Mercedes-Benz Polska - podsumowanie 2009 i plany na 2010 r.
Spółka Mercedes-Benz Polska odnotowała w 2009 roku obroty w wysokości 1.935 mln zł. Były one o 13% niższe niż w 2008 r. To nie dziwi, skoro rynek samochodów ciężarowych powyżej 6 ton wyniósł 7.659 mln (w 2008 roku - 19.474), co oznacza spadek o 61%. Największy wzrost udziałów rynkowych Mercedes odnotował w segmencie Atego, a więc 6-16 t. Również wśród ciągników siodłowych stuttgarcka marka zdobyła o 4% udziału więcej niż w roku poprzednim. W segmencie ciężkich podwozi utrzymała drugą pozycję. Rok 2009 był okresem stabilizacji Oferty Mercedesa. Na rynek weszła budowlana wersja Actrosa i poszerzona oferta pojazdów specjalnych - Zetros, Econic oraz Atego, Axor i Actros w wersjach specjalistycznych.
Jak poinformowali przedstawiciele firmy na niedawnej konferencji prasowej, mimo trudnej sytuacji w transporcie Mercedes-Benz umocnił swoją pozycję na rynku samochodów ciężarowych powyżej 6 t dmc i zwiększył udziały rynkowe o 3% (do 16,9%), utrzymując się na trzecim miejscu.
Wzrost udziału w rynku
Największy wzrost udziałów rynkowych Mercedes odnotował w segmencie Atego, a więc 6-16 t - dzięki sprzedaży 343 pojazdów wzmocnił swoją pozycję o 6,7%. Również w segmencie ciągników siodłowych stuttgarcka marka zdobyła o 4% udziału więcej niż w roku poprzednim, na poziomie 13,3%. W segmencie ciężkich podwozi utrzymała drugą pozycję.
Rok 2009 był okresem stabilizacji oferty niemieckiej marki. Na rynek weszła budowlana wersja Actrosa i poszerzona oferta pojazdów specjalnych - Zetros, Econic oraz Atego, Axor i Actros w wersjach specjalistycznych, które uzupełniają paletę produktów w każdym segmencie aut powyżej 6 t.
Nowe auta w 2010
W br. na rynek wchodzi Atego z systemem start-stop w standardzie, a pod koniec roku Atego i Axor zostaną odświeżone. Na przełomie 2010 i 2011 r. Mercedes zaoferuje wersję Atego BlueTec Eco Hybrid. Actros otrzyma nową generację systemów bezpieczeństwa (2010/2011). Pojawi się też Actros SLT z kabiną Megaspace i skrzynią Mercedes Powershift.
W lutym w sieci Mercedesa mają się także pojawić Mitsubishi Fuso Cantery z silnikami EEV.
Rozwój serwisu
Piotr Gański, dyrektor serwisu w Mercedes-Benz Polska, zapowiedział, że rok 2010 będzie stał pod znakiem dalszej integracji umowy serwisowej z ofertą sprzedaży pojazdów. Na jesieni 2010 ma być uruchomiony ogólnoeuropejski program MobilityTruck gwarantujący użytkownikom samochodów ciężarowych zachowanie mobilności w wypadku awarii na drodze. W zakresie części zamiennych firma planuje pewne specjalne działania na rzecz posiadaczy pojazdów Mercedes-Benz po okresie gwarancji i rozszerzenie oferty w zakresie części regenerowanych fabrycznie. W dalszym ciągu będzie rozwijać program sprzedaży oryginalnych części Mercedes-Benz dla warsztatów nieautoryzowanych (BestParts). Platformę sprzedaży internetowej planuje wzbogacić o sklep internetowy z ofertą produktów Aftersales, od części zamiennych po akcesoria.
Sieć serwisowa ma docelowo objąć wszystkie województwa. Planuje się na ten rok uruchomienie nowych inwestycji w regionach: Kalisz, Łódź, Toruń.
Jan Madeja, prezes Mercedes-Benz Polska:
- Rok 2009 był rokiem spadku sprzedaży pojazdów użytkowych. To martwi, choć łyżką miodu w tej beczce dziegciu jest fakt, że zwiększyliśmy udziały rynkowe w samochodach dostawczych i ciężarowych, czyli na kurczącym się rynku spisaliśmy się lepiej od konkurencji.
Mimo turbulencji rynkowych konsekwentnie kontynuowaliśmy rozwój naszej sieci sprzedaży i serwisu, otwierając łącznie aż 8 nowych punktów.
Na 2010 r. mamy ambitne cele i będziemy je realizować, mimo że rynek raczej nie obiecuje znacznej poprawy sytuacji. Nasz nowo utworzony dział samochodów specjalnych będzie oferował znakomite produkty, takie jak Econic czy Zetros, który już pracuje w kilku firmach sektora przesyłania energii i sprawdza się doskonale przy odśnieżaniu linii trakcji elektrycznej w czasie tegorocznej, obfitej w opady zimy.
Co jest dla mnie szczególnie ważne, to kontynuacja programu CSI (Customer Satisfaction Index), czyli konsekwentnego podnoszenia obsługi posprzedażnej. Wdrażamy ten program od 2006 roku, w 2009 zanotowaliśmy znaczny wzrost satysfakcji i zaufania klientów do naszej marki i jej produktów.