Samochody ciężarowe. Scania P380, podwozia konstrukcyjne 8x4 (od 2004 r.)
Czteroosiowa Scania P380 to popularny pojazd budowlany. Zwykle pracują jako wywrotki. Zapewnia spory komfort pracy i nie zdarzają się jej poważne awarie. Przy 380 konnych silnikach Scania P380 ma spalanie zbliżone do konkurentów. Największe kłopoty stanowią części (trudno dostępne zamienniki) oraz skrzynie biegów. Do ich obsługi potrzeba wyczucia.
Scania piątej generacji w wersjach budowlanych oferowana jest ze wszystkimi rodzajami napędów, najczęściej wybierana jednak z napędem 8x4. Pojazd ten z popularnymi polskimi zabudowami wywrotki ma drogową ładowność 18 ton, a techniczną 33 t. W porównaniu z poprzednim modelem przeprojektowano kilka newralgicznych punktów, m.in. łożyskowanie wywrotu kabiny. Użytkownicy zwracają uwagę na wycieki ze zwolnic, ale producent przed dwoma laty poprawił ten element. Inną typową przypadłością modelu są także wycieki z tylnego mostu, luzy w tylnym wózku i, rzadziej, ukręcające się wały pędne.
Budowlana "skakanka" ma zazwyczaj najmniejszą z dostępnych kabin serii P, z przeciętną ilością miejsca w środku. Użytkownicy chwalą jednak jej wygodę oraz dobre seryjne wyposażenie (np. klimatyzację). Kabina nie ma problemów z korozją, a jej mechaniczne zawieszenie jest wytrzymałe.
Rzędowy silnik sześciocylindrowy w wersji z kabiną P dysponuje mocą 240-420 KM. Często wybierany był motor 380-konny, który bywa nie dość mocny do napędu wywrotki. Użytkownicy dużych flot wywrotek różnych producentów mówią, że 380-konne Scanie mają zbliżone spalanie do swoich konkurentów. Elementem, na który narzekają użytkownicy, są w dalszym ciągu skrzynie biegów. Co prawda nie psują się w nich synchronizatory i wałki sprzęgłowe (przypadłość starszych generacji Scanii), ale ich obsługa w dalszym ciągu wymaga wyczucia. Scania ma także wysoką cenę zakupu i niewielką liczbę zamienników części - sporo elementów nie pasuje od starszych generacji, do których produkuje się dużo nieoryginalnych części. Niektóre elementy mają także budowę modułową, co zwiększa koszty niektórych teoretycznie prostych wymian.
ekspert: Piotr Wieczorek, współwłaściciel VS Car Service z Krakowa:
- Najnowsze Scanie 8x4 mają nietrwałe tylne dyferencjały i problemy z wózkami jezdnymi, w których pojawiają się luzy. Na razie nie słychać np. o kłopotach z wałkami rozrządu, które urywały się w 380-konnym motorze w poprzednim modelu. Olej silnikowy w pojazdach budowlanych powinno zmieniać się co 30 tys. km, zaś w mostach i skrzyni biegów co 100-120 tys.
Dmc |
32.000 kg |
Ładowność |
18.000 kg |
(techn.) |
(33.000 kg) |
Rozstaw osi |
4.500 mm |
Poj. silnika / cyl. |
11,7 l / R6 |
Moc maksymalna |
380 KM |
przy obr/min |
1800 |
Maks. mom. obr. |
1.900 Nm |
przy obr/min |
1.100-1.350 |
Skrzynia biegów |
ręczna 8+1 |
Przykładowe rozmiary kipra |
długość |
5.900 mm |
szerokość |
2.320 mm |
wysokość |
1.300 mm |
Chłodnica |
3.354 zł |
Sprzęgło (komplet) |
4.815 zł |
Reflektor |
832 zł |
Okładziny hamulcowe (komplet; przód) |
632 zł |
Filtr oleju |
74 zł |
Filtr powietrza |
281 zł |
Reflektor |
380 zł |
Zderzak przedni |
450 zł |
Szyba czołowa |
600 zł |
Chłodnica |
1.700 zł |
2005 |
200 |
168 |
2006 |
156 |
175,5 |
2007 |
125 |
195 |
2008 |
69 |
240 |
2009 |
23 |
349,9 |