Samochody ciężarowe. Wywrotka dwustronna Iveco Trakker
Każdy, kto spodziewa się, że do kierowania budowlaną ciężarówką trzeba mieć łapska jak kowal, będzie mile zaskoczony Iveco Trakkerem. Do zalet tego samochodu ciężarowego należą: lekko działający układ kierowniczy, duży moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów, wydajny hamulec silnikowy i dobra widoczność z miejsca kierowcy.
Minusy Iveco Trakkera to przygnębiające wykończenie kabiny z dużą liczbą czarnych elementów i hałaśliwy silnik. Dobre wspomaganie powoduje, że przy wysokiej prędkości trzeba pilnować kierownicy.
Zbliżasz się do wysokiej, czarnej kabiny i myślisz: nie będzie lekko. Stroma wspinaczka po czterech stopniach to typowe. Pełna regulacja fotela i kierownicy: OK. Przekręcasz kluczyk: rasowy diesel, trochę nieokrzesany. Wrzucasz bieg: łatwo wchodzi. Gruba kierownica dobrze leży w dłoni. Obracasz i. Chodzi lżej niż w Seicento twojej kuzynki!
Konstruktorzy się wykazali
Konstruktorzy Iveco wykazali się przy projektowaniu terenowego Trakkera. Nie zatracili tych cech samochodu, które zapewniają sukces na bezdrożach, jak np. łatwość kierowania i zwrotność.
Kolejnymi są zwarte wymiary pojazdu i niska masa. Kabina typu AD (Active Day) to najmniejsza stosowana przez Iveco w dużych ciężarówkach. Jest krótka, a do tego niższa i węższa od czołowej kabiny typu AS. Błotniki wystają poza jej obrys. Na lewym umocowano stopień, z którego kierowca może obserwować załadunek. Stopień ten, tak samo jak najniższe, elastyczne, wykonano z tworzywa sztucznego. Na pewno nie zardzewieją, ale czy okażą się odporne na uszkodzenia?
Na brak miejsca wewnątrz kabiny nie można narzekać. Tunel silnika jest niski. Na tylnej ścianie jest wielka kieszeń na różności. Szaro-czarne, nieco ponure wnętrze ożywia oryginalna obudowa zegarów. Liczba przełączników lekko oszałamia, ale można się przyzwyczaić.
Widoczność z kabiny jest bardzo dobra, poprawiają ją okienka u dołu drzwi. W obserwacji tego, co się dzieje z tyłu, pomaga również okienko w tylnej ścianie, dodatkowo rozjaśniające wnętrze.
Dzielny w terenie
Silnik Cursor 13 o mocy 410 KM ma turbosprężarkę z zaworem upustu mocy. Otwiera się on, zmniejszając ciśnienie powietrza doładowującego, np. po puszczeniu gazu na wysokich obrotach. Sterowany elektronicznie układ zasilania wyposażony w pompowtryskiwacze oraz system SCR pozwalają spełniać normę Euro 4 lub Euro 5.
Skrzynia biegów ZF ma 16 przełożeń. Za nią znajduje się terenowy układ napędowy z dwustopniową skrzynką rozdzielczą, blokadą międzyosiową i blokadami mostów. Własności terenowe polepszają zwolnice w piastach. Pamiętać tylko należy, by blokady załączać we właściwej kolejności. Przełącznik taki jak w Mercedesie, wykluczający pomyłkę jest lepszym rozwiązaniem.
Wysoki moment obrotowy dostępny już od niskich, aż do wysokich obrotów sprzyja precyzyjnemu prowadzeniu Trakkera w terenie. Samochód spokojnie reaguje na przeszkody i pomału, ale konsekwentnie je pokonuje. Dobrze pracuje zawieszenie. Zwykłe resory, ale zapewniają stabilność na wertepach i niezły komfort na szosie, jak na samochód budowlany. Skuteczny jest hamulec górski.
Zrównoważony
410 koni okazuje się wystarczające dla pojazdu o technicznej DMC 38 ton. Testowany Trakker ma ciężką ramę złożoną z podłużnic o grubości 10 mm. Gruba rama jest zwykle wybierana przez użytkowników w kopalniach odkrywkowych, kamieniołomach i miejscach, gdzie samochód narażony jest na przyspieszone zużycie.
Dwustronna zabudowa firmy KH-Kipper przystosowana jest do współpracy z rozściełaczem asfaltu. Lewa burta, otwierana hydraulicznie i obracająca się na zawiasie u dołu, zapobiega zsypaniu ładunku wprost pod koła wywrotki. Jest równie uniwersalna jak podwozie, na którym spoczywa.
Plusy
Lekko działający układ kierowniczy.
Duży moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów.
Wydajny hamulec silnikowy.
Dobra widoczność z miejsca kierowcy.
Minusy
Przygnębiające wykończenie kabiny z dużą liczbą czarnych elementów.
Hałaśliwy silnik.
Dobre wspomaganie powoduje, że przy wysokiej prędkości trzeba pilnować kierownicy.
Dopuszczalna masa całkowita (adm./techniczna) |
26.000/38.000 kg |
Ładowność (adm./techniczna) |
12.650/24.650 kg |
Rozkład DMC na osie przednią/tylną zespoloną |
9.000/26.000 kg |
Objętość skrzyni ładunkowej |
12,7 m sześc. |
Wymiary wewnętrzne skrzyni ładunkowej |
długość |
5.600 mm |
szerokość |
2.500 mm |
wysokość burty |
1.000 mm |
Pojemność skokowa silnika |
12,9 l |
Moc maksymalna |
410 KM przy 1.500-1.900 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
1.900 Nm przy 1.000-1.500 obr/min |
Pojemność zbiornika paliwa |
300 l |
Napęd |
6x6 |
Zawieszenie przednie |
mechaniczne, na resorach parabolicznych |
Zawieszenie tylne |
mechaniczne, na resorach półeliptycznych |
Układ hamulcowy |
bębnowe z przodu i z tyłu, hamulec kompresyjny |
Wyposażenie pojazdu testowego |
dwubiegowa skrzynka rozdzielcza, wzdłużne i poprzeczne blokady mechanizmów różnicowych, zwolnice, klimatyzacja, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby. |
Cena |
b.d. |
Gwarancja mech./perforacyjna |
2 lata |
Przeglądy techniczne |
maks. co 80 tys. km |