Ciągniki siodłowe. Testy Mercedesa Axora II (od 2004 r.)
Axor drugiej generacji to pojazd o umiarkowanej awaryjności. Wykorzystano w nim sprawdzoną mechanikę, m.in. silniki i skrzynie biegów. Niestety, z pokrewnych modeli wóz przejął też słabsze podzespoły. Mowa o pokładowym systemie diagnostycznym Telligent, który często ulega defektom. Inne minusy to: usterki zawieszenia osi i delikatna elektryka. Do atutów ciągników siodłowych tej marki należą: duży wybór konfiguracji napędowych i silników, precyzyjne skrzynie biegów, dobre zabezpieczenie antykorozyjne ramy i skuteczne hamulce.
Opisywane Mercedesy dostępne są jako ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę w wielu konfiguracjach 4x2, 4x4, 6x2/4 i 8x4. Podwozia mają DMC od 18 do 26 t, ciągniki mogą tworzyć 40-tonowe zestawy. Do wyboru są turbodiesle R6: o poj. 6,37 l i mocy 231 lub 279 KM, o poj. 7,2 l i mocy 326 KM oraz o poj. 12 l i mocy 354, 401 lub 428 KM. Silniki nie sprawiają większych kłopotów. Trwałe są turbosprężarki.
Dostępne są ręczne lub półautomatyczne skrzynie biegów o sześciu, dziewięciu lub szesnastu przełożeniach. Wszystkie są trwałe i precyzyjne. Wyeliminowano w nich problemy zdarzające się w większych Actrosach: awarie cewek synchronizatorów w manualach i błędne wybieranie przełożeń w półautomatach.
Ciągniki mogą mieć rozstawy osi: 3.600 lub 3.900 mm, podwozia od 3.450 do 5.600 mm. Dostępne są z dwiema wysokościami siodła: standardową 1.150 mm i obniżoną 1.100 mm, podwozia z minimalną wysokością ramy 874 mm. Axor może mieć jedną z czterech typów kabin: standardową S, przedłużaną SL, długą L lub długą z podwyższonym dachem LX. Oferowane są mechaniczne, mechaniczno-pneumatyczne lub w pełni pneumatyczne zawieszenia osi. Gorzej spisują się podwozia mechaniczne. Pękają w nich metalowo-gumowe tuleje resorów, wybijają się stabilizatory. Problemów nie sprawiają skuteczne tarczowe hamulce. Dobrze zabezpieczona przed korozją jest rama.
Axor ma znany z mniejszego Atego i większego Actrosa system diagnostyczny Telligent. Niestety, pokładowy komputer bywa zawodny. Bez przyczyny wyświetla kody błędów, podaje niewłaściwe informacje serwisowe. Sporo uwag dotyczy marnego zabezpieczenia przed wilgocią wiązek elektrycznych lamp tylnych. Zdarzają się w nich przebicia i zwarcia.
Podaż używanych egzemplarzy na rynku wtórnym jest mała. Większość to jednak wozy w dobrej kondycji, od nowości eksploatowane przez krajowych użytkowników, serwisowane w ASO.
Duży wybór konfiguracji napędowych i silników. Precyzyjne skrzynie biegów. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne ramy. Skuteczne hamulce.
Munusy
Defekty pokładowego systemu diagnostycznego Telligent. Usterki zawieszenia osi. Delikatna elektryka.
Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
– Na rynku częściej pojawiają się ciągniki. Jeśli nie były przeciążane, zazwyczaj są w dobrej formie. Rzadko zdarzają się np. wybicia poduszek resorów. Często kontrolować należy za to stan gumowo-metalowych tulejek stabilizatorów. Od czasu do czasu warto spojrzeć też na czujniki komputera pokładowego. Te w zawieszeniu i układzie hamulcowym szybko korodują.
DMC zestawu tech./administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.535 kg |
7.300 kg |
Rozstaw osi |
3.900 mm |
3.800 mm |
Pojemność silnika/cylindry |
12,0 l / R6 |
10,3 l / R6 |
Moc maksymalna |
428 KM |
430 KM |
przy obr./min |
1.900 |
1.750 – 2.100 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm |
1.900 Nm |
przy obr./min |
1.100 |
1.250 – 1.700 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
ręczna 16+1 |
Chłodnica |
2.989 zł |
2.876 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.090 zł |
2.700 zł |
Reflektor |
680 zł |
703 zł |
Klocki hamulcowe |
517 zł / oś |
499 zł / oś |
Filtr oleju |
184 zł |
202 zł |
Filtr powietrza |
212 zł |
249 zł |
Reflektor |
450 zł |
400 zł |
Zderzak przedni |
600 zł |
500 zł |
Szyba czołowa |
1.200 zł |
800 zł |
Chłodnica |
1.500 zł |
1.000 zł |
2004 |
620 – 149,0 tys. zł |
550 – 130,0 tys. zł |
2004 |
600 – 156,0 tys. zł |
520 – 140,0 tys. zł |
2005 |
500 – 174,0 tys. zł |
480 – 163,0 tys. zł |
2005 |
460 – 177,0 tys. zł |
400 – 171,0 tys. zł |
2006 |
450 – 185,9 tys. zł |
380 – 180,0 tys. zł |
2006 |
290 – 199,0 tys. zł |
350 – 193,0 tys. zł |
2007 |
200 – 212,0 tys. zł |
170 – 207,0 tys. zł |