Części. Kleber na zimę, Michelin na długie trasy
Dwie nowości opon do aut użytkowych przygotował koncern Michelin. Kleber Transalp 2 to gama zimówek dla dostawczaków wprowadzana na polski rynek w październiku. Michelin X Energy SaverGreen to gama ogumienia do transportu ciężarowego na większe odległości, która na nasz rynek trafi na początku przyszłego roku. Opony są już sprzedawane w kilku krajach zachodniej Europy.
Zimowa przyczepność
Kleber Transalp 2 jest dostępny w 16 rozmiarach, o średnicach osadzenia od 14 do 16 cali, szerokości 185-225 mm, z profilami od 65 do 80 i z indeksami prędkości R, do 170 km/h i T, czyli do 190 km/h. Takie rozmiary, jak podaje Kleber, zapewniają pokrycie ponad 80 procent segmentu opon dostawczych.
Z myślą o zmiennych, zimowych warunkach eksploatacji nowy Kleber ma duże, kierunkowe klocki bieżnika dające efekt gąsienicy. Poza tym zwiększona została gęstość lameli, dzięki czemu przyczepność na śniegu wzrosła o ponad 50 procent w porównaniu ze starszym Kleberem Transalp. Poszerzono kanały odprowadzające wodę oraz topniejący śnieg spod opony.
Żeby zwiększyć odporność i żywotność ogumienia narażonego na duże obciążenia oraz mechaniczne uszkodzenia, w Kleberze Transalp 2 zastosowano dodatkowy podkład ochronny pod bieżnikiem (o grubości 4 mm) oraz solidne barki.
Oszczędność w trasie
Zastosowanie opon Michelin X Energy SaverGreen ma przynieść oszczędność 500 litrów oleju napędowego rocznie w porównaniu z ogumieniem Michelin A2 Energy. Francuska firma precyzuje, że chodzi o maksymalnie załadowany zestaw z naczepą użytkowany w transporcie międzynarodowym lub krajowym na długich odcinkach, pokonujący rocznie 130 tys. km.
Redukcja spalania przez ciągnik siodłowy została uzyskana przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowego karkasu Energy Flex. Karkas zmniejsza nagrzewanie się opony podczas jazdy spowodowane uginaniem się jej boków. Powstające w ten sposób ciepło oznacza przecież stratę energii wytworzonej przez silnik, czyli zwiększenie zużycia paliwa. Mniejsze spalanie przekłada się na mniejszą emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Efekty te będą w całym okresie eksploatacji opony, a więc także po jej pogłębieniu, bieżnikowaniu i ponownym pogłębieniu.
Poza tym X Energy SaverGreen odznacza się większą wytrzymałością. Przyczynia się do niej InfiniCoil, czyli dodatkowa warstwa stalowego opasania nawinięta na całej szerokości czoła bieżnika opony.