Tatra Phoenix, nowy model ciężarówki budowlanej, to dla czeskiego producenta próba odbudowy rynku, także w Polsce.
Czeska firma po okresie regresu postawiła na kooperację z DAF-em. Zaprzestała samodzielnej produkcji głównych podzespołów pojazdów, zachowując tylko sprawdzoną konstrukcję podwozia i dokładając do niego silniki Paccar i kabiny holenderskiego producenta. Tak powstał nowy model Tatra Phoenix, który zadebiutował przed dwoma laty. Jego nazwa nie jest przypadkowa i ma podobno oznaczać odradzanie się marki, która powstaje jak mityczny Feniks popiołów.
Jak powiedział nam Jiri Kasparek, szef marketingu Tatra Trucks, marka ta wraca do Polski, promując nowy model. Podczas tegorocznych targów Autostrada-Polska w Kielcach, na poligonie, gdzie odbywały się pokazy dynamiczne, prym wiodła właśnie Tatra. Ciężarówki konstrukcyjne demonstrowały swoje możliwości na grząskim poligonie.
Unikatowe podwozie
Jak poinformował nas Bartosz Szcześniak z katowickiej firmy ASbud (jeden z trzech autoryzowanych dealerów tej marki na Polskę), specjalnością Tatry jest podwozie, z unikatową koncepcją niezależnego, zawieszenia wszystkich kół, z pneumatyką i centralną rurą nośną.
Połączenie napędu na wszystkie koła z niezależnym zawieszeniem półosi oraz zastosowanie amortyzatorów pneumatycznych na wszystkich osiach zapewnia dobrą trakcję i ponosi komfort jazdy. Podstawowe konfiguracje tych ciężarówek to 4x4, 6x6 oraz 8x8 (8x6). Na specjalne zamówienie nabywców producent przygotowuje wersje specjalne 10x10, 10x8, 10x6, ze sterowaną osią tylną (piątą).
Unikatowa jest też sztywna konstrukcja w postaci rury centralnej, dzięki której nie ma potrzeby stosowania ramy pośredniej do zabudowy (duża liczba otworów w podstawowej konstrukcji pozwala zamontować różne zabudowy). To oznacza mniejszą masę własną pojazdu o około jednej tony i tym samym większą ładowność. Według B. Szcześniaka, w przypadku wersji trzyosiowych dopuszczalna masa całkowita sięga 35 ton, a ładowność techniczna 23 t, zaś w przypadku wersji 8x8 dmc dochodzi do 44 t, a ładowność techniczna do 28,5 t.
Stosowane są osie własne czeskiego producenta (Tatra) z niezależnie zawieszonymi półosiami wahliwymi i blokadą mechanizmów różnicowych.
Wersja z centralnym pompowaniem opon z miejsca kierowcy jest dostępna na życzenie.
Zawieszenie osi przednich to poduszki pneumatyczne, uzupełnione o amortyzatory teleskopowe i stabilizator skrętny. Nośność 9 ton (8 t w standardzie). Zawieszenie osi tylnych dostępne jest w wersji z resorami piórowymi lub z unikalnym systemem pneumatyczno-mechanicznym Tatra King FrameTM. Układ ten jest połączeniem poduszek i resorów sprężynowych lub piórowych.
Napęd jak w DAF-ach
Do napędu stosowane są sześciocylindrowe rzędowe silniki Paccar MX, w wersjach MX265/300/340/375, o pojemności 12,9 l, z turbodoładowaniem z chłodnicą międzystopniową powietrza doładowującego. Zastosowanie systemu uzdatniania spalin SCR umożliwia spełnienie wymagań dotyczących emisji spalin Euro 4 oraz Euro 5. Wkrótce ofertę ma uzupełnić jednostka Euro 6.
Skrzynie biegów to znana marka ZF, zarówno 16-biegowa ręczna Ecosplit, jak i zautomatyzowana 16-biegowa ASTronic. Obydwie przekładnie są dostępne również w połączeniu ze zintegrowanym retarderem (intarderem). Do tego suche sprzęgło jednotarczowe ZFSACHS, 430 mm. W przypadku manualnych skrzyń biegów stosowane jest sterowanie hydrauliczne ze wspomaganiem pneumatycznym, a w przypadku przekładni zautomatyzowanych sterowanie elektroniczne (bez pedału sprzęgła i ingerencji kierowcy). Skrzynia rozdzielcza jest jedno- lub dwustopniowa, przekazująca napęd na dołączaną oś przednią z możliwością przekazania napędu pomocniczego z wału górnego.
Kabina też z Holandii
Kabina, pochodząca z DAF-a CF, jest całkowicie metalowa, odchylana, z dwoma lub trzema fotelami. W wersji podstawowej dzienna (krótka), na życzenie - sypialna z jedną lub dwiema leżankami. W wyposażeniu podstawowym są elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, zamek centralny ze zdalnym sterowaniem, kierownica regulowana w dwóch osiach oraz wentylacja dachowa. Wyposażenie można na życzenie uzupełnić np. o klimatyzację, ogrzewanie postojowe lub pneumatycznie zawieszony fotel pasażera.
Pierwsze egzemplarze Tatry Phoenix znalazły już nabywców w Polsce. Sam ASbud sprzedał kilka sztuk. Nabywcy wybierają wersje 6x6 i 8x8, z wywrotką. Głównym odbiorcą stała się kopalnia surowców mineralnych Biała Góra w Tomaszowie Mazowieckim, producent piasków kwarcowych, która już wcześniej wykorzystywała Tatry do transportu. Według naszego rozmówcy, decydująca okazała się dzielność Tatry w trudnym terenie. Tam, gdzie inne samochody topiły się lub łamały, Tatra daje sobie radę i to z ciężkim ładunkiem.
MX265 |
265/360 |
1.775 |
EU5-EU3 |
MX300 |
300/408 |
2.000 |
EU5-EU3 |
MX340 |
340/462 |
2.300 |
EU5-EU3 |
MX375 |
375/510 |
2.500 |
EU5 |
* Przy znamionowej prędkości obrotowej 1.500-1.900 obr/min |
** Przy znamionowej prędkości obrotowej 1.000-1.410 obr/min |
Przedni kąt natarcia - |
do 35 °, 31 ° dla opon podstawowych 315/80 R22,5 |
Prześwit - |
300 mm (dla opon podstawowych 315/80 R22,5) |
Wersja 4x4 - |
masa pojazdu gotowego do jazdy 8.350 kg, rozstaw osi 3.700/4.090/4.500 mm |
Wersja 6x6 - |
masa pojazdu gotowego do jazdy 9.800 kg, rozstaw osi 3.440/3.900/4.500 + 1.320 (1.450) mm |
Wersja 8x8 (8x6) - |
masa pojazdu gotowego do jazdy 11.500 (11.200) kg, rozstaw osi 2.150 + 2.300/2.950 + 1.320 (1.450) mm |