Do przewozu. Citroen Jumper kombi 30 L1H1 2.2 HDi
Chcesz mieć dobrze wyposażony 9-osobowy busik? To może być Citroen Jumper kombi, ale lepsze wyposażenie trochę kosztuje. No i nie planuj wycieczek po dziurawych drogach. Plusy Citroena to: Plusy dość dynamiczny i niezachłanny na paliwo silnik, wyciszenie silnika, sześciobiegowa skrzynia, estetyczne wykończenie wnętrza, dobre wspomaganie kierownicy, hamulce jak brzytwa, wygodne, osobne fotele w 2. i 3. rzędzie oraz dużo schowków. Minusów jest znacznie mniej, ale trzeba po tej stronie wymienić: nie dość komfortowe zawieszenie, drzwi przesuwne tylko z jednej strony, niezbyt wygodny podwójny fotel pasażerski z przodu i brak regulacji kątowej kierownicy.
Jumper w naszym teście występuje w najmniejszym wariancie gabarytowym.
Salonka z ograniczonym dostępem
Bagażnik ma niski próg, łatwo pakować walizy. Tylne drzwi skrzydłowe symetryczne, boczne drzwi przesuwne tylko z prawej strony. Przydałyby się drugie, z lewej.
Kabina jest wykończona estetyczną tapicerką, nie ma połaci gołej blachy. Osobne fotele z podłokietnikami w drugim i trzecim rzędzie to lepiej niż w testowanym niedawno Oplu Vivaro kombi, gdzie były kanapy (Vivaro jest tańsze o ok. 22 tys. zł). Fotele wyprofilowane, z regulacją pochylenia oparcia (tego też brakowało w Oplu).
Są uchwyty na kubki z tyłu, kieszenie na ściance bocznej. Po pociągnięciu jednego uchwytu kładzie się oparcie środkowego fotela w drugim lub trzecim rzędzie, tworząc w ten sposób stolik. Luz w kabinie, miejsca jest dużo.
Niedopieszczony przód
Na tym tle blado wypada podwójne siedzenie pasażerów obok kierowcy, bez jakiejkolwiek regulacji.
Fotel kierowcy z regulacją części lędźwiowej i wysokości. Kierownica regulowana tylko na głębokość, przydałaby się jeszcze regulacja kątowa. Dziwna jest geometria całego układu: fotel - deska rozdzielcza - kierownica. Żeby nie uderzać nogami w dół deski rozdzielczej, trzeba odsunąć mocniej fotel, a wtedy trzeba mieć długie ręce, żeby wygodnie kręcić kierownicą.
Na osłodę bardzo dobre elektryczne wspomaganie kierownicy i dbałość o szczegóły, choćby podświetlane przyciski sterowania radiem na kierownicy (w Oplu wieczorem trzeba było ich szukać). Schowków w kokpicie jest zatrzęsienie.
Dość koni i biegów
Auto tłucze na dziurach, zawieszenie nie jest tak komfortowe jak w Vivaro, za to silnik pracuje cicho, przy 100 km/h słychać tylko jego szmer. Sześciobiegowa skrzynia pozwala na spokojną, niskoobrotową jazdę.
Diesel 2.2 HDi to dynamiczna jednostka. Po przejechaniu całej Warszawy i 450--kilometrowej trasy do Słupska komputer pokazał 6,8 l ON na 100 km. To nie gorzej niż w Vivaro z turbodieslem 2.0, a z większą mocą. Te konie są łatwe do ujarzmienia - hamulce są jak brzytwa.
Plusy
Dość dynamiczny i niezachłanny na paliwo silnik. Wyciszenie motoru. Sześciobiegowa przekładnia. Estetyczne wykończenie wnętrza. Dobre wspomaganie kierownicy. Hamulce jak brzytwa. Wygodne, osobne fotele w 2. i 3. rzędzie. Dużo schowków.
Minusy
Nie dość komfortowe zawieszenie. Drzwi przesuwne tylko z jednej strony. Niezbyt wygodny podwójny fotel pasażerski z przodu. Brak regulacji kątowej kierownicy, potrzebne długie ręce kierowcy.
DMC / Ładowność |
3.300 / 1.100 kg |
Liczba miejsc |
9 |
Pojemność bagażnika |
b.d. |
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość |
4.963 / 1.870 / 2.254 mm |
Rozstaw osi |
3.000 mm |
Silnik |
R4, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.198 ccm |
Moc maksymalna |
120 KM przy 3.500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
320 Nm przy 2.000-2.300 obr/min |
Zużycie paliwa |
b.d. |
Skrzynia biegów |
manualna, 6-przełożeniowa |
Układ hamulcowy |
tarcze z przodu i z tyłu |
Wyposażenie pojazdu testowego (standard, m.in.) |
ABS + BAS + EBD, fotel kierowcy z regulacją wysokości, wspomaganie i regulacja kierownicy na wysokość, komputer pokładowy, lusterka sterowane elektrycznie i podgrzewane, obrotomierz, poduszka powietrzna kierowcy, siedzenie pasażera dwumiejscowe, szyby przednie sterowane elektrycznie, zamek centralny sterowany pilotem, reflektory przeciw- mgłowe, regulacja pochylenia oparcia wszystkich foteli w trzech rzędach, schowki pod fotelami przednimi, trzy indywidualne siedzenia w 2. i 3. rzędzie, zawieszenie komfortowe. |
Cena brutto (standard) |
127.250 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna |
2 lata/5 lat |
Przeglądy techniczne |
co 40.000 km lub co 2 lata |