Reprezentant drugiej generacji Berlingo jest w salonach od maja br. W teście występuje w najbogatszej, pięciomiejscowej wersji XTR. Taki kombivan dla rodziny, jednakże nada się do przewożenia sporego ładunku. Z naszego testu wynika, że Citroen Berlingo 1.6 HDi FAP (110 KM) XTR to mocny turbodiesel o niedużej pojemności, posiadający dobry dostęp do kabiny, możliwość łatwego przekształcania wnętrza w zależności od potrzeb, dużo podręcznych, pojemnych schowków.
Minusy Citroena to podatne na zarysowania plastiki elementów wykończeniowych kabiny, brak podświetlenia największych skrytek w kokpicie i zacinające się szuflady.
Zmieści dwie europalety, po odpowiednim przemeblowaniu kabiny.
Kombivana na vana
przekształca się dziecinnie łatwo, składając jednorącz oparcia trzech osobnych foteli drugiego rzędu. Uzyskuje się płaską podłogę o długości 1.343 mm i przestrzeń ładunkową o pojemności 2,65 m sześc.
Po całkowitym wyjęciu tylnych foteli z kabiny, co wymaga trochę dźwigania, pojemność ładowni wzrasta do 3 m sześc. (van krótki ma 3,7 m sześc.), a długość podłogi do ok. 1.700 mm. Ten ostatni wynik to pomiar własny dla ciekawości, czy zmieszczą się dwie europalety. Wejdą na styk. Trzeba jednak pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu ładunku przed przemieszczeniem, bo w XTR są montowane fabrycznie tylko dwie kotwy podłogowe – w tylnej części przedziału bagażowego.
Możliwe są inne kombinacje z jednym lub dwoma fotelami z tyłu, można też wymontować przedni fotel pasażerski, co umożliwi przewóz przedmiotów o długości do trzech metrów.
Dostęp do wnętrza swobodny poprzez pięcioro drzwi. Tylne boczne są obustronne, przesuwane. Tylna klapa, z osobno otwieranym oknem, unosi się na wysokość 1.900 mm od nawierzchni. Wysocy nie muszą się schylać, gdy korzystają z niemal kwadratowego otworu załadunkowego.
Wygody w kokpicie
nie ubędzie, gdy pozostała część kabiny służy jako dostawczak. Nietrudno przystosować miejsce kierowcy do swoich wymagań dzięki dwupłaszczyznowej regulacji kolumny kierownicy.
Mankamentem jest niewygodne umiejscowienie u spodu centralnej konsoli, przy lewarku skrzyni biegów, przycisków elektryki szyb bocznych. Natomiast usytuowany tu lewarek, który w Berlingo I jest w podłodze, pasuje do ręki jak ulał.
Użyteczność zwiększają liczne schowki i półki – 17 o pojemności ponad 60 l łącznie. Najwięcej ich w kokpicie, m.in. dwie szuflady o pojemności 8,5 l każda usytuowane pod siedziskami foteli oraz pojemne jak gospodarskie wiadra skrytki w desce rozdzielczej i na przedłużeniu centralnej konsoli. Jest gdzie pomieścić mobilne biuro. Szkoda tylko, że szuflady zacinają się w swych prowadnicach, wymienione skrytki nie są podświetlone.
Przeciętna jakość tworzyw sztucznych i ich montażu, elementy podatne na zarysowania, nawet przez plastikową ssawkę odkurzacza. Dobrze, że jednak nic nie trzeszczy. Poziom hałasu w kabinie przy 100 km/h na czwórce wynosi 67,8 dB (A) – nie głośniej niż w niejednym kompakcie.
Lekko i dość zwinnie
daje się kierować tym autem. Na silniejsze, boczne podmuchy wiatru reaguje podobnie jak każda tego typu „gablota”, lecz nie zmusza do większego wysiłku, by utrzymać ją na kursie.
Turbodiesel o niezbyt imponującej pojemności 1,6 l, ale wystarczająco mocny (110 KM i 240 Nm). Pozwala dość żwawo przyspieszać w zakresie 0-100 km/h. Testowe spalanie 6,9 l/100 km – większe o 1,3 l od katalogowego, ale bez nastawienia na oszczędną jazdę.
W sumie udane auto o dwóch obliczach – kombivana rodzinno-rekreacyjnego i dostawczaka. Jedno z drugim do pogodzenia w zależności od potrzeb.
Mocny turbodiesel o niedużej pojemności, dobry dostęp do kabiny, możliwość łatwego przekształcania wnętrza w zależności od potrzeb, dużo podręcznych, pojemnych schowków.
Minusy
Podatne na zarysowania plastiki elementów wykończeniowych kabiny, brak podświetlenia największych skrytek w kokpicie, zacinające się szuflady.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.065 kg |
Ładowność |
636 kg |
Objętość ładowni |
3 m sześc. |
Wymiary ładowni – dł. / szer. / wysokość |
1.700 / 1.343 (1.200 między nadkolami) / 1.250 mm |
Wymiary pojazdu – długość / szerokość / wysokość |
4.380 / 1.810 / 1.862 (z relingami) mm |
Rozstaw osi |
2.728 mm |
Silnik |
R4, 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
1.560 ccm |
Moc maksymalna |
110 KM przy 4.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
240 Nm przy 1.750 obr./min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym (wg producenta) |
5,6 l/100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, pięciostopniowa |
Napęd |
4x2, na przednie koła |
Układ hamulcowy |
przód tarcze wentylowane, tył tarcze, ABS z elektronicznym rozdziałem i wspomaganiem siły hamowania |
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego |
4 airbagi, pionowa i pozioma regulacja kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektryczna regulacja bocznych szyb (2) i lusterek (podgrzewane), boczne drzwi przesuwane z prawej i lewej strony, tylne drzwi z osobno otwieraną szybą, komputer pokładowy, reflektory przeciwmgłowe, klimatyzacja manualna,radioodtwarzacz z CD, MP3 i sterowaniem na kolumnie kierownicy |
Cena netto |
61.386 zł |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
2 lata bez limitu km / 12 lat |
Przeglądy techniczne |
co 20 tys. km |