 na stuprocentowy biodiesel. Wszystkie obecnie dostępne silniki wysokoprężne Euro 6 mogą być zasilane bez potrzeby jakichkolwiek modyfikacji 10-procentowym biodieslem.
... Na gaz i biogaz
Scania już we wrześniu 2012 r. przedstawiła dwa 5-cylindrowe, 9-litrowe silniki gazowe zgodne z Euro 6. Jak na silniki iskrowe, wyróżniają się one wysokim momentem obrotowym. Pomimo stosunkowo małej pojemności mogą dzięki temu pracować w pojazdach, które ze względu na trudny charakter swojej pracy musiały być napędzane do tej pory tradycyjnymi silnikami wysokoprężnymi.
Wprowadzając wariant Euro 6 (na biogaz, sprężony gaz ziemny - CNG lub ciekły gaz ziemny - LNG), producent znacząco zwiększył moment obrotowy. Słabszy silnik w wersji Euro 5 osiągał 270 KM i 1.100 Nm. Obecnie ma 280 KM (przy 1.900 obr/min) i 1.350 Nm (przy 1.000-1.400 obr/min). Większa jednostka, która jako Euro 5 miała 310 KM i 1.250 Nm, teraz legitymuje się mocą 340 KM (przy 1.900 obr/min) i maksymalnym momentem obrotowym 1.600 Nm (przy 1.100-1.400 obr/min).
Podstawowe cechy konstrukcji: zapłon iskrowy turbosprężarka z zaworem upustowym, EGR 5 20%, wtrysk wielopunktowy i trójdrożny katalizator - Wysokie oczekiwania wobec silników gazowych obecne są na wielu poziomach - dodaje J. Granath. - Na całym świecie rośnie dostępność gazu. Należy pamiętać, że używając biogazu, można osiągnąć redukcję dwutlenku węgla nawet o 90%. Nic dziwnego, że branża transportowa zwraca się w stronę różnych postaci gazu. Widzimy wyraźne zainteresowanie gazowymi silnikami Scania Euro 6, podczas gdy inne rozwiązania w sektorze publicznym w krajach skandynawskich dopiero raczkują. Przy osiągach zbliżonych do diesla, silniki gazowe mogą być wykorzystywane zarówno w dystrybucji, jak i dalekim transporcie. Zasięg ciągnika siodłowego może być dwukrotnie zwiększony po zastosowaniu zbiorników na ciekły gaz (LNG). Wzrasta wówczas z 600 do około 1.100 km jazdy bez tankowania.
Cicha praca silników gazowych oznacza, że sprawdzą się w dystrybucji w terenie silnie zurbanizowanym, gdzie obowiązują ścisłe reguły dotyczące hałasu. Silniki gazowe często korzystają również z ulg podatkowych i innych zachęt ekologicznych.
- Scania stale inwestuje w paliwa alternatywne i oferuje bezprecedensowo szeroką gamę napędzanych nimi silników Euro 6 - uzupełnia J. Granath. - Dzięki niej klienci mogą wybrać rozwiązanie dopasowane do lokalnych warunków. Obok konwencjonalnych diesli, Scania nadal będzie wprowadzać nowe silniki na biodiesel, gaz oraz etanol. Chcemy, aby nabywcy zawsze mogli znaleźć pojazd odpowiedni do zadań i przystosowany do dostępnej w danym miejscu infrastruktury dostarczającej paliwo.
Jak poinformował nas Paweł Paluch, dyrektor marketingu Scania Polska, pierwsze pojazdy z silnikami Euro 6 zasilane CNG już trafiają do nabywców. Kontrakt na 29 śmieciarek dla warszawskiego MPO jest realizowany etapami i wcześniej dostarczono kilkanaście pojazdów z silnikami CNG Euro 5, o mocy 270 KM, a w 2014 i 2015 roku ma być dostarczonych po pięć sztuk już z jednostkami CNG Euro 6, o mocy 280 KM. Są to trzyosiowe śmieciarki z osią wleczoną skrętną.
Zwróciliśmy się z pytaniem do pozostałych głównych graczy na rynku ciężkich pojazdów: czy przewidują wprowadzenie (i kiedy) jednostek napędowych w wersji Euro 6 na paliwa alternatywne (biodiesel, biogaz, CNG lub LNG)? Do czasu oddania tej publikacji do druku otrzymaliśmy odpowiedź tylko z Mercedes-Benz. Niemiecki producent ma już dość bogatą tradycję w produkcji pojazdów zasilanych gazem ziemnym, czego przykładem jest Econic, ale w tej chwili ta firma ma pauzę po Euro 5. Jak poinformował nas Aleksander Rzepecki z Mercedes-Benz Polska silniki Euro 6 CNG do tego modelu proponowane będą od 2015 roku. Jeśli chodzi o pojazdy zasilane energią alternatywną, obecnie w ofercie jest tylko hybrydowe Fuso Canter.