Iveco Daily serii 49 (49.10 i 49.12) należy do największych wersji tego modelu. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 5 t, co czyni z popularnego dostawczaka niewielką ciężarówkę. Plusy Iveco to przede wszystkim znikoma awaryjność silników, funkcjonalne wnętrze i duży wybór wersji gabarytowych. Do mankamentów samochodów dostawczych rodem z Iveco trzeba zaliczyć: niską trwałość fabrycznych elementów zawieszenia, kiepskie wyciszenie silników oraz mało wydajną wentylację.
Jedyną istotną różnicą pomiędzy Daily 49.10 a 49.12 jest moc zastosowanej jednostki napędowej. W pierwszym wypadku 2,8-litrowy motor uzyskuje maksymalnie 103 KM, w drugim 122 KM. Silnik w mocniejszym wariancie jest oceniany wysoko, zarówno jeśli chodzi o kulturę pracy, jak i elastyczność, w pierwszym nie ma zastrzeżeń co do kultury pracy czy usterkowości, gorzej jednak z mocą. - Przy pełnym załadunku auto rusza się jak muł - powiedział nam pan Sebastian Jodłowski, użytkownik Daily od prawie pięciu lat. Jednostka napędowa pozostaje jednak w sumie najjaśniejszym "punktem programu" 5-tonowego Daily.
Plusy dominują jeszcze tylko w ocenie zagospodarowania przestrzeni w kabinie, pozostałe elementy oceniane są już gorzej. Dotyczy to np. mało precyzyjnej skrzyni biegów czy usterkowego układu jezdnego (łożyska, stabilizatory), choć z drugiej strony użytkownicy podkreślają, że Daily 49 dobrze znosi przeładowanie. Sporo do życzenia pozostawia wyciszenie silnika, użytkownicy mają zastrzeżenia do systemu wentylacji i ogrzewania kabiny, jak również do niskiej jakości materiałów w kabinie. Sporo uwag usłyszeliśmy na temat układu hamulcowego, a konkretnie jego małej wydajności i niskiej trwałości elementów.
Skrzyniowe Daily w wersji 5-tonowej (zarówno 49.10, jak i 49.12) występuje w czterech wariantach rozstawu osi: 3.300, 3.600, 3.950 i 4.180 mm. Uwagę zwraca szczególnie ostatnia z wymienionych wersji, niewystępująca w Daily o mniejszej dopuszczalnej masie całkowitej (30.8, 35.8, 35.10, 35.12). Mnogość wersji to niewątpliwy walor, można wybrać np. skrzyniowca o długości całkowitej wynoszącej 5.775 mm, 6.555 mm, 6.955 mm, aż do 7.270 mm, a dopuszczalna ładowność w maksymalnym wariancie (49.10 z rozstawem osi 3.300 mm) wynosi 3.120 kg. Powszechnym zarzutem dotyczącym aut spotykanych na rynku wtórnym jest dość marny stan karoserii. Zdarzają się egzemplarze ze sporymi ubytkami w blasze. W kiepskim stanie znajdują się też skrzynie, widać, że niektóre zabudowy wykonywano byle jak, z materiałów niekoniecznie najwyższej jakości.
Plusy
Znikoma awaryjność silników. Funkcjonalne wnętrze. Duży wybór wersji gabarytowych.
Minusy
Niska trwałość fabrycznych elementów zawieszenia. Kiepskie wyciszenie silników. Mało wydajna wentylacja.
ekspert: Józef Tworzydło - mechanik z Poznania:
- Zwracam uwagę np. na odpowiedni dobór ogumienia, bo w autach o tak dużej ładowności ma to szczególny wpływ na ekonomię i zużycie układu jezdnego. W Daily 49 optymalne są opony 195/75 na 16-calowych kołach. Kupując używane Iveco, warto przyjrzeć się stanowi silnika. To trwała konstrukcja, ale lubiąca, gdy się o nią dba: systematyczna wymiana płynów eksploatacyjnych, dobre paliwo...
Dopuszczalna masa całkowita |
5.000 kg |
4.600 kg |
Ładowność |
3.120 kg |
2.620 kg |
Długość |
5.775 mm |
5.625 mm |
Szerokość |
2.000 mm |
1.993 mm |
Wysokość (bez ładunku, z plandeką) |
2.135 mm |
2.390 mm |
Silnik / pojemność skokowa |
turbodiesel / 2.798 ccm |
turbodiesel / 2.798 ccm |
Moc maksymalna |
122 KM |
125 KM |
przy obr/min |
3.700 |
3.700 |
Maksymalny mom. obr. |
285 Nm |
280 Nm |
przy obr/min |
1.900-2.300 |
2.000-2.300 |
Prędkość maksymalna |
132 km/h |
135 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego (skrzynia z plandeką) |
Długość |
3.650 mm |
3.460 mm |
Szerokość |
1.955 mm |
1.920 mm |
Wysokość |
1.470 mm |
1.645 mm |
Chłodnica |
1.365 zł |
1.470 zł |
Sprzęgło |
1.280 zł |
1.220 zł |
Reflektor |
465 zł |
370 zł |
Tarcza hamulcowa |
480 zł |
295 zł |
Filtr oleju |
40 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
60 zł |
70 zł |
Reflektor |
165 zł |
160 zł |
Zderzak przedni |
200 zł |
160 zł |
Lampa tylna |
110 zł |
90 zł |
Chłodnica |
270 zł |
200 zł |
|
przebieg (tys. km) - cena brutto |
przebieg (tys. km) - cena brutto |
1994 |
300 - 14,0 tys. zł |
- |
1996 |
452 - 16,7 tys. zł |
347 - 23,0 tys. zł |
1997 |
175 - 23,0 tys. zł |
310 - 27,8 tys. zł |
1998 |
260 - 26,0 tys. zł |
298 - 29,2 tys. zł |
1998 |
229 - 27,5 tys. zł |
317 - 30,0 tys. zł |
1999 |
167 - 30.0 tys. zł |
267 - 33,9 tys. zł |