Mercedes-Benz Polska zorganizował w Warszawie uroczystą, jesienną prezentację najnowszej generacji pojazdów specjalistycznych dla służb komunalnych i drogowych, czyli Econica i Unimoga, spełniających normę emisji spalin Euro VI.
Ponieważ od 1 stycznia 2014 r. na rynku europejskim zacznie obowiązywać norma emisji spalin Euro VI, gama pojazdów użytkowych Mercedes-Benz zostaje uzupełniona o dwa zgodne z przyszłymi regulacjami modele specjalne - Unimoga i Econica. Ich nowe silniki emitują do 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych niż dotychczas.
Nowe modele wyposażane są w silniki generacji BlueEfficiency Power: 4- i 6-cylindrowe jednostki o mocy od 156 do 354 KM, zmodernizowano ich kabiny, Unimog ma nowy synergiczny napęd trakcyjny, a Econic zużywa do 4 proc. mniej paliwa i o 40 proc. mniej AdBlue niż poprzednik.
Nowy Unimog debiutujący od razu w 10 wersjach - od U 216 do U 5024 - oraz 2- i 3-osiowe warianty niskopodłogowego Econica rozpoczynają epokę Euro VI wśród pojazdów specjalnych. Wszystko to łączy się ze wzrostem osiągów, wydajności i łatwości obsługi. Producent zapewnia, że mimo wyzwań związanych z wprowadzeniem normy Euro VI (m.in. dodatkowe podzespoły powiększone o 120 l objętości ) udało się jeszcze bardziej wzmocnić silne strony koncepcji obu modeli.
Nowa gama modeli
W ramach nowej oferty pojazdów roboczych Unimog modele U 216 i U 218 zastępują oferowany wcześniej wariant U 20 jako kompaktowe wersje bazowe i zbliżają się do odmian z mocniejszymi silnikami, znanych teraz jako U 318, U 423, U 430, U 527 oraz U 530. Pierwsza cyfra oznacza rozmiar (dla przykładu, 4 odpowiada dotychczasowemu U 400), a dwie kolejne - wartość mocy silnika w koniach mechanicznych bez ostatniej cyfry (przykładowo, 23 to 230 KM).
Wszystkie modele otrzymują kompletnie przeprojektowaną kabinę panoramiczną, nowe systemy hydrauliki roboczej i siłowej, a także synergiczny napęd trakcyjny, pozwalający na zmianę trybu ręcznej zmiany biegów na przekładnię hydrostatyczną podczas jazdy. Wszystkie te innowacje wpływają na wydajność nowego Unimoga. Bezkompromisowe w terenie modele U 4000 i U 5000 również otrzymały bardziej zaawansowane rozwiązania oraz nowe nazwy - odpowiednio, U 4023 i U 5023.
W przypadku Econica - 2- i 3-osiowych wersji, oferowanych teraz jako 4x2, 6x4 oraz 6x2/4 z elektronicznie sterowaną osią pchaną i wleczoną - niskopodłogowa koncepcja została uzupełniona o innowacje z zakresu ergonomii. Dodatkowo, wraz ze spadkiem zużycia paliwa oraz kosztów napraw i eksploatacji, jeszcze bardziej wzrosła efektywność ekonomiczna modelu, a jego ładowność pozostała na tym samym poziomie mimo spełnienia normy Euro VI.
BlueEfficieny Power - silniki gotowe na przyszłość
Dwie zupełnie nowe serie silników BlueEfficiency Power zapewniają Unimogowi zgodność z normą emisji Euro VI i znacznie większą wydajność, zwłaszcza przy uwzględnieniu wyższej mocy. Także Econic otrzymał jednostki nowej generacji: jednostki typu OM 934 oraz OM 936 w trzech wersjach 4- i dwóch 6-cylindrowych, o mocy od 156 do 354 KM i pojemności 5,1 oraz 7,7 litra. Najnowocześniejsze konstrukcje łączą niewielkie zużycie paliwa z czystymi spalinami i wyższą wydajnością mimo zastosowania rozwiązań pozwalających na spełnienie normy Euro VI. W przypadku Econica udało się osiągnąć zużycie paliwa niższe nawet o 4 proc. Silniki to sprawdzone już w Antosie i Atego jednostki. Pomimo normy Euro VI także zużycie paliwa Unimoga zostało ograniczone.
Nowe wtryskiwacze elektromagnetyczne z 10 dyszami w każdej sytuacji zapewniają najlepszą dawkę wtrysku. Tak zwana długoskokowa konstrukcja silników z chłodzonym układem recyrkulacji spalin i mocą sięgającą 46 KM 1 litra pojemności kwalifikują jednostki BlueEfficiency Power do grona najbardziej wydajnych diesli. Nowa, 4-cylindrowa wersja o pojemności 5,1 litra i mocy 156 KM dla bazowego Unimoga U 216 osiąga moment obrotowy 650 Nm, który pozostaje stały w całym głównym zakresie obrotów od 1.200 do 1.600 obr/min.
Jednostki sześciocylindrowe
W kategorii mocy rzędowe, 6-cylindrowe silniki OM 936 o pojemności 7,7 litra plasują się tuż obok wyjątkowo zwartej wersji 4-cylindrowej. Jednostki o mocy 272 KM lub 299 KM służą do napędu modeli U 427 i U 430 oraz U 527 i U 530. Maksymalny moment obrotowy 1.200 Nm dostępny jest w przedziale 1.200-1.600 obr./min. W Econicu stosowane są 6-cylindrowe jednostki o mocy 299 oraz 354 KM.
Wszystko wskazuje na to, że przez jakiś czas niemiecki producent nie będzie oferował Econica z zasilaniem gazowym. Jak na ironię, silniki CNG, czyste w porównaniu z dieslami Euro V, w przypadku diesli Euro VI okazują się już gorsze pod względem ekologicznym, bo spełniają zaledwie normę EEV.
Ze względu na osprzęt niezbędny do spełnienia normy Euro VI, nacisk położono również na wykorzystanie przestrzeni. Projektanci stanęli przed wymagającym zadaniem - musieli uwzględnić kompaktowe podwozie Unimoga, a także niskopodłogową koncepcję Econica. Poza recyrkulacją spalin wewnątrz silnika, układ oczyszczania spalin obejmuje system złożony z katalizatora utleniania, zamkniętego filtra cząstek stałych, wtrysku AdBlue oraz katalizatora SCR, połączonych szeregowo.
Panoramiczna szoferka Unimoga
Kabina panoramiczna reprezentuje nowoczesną koncepcję designu. Optyczny i funkcjonalny efekt krótkiej maski podkreśla LED-owe oświetlenie ze światłami do jazdy dziennej zintegrowanymi w zderzaku. W celu poprawy widoczności, wycieraczki przedniej szyby zainstalowano teraz na dachu, nad szybą. Dodatkową wygodę zapewnia nowy system przedniej kamery.
Na nowo urządzono wnętrze kabiny. Wielofunkcyjna kierownica z regulowaną kolumną i bardziej wydajne ogrzewanie oraz chłodzenie z usprawnionym przepływem powietrza zapewniają kierowcy i pasażerowi lepsze warunki. Elementy sterowania również zostały zmodyfikowane - ramię kolumny kierownicy służy teraz do obsługi takich funkcji jak zmiana biegów czy hamulec silnikowy. Panel wskaźników dostarczający informacji kierowcy został zaopatrzony w duży, jasny wyświetlacz; dżojstik do sterowania osprzętem można zdemontować i trzymać w dłoni; podgląd przedniego osprzętu - istotny także podczas montażu lub demontażu narzędzi - zyskał na bezpieczeństwie za sprawą monitora i przedniej kamery. Wszystko to pozwala ograniczyć obciążenie kierowcy. Użytkowanie opcjonalnego systemu centralnego pompowania opon "Tirecontrol Plus" jest teraz łatwiejsze dzięki ekranowi zapewniającemu użytkownikowi dostęp do zaprogramowanych trybów "road" (droga), "sand" (piasek), "bad surface" (zła nawierzchnia).
Nowa hydraulika robocza w Unimogu jest bardziej precyzyjna. Według zapewnień producenta działa precyzyjnie i bez jakichkolwiek szarpnięć - przy zwiększonej o około 30 proc. wydajności hydraulicznej. System pracuje proporcjonalnie i pozwala wykonywać dwa ruchy jednocześnie za pośrednictwem dżojstika. Wielofunkcyjne klawisze na kierownicy oraz informacje na wyświetlaczu umożliwiają limitowanie mocy.
Udoskonalona kabina Econica
Niskopodłogowa, przestronna kabina Econica, z ergonomicznym wejściem i wyjściem została też udoskonalona. Nowa osłona chłodnicy, silniejsza rzeźba zderzaków i standardowe światła do jazdy dziennej z diodami LED podkreślają jej nowoczesny design.
Kierowca i pasażerowie z pewnością docenią przestronność kabiny. Całkowicie zmodernizowany kokpit z nową, wielofunkcyjną kierownicą zapewnia łatwiejszy dostęp do panelu wskaźników i radia. Przyciski mogą być indywidualnie rozmieszczone, a ich funkcje przypisane osobno. Przeniesienie elementów sterowania hamulcem postojowym oraz przekładnią na wysokość kierownicy pozwala na wygodniejsze i bezpieczniejsze użytkowanie.
W zamykanych schowkach nad fotelami pasażerów wygospodarowano dodatkową przestrzeń. Kabina Econica zwraca także uwagę nowym rozplanowaniem otworów wentylacyjnych i elektryczną roletą, lepszą izolacją wnętrza oraz tunelu silnikowego oraz, rzecz jasna, nisko położonym wejściem i przeszklonymi, dwuskrzydłowymi drzwiami po stronie pasażera, z dala od ruchu ulicznego.