Samochody ciężarowe. Wywrotki KH-Kipper
Firma KH-Kipper wprowadziła na rynek nowy model wywrotki typu half-pipe, o nazwie W1U. Zabudowa przeznaczona jest do transportu materiałów sypkich i masy bitumicznej. W stosunku do poprzedniczki (W1R) poprawiono funkcjonalność, zwiększono bezpieczeństwo i wygodę pracy kierowcy, zmniejszono masę. To wszystko przełożyło się na funkcjonalność ciężarówek zabudowanych wywrotkami KH-Kipper. Dla przykładu - maksymalna pojemność wywrotki na podwoziu czteroosiowym to ok. 20 m sześc, a otwarcie plandeki Cramaro zajmuje tylko 30 sekund.
Firma KH-Kipper wprowadziła na rynek nowy model wywrotki typu half-pipe, o nazwie W1U. Zabudowa przeznaczona jest do transportu materiałów sypkich i masy bitumicznej. W stosunku do poprzedniczki (W1R) poprawiono funkcjonalność, zwiększono bezpieczeństwo i wygodę pracy kierowcy, zmniejszono masę.
Wywrotka jest standardowo wykonywana ze stali trudnościeralnych (podłoga Hardox, burty Domex). Maksymalna pojemność to ok. 20 m sześc. na podwoziu 4-osiowym i ok. 16 m na 3-osiowym. Do głównych zmian należą: uproszczenie konstrukcji skrzyni, nowa wzmocniona i odkręcana oś obrotu skrzyni na ramie, nowe zawiasy burty tylnej, wymienne osłony obsypowe (możliwe wykonanie z aluminium), wymienna, demontowalna tylna półka zsypowa sneep, nowe elementy wykończenia zabudowy oraz niższa masa własna.
Wywrotka może być wyposażona m.in. w system podnoszenia zderzaka do rozściełacza asfaltu, chlapacze na zawiasach z możliwością podwieszania czy różnego rodzaju przykrycia ładunku: od prostych plandek zwijanych do przodu lub na bok po systemy ze stelażem, półautomatyczne i automatyczne, np. hydraulicznie otwierany dach aluminiowy lub nowoczesny system plandekowy włoskiej firmy Cramaro.
System plandekowy Cramaro
System plandekowy Cramaro dzięki uniwersalności może być przystosowany do wszystkich skrzyń ładunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów przemysłowych przeznaczonych do transportu specjalnego. Plandeka w rozwiązaniu KH-Kipper jest zwijana na daszku nad siłownikiem, nie wchodząc w światło skrzyni wywrotki, co ma umożliwiać bezproblemowy załadunek, a linki systemu ułożone są równolegle do profili górnych burt bocznych. Lekka, odciążona konstrukcja składa się z łuków i wykorzystuje system rolek i linek stalowych, bez szyn lub prowadnic. Metalowa konstrukcja dachu jest całkowicie zabezpieczona przed korozją.
Plandeka wykonana jest z PVC, PVC ADR (zachowanie właściwości ogniowych klasy 2) lub z Neoprenu (wytrzymały na temperatury, przystosowany do transportu mas bitumicznych i asfaltu).
Plandeka dostępna jest w wersji szczelnej lub półszczelnej. Po złożeniu ma niewielkie wymiary, nie przeszkadza w załadunku. System jest obsługiwany z ziemi (lub pilotem), a więc nie wymaga wspinania się na skrzynię.
Tradycyjne zwijane systemy plandekowe na rozłożenie/złożenie wymagają średnio 2-5 minut. Otwarcie plandeki Cramaro zajmuje tylko 30 sekund. System dostępny jest w wersji manualnej, łatwy do konserwacji i bez złożonych elementów mechanicznych. W wypadku ręcznego systemu plandekowego używa się mechanicznego uchwytu. Jako alternatywę do sterowania wykorzystuje się napęd elektryczny. Operowanie plandeką w wersji elektrycznej może odbywać się przy pomocy pilota zdalnego sterowania.
Jak zapewnia producent, pojazdy, które posiadają system Cramaro, wykazują mniejsze zużycie paliwa nawet o 8%, dzięki mniejszym oporom powietrza. Nie ma potrzeby każdorazowego wchodzenia na skrzynię w celu przykrycia lub odkrycia ładunku, wszystkie czynności wykonywane są wygodnie i bezpiecznie z poziomu podłoża, co zwiększa bezpieczeństwo pracy.
Hydraulicznie otwierany dach aluminiowy
Hydrauliczny dach aluminiowy stosowany jest jako alternatywa systemu plandekowego. System składa się z napędu hydraulicznego (4 siłowniki, sekcja rozdzielcza, sterowanie, przewody), przeniesienia napędu (mechaniczna zmiana ruchu tłoka na obrotowy), desek aluminiowych z ramionami i uszczelkami oraz akcesoriów montażowych.
Kierowca za pomocą sterownika uaktywnia składanie lub rozkładanie, a hydraulika wywrotki kieruje przepływ oleju do siłowników napędu dachu. Ruch siłowników hydraulicznych jest zamieniany na obrót ramion dachu. Dach otwiera się, składając się na burty boczne, lub zamyka się nad ładunkiem.
Takie rozwiązanie zabezpiecza ładunek przed deszczem i wiatrem i stanowi izolację termiczną, co jest istotne przy przewozie asfaltu. Kształt dachu umożliwia przykrycie ładunku wystającego nad burty.
Czas otwarcia oraz zamknięcia wynosi ok. 20 sekund (tradycyjne zwijane systemy plandekowe potrzebują na to średnio 2-5 minut). Obsługa odbywa się z kabiny kierowcy bez konieczności wysiadania. Dla porównania obu systemów należy też wziąć pod uwagę komfort i bezpieczeństwo pracy oraz czystość kabiny w obu wypadkach.
Tego typu rozwiązanie stosuje się przy zabudowach tylnozsypowych, trójstronnych i dwustronnych do transportu ciężkiego, na podwoziach 6x4/6 i 8x4/6/8.
System hydraulicznego otwierania dachu jest najbardziej popularny w krajach rozwiniętych. W Holandii 80-90% zabudów wywrotek jest wyposażanych w hydraulicznie otwierany aluminiowy dach. Rozwiązanie jest szczególnie polecane w wysoko wyspecjalizowanych firmach transportujących materiał na krótkich dystansach bądź pracujących z ładunkami wymagającymi szczególnego zabezpieczenia.
U nas rozwiązanie spotykane jest głównie na używanych wywrotkach sprowadzanych z zachodu. Doposażenie nowej zabudowy w hydraulicznie otwierany aluminiowy dach kosztuje ok. 7.000 euro.