Eurocargo pierwszej generacji nie jest pojazdem bardzo trwałym, natomiast jego utrzymanie nie jest drogie. Z silnikiem o mocy 136 KM ciężarówka ta niewiele pali. Ten samochód ciężarowy jest na pewno mniej odporny na upływ czasu niż konkurenci z Mercedesa, czy też MAN-a. Iveco Eurocargo polecić można użytkownikom, którzy nie zniechęcą się sporą częstotliwością napraw. Na szczęście części są dostępne i niedrogie.
Eurocargo z najmniejszym z dostępnych silników o pojemności 3,9 litra występuje z dmc: 5.990, 6.500 i 7.500 kg, tylko w wersji 4x2. Rozstawy osi tego modelu wahają się od 2.700 do 4.815 mm.
Iveco ma dwa rodzaje szoferek - krótszą dzienną i dłuższą sypialną. Mogą one występować w wersjach podwyższonych i mieć maksymalnie dwie koje, ale to rzadko spotykane wersje z tym motorem. Pod względem miejsca we wnętrzu Iveco plasuje się w połowie stawki konkurencyjnych pojazdów dystrybucyjnych. Jego szoferka jest dość archaiczna, ale obsługa deski rozdzielczej nie nastręcza problemów. Zastrzeżenia zgłaszane są do jakości plastików, nie tylko tych we wnętrzu. Łatwo pękają np. stopnie wejściowe, przedni zderzak oraz osłona akumulatora. Szybko wycierają się także zamki drzwi i wlewu paliwa. Nie najlepsze jest także zabezpieczenie antykorozyjne kabiny (najpierw rdzewieją drzwi i podszybie), za to pochwalić trzeba wytrzymałość jej zawieszenia.
Podstawowa jednostka R4 ma dość dobrą opinię, szczególnie w wersji 136-konnej, która niewiele pali, chociaż przyznać trzeba, że jej osiągi nie są powalające. Wytrzymałość silnika określa się na przeciętne 500-600 tys. km, ale znane są nam przypadki egzemplarzy, które bez remontu zrobiły ponad milion km. Niestety silniki cierpią na wycieki, dość awaryjny jest także ich osprzęt, przede wszystkim rozruszniki i sprzęgła. Nie najlepszą opinię mają także skrzynie biegów, w których psują się synchronizatory.
Eurocargo polecić można użytkownikom, którzy nie zniechęcą się sporą częstotliwością napraw. Części są dostępne i niedrogie, ale gdy w pojeździe wartym 10 tys. zł przyjdzie nam wymieniać kilka elementów naraz, możemy przekroczyć jego wartość.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Eurocargo to pojazd dystrybucyjny, którego główną zaletą jest niska cena zakupu. Nie jest z pewnością idealne i widać po nim bardziej niż u konkurencji ze znaczkiem Mercedesa i MAN-a upływ czasu. Słabe są plastiki, kabinę trawi korozja, a silnik głośno pracuje. Z drugiej strony jest to pojazd całkiem skuteczny i jeżeli jest w dobrym stanie, nie sprawia dużych problemów eksploatacyjnych.
Dopuszczalna masa całkowita |
6.500 kg |
Ładowność |
5.090 kg |
Rozstaw osi |
4.815 mm |
Poj. silnika/cylindry |
3,9 l/R4 |
Moc maksymalna |
136 KM |
przy obr/min |
2.700 |
Maks. mom. obr. |
420 Nm |
przy obr/min |
1.400 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |
długość |
6.000 mm |
szerokość |
3.200 mm |
wysokość |
2.540 mm |
Chłodnica |
1.498 zł |
Sprzęgło (komplet) |
1.830 zł |
Reflektor |
342 zł |
Klocki hamulcowe (komplet; przód) |
253 zł |
Filtr oleju |
35 zł |
Filtr powietrza |
64 zł |
Reflektor |
180 zł |
Zderzak przedni |
280 zł |
Szyba czołowa |
460 zł |
Chłodnica |
360 zł |
1993 |
308 |
10,5 |
1994 |
331 |
11,9 |
1995 |
249 |
13,9 |
1996 |
330 |
14,5 |
1997 |
477 |
16,5 |