Firma Autobagi Polska sp. z o.o. została nowym krajowym generalnym i wyłącznym przedsta-wicielem Kamaza, rosyjskiego producenta szosowych, uterenowionych i terenowych ciężarówek, autobusów różnych typów oraz militarnych pojazdów specjalizowanych i specjalistycznych.
Autobagi Polska sp. z o.o. to filia - spółka-córka litewskiego przedsiębiorstwa Autobagi, zajmującego się na Litwie przemysłowym montażem, przeznaczonych głównie na rynek Unii Europejskiej, modeli Kamaza z silnikami Euro 5. Spółka ta istnieje od czerwca 2010 roku i ma siedzibę w Warszawie. Za sprzedaż odpowiada natomiast oddział w Liszkach k/Krakowa.
Teraz Kamaz Polska
Krakowski oddział, działający jako wydzielona struktura organizacyjna, nosząca nazwę Kamaz Polska, działa od początku lipca tego roku i przejął wszelkie uprawnienia wyłącznego krajowego przedstawiciela w zakresie sprzedaży oraz obsługi serwisowej, gwarancyjnej i pogwarancyjnej pojazdów marki Kamaz. Dyrektorem Handlowym tego oddziału jest Wojciech Traczuk, od lat związany ze zbytem u nas wyrobów rosyjskiego wytwórcy, gdyż poprzednio pracujący też na stanowisku Dyrektora Handlowego w Kamaz Trucks Polska. Oprócz Dyrektora W. Traczuka do Kamaz Polska od poprzedniego reprezentanta przeszła grupa cenionych fachowców. W ten sposób Kamaz Polska od razu dysponuje dużą wiedzą i doświadczeniem, niezbędnymi w umiejętnym prowadzeniu tego biznesu.
Nie tylko auta
Zamiana przedstawiciela z niezależnego agenta na podmiot bardziej powiązany z producentem w segmencie pojazdów użytkowych nie jest niczym nowym. W latach 90. ubiegłego wieku taką operację udanie przeprowadziły zachodnioeuropejskie koncerny. Teraz zachodzi ona w strukturach odpowiadających za reprezentowanie interesów Kamaza. Jak podkreśla Dyrektor W. Traczuk powodów tej zmiany da się wymienić co najmniej kilka: - Przede wszystkim Kamaz chce polepszyć swoje postrzeganie i pozycjonowanie na polskim rynku. Ciężarówki Kamaza, jak dotychczas, kojarzone są głównie u nas z tanimi, prostymi konstrukcjami, dość łatwymi w naprawie oraz odpornymi na złe warunki eksploatacji i użytkowanie w terenie. Tymczasem Kamaz ma dzisiaj w swojej ofercie także warianty nowoczesne, o zdecydowanie poprawionych walorach użytkowych i przy tym - co ważne dla nabywców - wciąż relatywnie tanie. Chcemy więc zainteresować Kamazem tych odbiorców, którzy cenią jakość, dobre warunki pracy i odpoczynku stwarzane dla kierowcy oraz niskie koszty eksploatacji, przy zachowaniu rozsądnej ceny. Nowe wersje Kamazów idealnie zaspokajają te potrzeby. Poza tym powołanie Kamaz Polska ma na celu zwiększenie naszej penetracji rynkowej, zarówno jeśli zagadnienie odnosi się do samej wielkości zbytu w liczbach bezwzględnych, jak i uzyskanych udziałów. Innymi słowy, nie chcemy dalej być postrzegani jako dostawca niemal niszowy, ale pragniemy zostać jednym z bardziej liczących się graczy. Do tego niezbędna jest zaś m.in. zdolność do zaproponowania odpowiednio poszerzonych tzw. usług okołoproduktowych. Dzisiaj bowiem polski klient nie nabywa jedynie samej ciężarówki. Dzisiaj kupuje konkretne, odpowiadające mu rozwiązanie transportowe - narzędzie służące do zachowania stałej konkurencyjności i rentowności. Jedną z podstawowych składowych tego narzędzia nadal pozostaje sam samochód, ale równie ważne są elementy wspomagające zakup i późniejszą eksploatację, jak fabryczne finansowanie, dobra dostępność serwisów i wysoka ocena ich pracy, wydłużona gwarancja, kontrakty serwisowe. W latach 90. tymi składowymi zachodnie koncerny zdobywały nasz rynek, przyzwyczajając rodzimego odbiorcę do wysokiego standardu obsługi. Kamaz, by nie odstawać w tym obszarze od konkurentów, musi być zatem w stanie przedstawiać analogiczne propozycje. Czasy, gdy na wielkość sprzedaży wpływała jedynie cena, najlepiej jak najniższa, odeszły już do przeszłości. Dzisiaj klienci doskonale wiedzą, że nie ma sensu oszczędzanie na pewnych sprawach. Dlatego Kamaz, by nie być dalej postrzeganym tylko jako niemal niszowy dostawca tanich i prostych aut, musiał pójść tą drogą. Tym bardziej, iż w perspektywie kilku najbliższych miesięcy mamy wejście w życie wymagającej normy czystości spalin Euro 6. I temu wyzwaniu Kamaz po prostu musi sprostać. W rezultacie Kamaz Polska proponuje paletę nowoczesnych ciężarówek oraz jest na etapie budowania sprawnie działającej sieci autoryzowanych stacji obsługowo-naprawczych. Na powołaniu Kamaz Polska ostatecznie bardzo zyskają więc klienci, którzy już wkrótce powinni odczuć wyraźną poprawę w sposobie ich bieżącej obsługi".
Ciężarówki Euro 5 i Euro 6
W zakresie oferty pojazdy pochodzą z montowni prowadzonej przez Autobagi na Litwie. Obecnie montaż obejmuje siedem podstawowych modeli ciężarówek w układach napędowych 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 i 8x4, napędzanych przez silniki Cummins z dwóch linii - ISB oraz ISL. 6,7-litrowe jednostki ISB dostępne są w wersjach o mocy 285 i 300 KM, z kolei 8,9-litrowe ISL tylko w jednym nastawie, o mocy 400 KM. Wszystkie one spełniają normę Euro 5 dzięki technologii selektywnej redukcji katalitycznej SCR, czyli przy zastosowaniu płynu AdBlue. Istotne jest też, iż na te siedem montowanych w tej chwili na Litwie modeli została wydana homologacja europejska. Jest to homologacja na podwozia i pełnopojazdowa na wywrotki, podczas gdy na pozostałe rodzaje zabudów wymagane będzie uzyskiwanie homologacji jednostkowych. Ponadto teraz jest robiona pełnopojazdowa homologacja na 18-tonowy żuraw, bazujący na terenowym podwoziu w układzie napędowym 6x6. Więcej samochodów z homologacją będzie dostępnych w przyszłym roku. Będą to samochody zaopatrzone w jednostki napędowe Euro 6, analogicznie jak w przypadku jednostek Euro 5, pochodzące wyłącznie od Cumminsa. Niemniej egzemplarze z jednostkami Euro 5 wciąż będą jeszcze sprzedawane do końca 2014 roku na podstawie zwolnienia. Dodatkowo w roku bieżącym powinien wejść do sprzedaży jeden z najnowszych wyrobów Kamaza - 2-osiowy ciągnik siodłowy oparty o kluczowe komponenty Mercedesa. Miał on swoją oficjalną premierę w 2011 roku na znanych targach motoryzacyjnych Komtrans w Moskwie i jest de facto składanym w Rosji Mercedesem Axorem. Tak naprawdę jedynie rama podwozia pochodzi od Kamaza. Resztę kluczowych podzespołów, jak kabiny, silniki Euro 5, skrzynie biegów, osprzęt, dostarcza Mercedes. Jednak ze względów czysto komercyjnych auto wyróżnia się nieco inną stylistyką, w tym przedniego panelu oraz nosi symbole Kamaza. W Rosji funkcjonuje jako typ 5490, u nas dostępny będzie pod oznaczeniem M1842.
Autobagi Polska sp. z o.o. Oddział w Krakowie Kryspinów 399, 32-060 Liszki