Konsekwencją spadku na rynku usług transportowych w Polsce w 2009 roku były zawirowania na rynku opon ciężarowych. Sytuacja w naszym kraju i tak jest sporo lepsza niż w pozostałej części Unii Europejskiej. Właściciele firm transportowych więcej inwestowali w opony do swoich samochodów ciężarowych niż ich koledzy zza granicy.
- Problemy te były odczuwalne zwłaszcza w pierwszej połowie ubiegłego roku, kiedy rynek opon spadł o ponad 20 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. - powiedział Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych Grupy Goodyear Polska. - Floty borykały się z problemem mniejszej liczby zamówień i szukały oszczędności np. przy zakupie ogumienia. Wpływało to na spadek ilości kupowanych przez nie opon, co przełożyło się bezpośrednio na potencjał tego rynku.
Poprawa koniunktury gospodarczej w drugiej połowie 2009 r. niemal automatycznie pozytywnie przeniosła się na wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe, tym samym transportowcy chętniej zaczęli kupować opony. W konsekwencji tego gospodarczego ożywienia rynek opon w drugiej połowie ub. roku wzrósł już o ponad 9 procent w stosunku do 2008 r., a cały rok 2009 zamknął się tylko 6-proc. spadkiem w porównaniu do 2008 r. Przyczyną takiej sytuacji był ok. 1,7-proc. wzrost PKB oraz pozytywny wskaźnik eksportu. Zdecydowanie bardziej rynek opon ciężarowych spadł w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie zanotowano niemal 24-proc. spadek.
Duży wolumen i dynamika
Oczywiście nie w każdym sektorze opon tendencja była taka sama, co wpisuje się w trendy i zmiany, które następują na rynku transportowym. Na przykład w wypadku opon 22.5", stosowanych głównie do pojazdów transportu międzynarodowego, zanotowano utrzymanie wysokiego poziomu popytu, co analogicznie do innych wskaźników wskazuje na silną pozycję tej gałęzi.
Ważnym pozytywnym elementem w gospodarce był i jest rozwój budownictwa oraz infrastruktury, co również przyczyniło się do wzrostu sprzedaży opon (+ 10 proc.) do transportu mieszanego. Warto zauważyć wzrost rynku opon do pojazdów komunikacji miejskiej o 5 proc.
Biorąc pod uwagę liczbę, rodzaj pojazdów i użytkowane w nich opony, zdecydowanym liderem wolumenowym jest opona na osie wleczone 385/65 R22.5. Ten rozmiar zanotował ponad 2-proc. wzrost popytu.
- W zestawieniu opon o największym wzroście w 2009 r. w stosunku do 2008 r. zdecydowanie warto zwrócić uwagę na rozmiar 315/70 R22.5, który w obu zastosowaniach (oś sterująca i napędowa) zanotował znakomity wzrost sprzedaży, co potwierdza nowoczesność polskiego rynku transportowego - dodał J. Krupa.
W kategorii najbardziej dynamicznie rozwijających się rozmiarów prym wiodą wymiary opon o niewielkich jeszcze wolumenach, ale są one jednocześnie odpowiedzią na nowe oczekiwania transportowców. W kolejnych latach można się spodziewać ich coraz większego wzrostu (np. opony Super Single czy opony zimowe).
Istotną zmianą rynkową w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. jest zwyżka potencjału na opony w segmencie opon ekonomicznych. Związane jest to z sytuacją finansową flot transportowych oraz z ograniczonym importem opon z rynków azjatyckich.
To nie był mimo wszystko zły rok dla rynku opon ciężarowych, a na pewno był to czas (zwłaszcza ostatnie sześć miesięcy roku), który dał impuls do zwiększenia się popytu w 2010 r. Wszystko wskazuje na to, że teraz znów wejdziemy na ścieżkę dynamicznego wzrostu.
Oś wleczona |
385/65R22.5 |
138 999 |
142 323 |
2,40% |
Oś sterująca |
315/80R22.5 |
49 878 |
48 157 |
-3,50% |
Oś napędowa |
315/80R22.5 |
42 624 |
39 661 |
-7,00% |
Oś napędowa |
315/70R22.5 |
32 347 |
36 408 |
12,60% |
Oś sterująca |
315/70R22.5 |
27 553 |
32 567 |
18,20% |
Oś sterująca |
295/80R22.5 |
26 002 |
23 427 |
-9,90% |
Oś sterująca |
385/65R22.5 |
12 083 |
13 970 |
15,60% |
Oś napędowa |
295/80R22.5 |
15 719 |
13 554 |
-13,80% |
Oś napędowa |
215/75R17.5 |
14 253 |
12 912 |
-9,40% |
Oś napędowa - transport mieszany |
315/80R22.5 |
10 671 |
12 120 |
13,60% |
Oś sterująca |
215/75R17.5 |
13 128 |
11 811 |
-10,00% |
Oś wleczona |
235/75R17.5 |
13 493 |
11 096 |
-17,80% |
* opracowanie: Goodyear |