Jury Targów Autostrada-Polska 2013 przyznało wyróżnienie dla nowego Mercedesa Arocs 6x4 z zabudową dwustronną W2H KH-kipper, ze sterowaniem radiowym. W nowym rozwiązaniu, prezentowanym na targach, wszystkie funkcje wywrotki, a więc podniesienie skrzyni do tyłu, w bok oraz otwarcie burty hydraulicznej, sterowane są przy pomocy pilota.
Jury Targów Autostrada-Polska 2013 przyznało wyróżnienie dla nowego Mercedesa Arocs 6x4 z zabudową dwustronną W2H KH-kipper, ze sterowaniem radiowym. W nowym rozwiązaniu, prezentowanym na targach, wszystkie funkcje wywrotki, a więc podniesienie skrzyni do tyłu, w bok oraz otwarcie burty hydraulicznej, sterowane są przy pomocy pilota.
Standardowo sterowanie burtą hydrauliczną odbywa się za pomocą joysticka zamocowanego w kabinie przy siedzeniu kierowcy. Obsługa jest możliwa zarówno z ziemi, jak i z siedzenia bez konieczności wysiadania z kabiny. Jest to istotne przy pracy w ciężkich warunkach terenowych bądź przy złej pogodzie. W nowatorskim rozwiązaniu sterowanie radiowe pozwala użytkownikowi na bezpieczniejszy wyładunek. Może on kontrolować wywrot cały czas mając pojazd w zasięgu wzroku. Podniesienie skrzyni jest dodatkowo sygnalizowane dźwiękiem.
Lewa hydrauliczna ma wzięcie
Zabudowy-wywrotki z lewą burtą hydrauliczną coraz częściej wypierają klasyczne wywrotki z burtami uchylnymi w górnej osi. Tego typu zabudowy montowane są głównie na podwoziach 3- i 4-osiowych.
Prawa burta z górnymi zawiasami otwiera się dzięki centralnemu zamkowi na burcie przedniej, a burta tylna z górnymi zawiasami otwierana jest automatycznie przy podniesieniu skrzyni. Na rynku polskim i w Europie Zachodniej szczególnie popularne są zabudowy dwustronne W2H z wywrotem do tyłu i na bok wyposażone w lewą burtę otwieraną hydraulicznie, a prawą stałą. Obecnie większość 2- i 3-stronnych wywrotek KH-kipper na 3- i 4-osiowych podwoziach stanowią wywrotki z lewą burtą hydrauliczną.
Mniejsza masa
Głównym wyzwaniem stojącym przed producentami zabudów jest zapewnienie dużej ładowności pojazdów i jednoczesne zachowanie ich wytrzymałości i trwałości. Zastosowanie nowoczesnych stali trudnościeralnych, a co za tym idzie brak potrzeby stosowania bocznego użebrowania wzmacniającego w postaci tzw. szpant znacząco wpływa na obniżenie wagi zabudowy. Burty boczne gięte dają również większą sztywność uzyskaną w trzech liniach gięcia.
Skrzynia wywrotki na podwoziu Mercedes-Benz 6x4 wykonana została z 6-milimetrowej grubości stali Hardox na podłodze i 4-milimetrowej grubości arkuszy stali Optim. Z uwagi na dużą odporność tych stali na ścieranie i uderzenia punktowe możliwe jest wykonywanie skrzyń ze stali o mniejszej grubości. Zastosowanie wysokojakościowych stali w znaczący sposób wydłuża czas bezawaryjnej pracy wywrotki. Również nowy mechanizm otwierania burty hydraulicznej wykonany jest z wysokogatunkowej stali.
Mniejsza liczba wzmocnień oraz cieńsza blacha w stosunku do zwykłych stali to oszczędność wagi, a co za tym idzie większa ładowność pojazdu. Skraca się również czas produkcji, ze względu na mniejszy nakład pracy związany ze spawaniem i brakiem wzmocnień.
Łatwy podjazd, więcej palet
Dzięki możliwości otwarcia lewej burty pod kątem 180 stopni łatwiej jest podjechać blisko wózkiem widłowym i sprawnie załadować. Jako odbój wykorzystywane są koła samochodu. Mechanizm umożliwia otwarcie burty o pełne 180 st., przy czym gabaryt zabudowy nie przekracza dopuszczalnej szerokości 2.550 mm.
Szerokość wewnętrzna skrzyni z burtą 180 st. wynosi 2.410 mm. To rozwiązanie daje możliwość załadowania obok siebie dwóch palet po 1.200 mm szerokości każda.
Wyładunek bez zasypywania kół pojazdu
Przy opuszczeniu burty o ok. 90 st. możliwy jest załadunek z rampy lub wysyp ładunku na bok w pewnej odległości od pojazdu. Jest to szczególnie pomocne przy sypaniu wałów bądź zasypywaniu wykopów wzdłuż drogi, gdyż materiał nie zanieczyszcza bocznych elementów podwozia (bariery boczne, pokrywa akumulatora, zbiornik paliwa, zbiorniki powietrza). Po wyładunku auto musi częściowo przejechać po wysypanym ładunku, a jego resztki nie pozostają na elementach podwozia.