Samochody ciężarowe. Tatra TerrNo1 trzyosiowa wywrotka (od 1997 r.)
Wywrotki wyprodukowane przez czeską Tatrę to pojazdy, które sprawdzają się w naprawdę trudnym terenie. Mimo skomplikowanej budowy nie są szczególnie awaryjne. Do zalet Tatry można zaliczyć: bardzo dobre właściwości terenowe, dużą wytrzymałość konstrukcji oraz trwały i w miarę oszczędny silnik. Minusy z którymi muszą liczyć się klienci kupujący samochody ciężarowe tej marki to z kolei: brak zamienników części, archaiczna szoferka i awarie skrzyń biegów.
Tatra TerrNo1 to rozwinięcie znanego modelu T815 (od 1983 r.). Produkowany od 1997 roku pojazd kilkakrotnie modernizowano, w tej chwili spełnia już nawet normę Euro 5. Trzyosiowa Tatra może mieć napęd 6x4 lub dużo częściej 6x6. Fabryczna zabudowa wywrotki może być tylnozsypowa lub trójstronna, ta ostatnia występuje jednak w niewielu egzemplarzach. Pojemność kipra wynosi 9 lub 12 metrów sześciennych.
Pod kabiną Tatry pracuje zazwyczaj doskonale znany czeski silnik wysokoprężny V8 o pojemności 12,7 litra. Motor Tatry to ostatnia jednostka chłodzona powietrzem w ciężarówce, która wciąż jest produkowana. W zależności od roku produkcji jednostka Tatry spełnia różne normy ekologiczne, począwszy od Euro1, a na wspomnianym już Euro 5 skończywszy. Motor może mieć moce: 312, 346, 367, 381, 407, 428, 435 i 445 KM. Spalanie w zależności od wersji i sposobu użytkowania mieści się zazwyczaj w akceptowalnym przedziale 35-40 litrów ON na 100 km. Według użytkowników motor nie miewa poważnych problemów. Gorszą opinię mają skrzynie biegów. W TerrNo1 Czesi stosują tylko swoje przekładnie. Zazwyczaj w aucie spotkać można pięciobiegową skrzynię przejętą z poprzedniczki wyposażoną w połówki. Zdarzają się jej luzy na wybieraku. Nieco lepszą opinię ma nowsza przekładnia 6+6.
TerrNo1 ma tę samą dzienną kabinę co model T815. Oczywiście poddano ją kilku modernizacjom. Jest dość ciasna. Przestarzała jest także deska rozdzielcza. W porównaniu do starszego modelu poprawiono wyciszenie szoferki oraz zabezpieczenie antykorozyjne.
Mimo dość skomplikowanej budowy (niezależne zawieszenie itd.) Tatra wykazuje dużą trwałość. Wszystkie te rozwiązania dają jej bardzo dobre właściwości terenowe, których próżno szukać w pojazdach konkurencji. Niestety używanych Tatr nie ma u nas wiele, w Czechach zaś mają one wysokie ceny. Ceny oryginalnych części zamiennych są wysokie, ale na akceptowalnym poziomie. To ważne, gdyż nie ma wielu zamienników, a dostęp do części używanych jest ograniczony.
Plusy
Bardzo dobre właściwości terenowe. Duża wytrzymałość konstrukcji. Trwały i w miarę oszczędny silnik.
Minusy
Brak zamienników części. Archaiczna szoferka. Awarie skrzyń biegów..
Ekspert
Wacław Kosior z Zakładu Naprawy Pojazdów Ciężarowych w Lublinie:
- Chłodzony powietrzem motor jest prosty konstrukcyjnie i niezawodny (brak chłodnicy, pompy wodnej itp.). Kapitalny remont wykonuje się po ok. 1 mln km. W motorach zdarzają się jednak wycieki oleju. Niektóre oryginalne części zamienne do Tatry są drogie, na rynku brakuje ich zamienników. (JAR)
DMC tech. / adm. |
33.000 / 28.500 kg |
33.700 / 26.000 kg |
Ładowność tech. / adm. |
20.900 / 16.400 kg |
21.700 / 13.650 kg |
Rozstaw osi |
3.440 mm |
3.600 mm |
Poj. silnika / cylindry |
12,7 / V8 |
11,76 / V8 |
Moc maksymalna |
312 KM |
320 KM |
przy obr. /min |
2.000 |
brak danych |
Maks. moment obrotowy |
1.300 Nm |
1.250 Nm |
przy obr. /min |
1.200 |
1.300-1.500 |
Skrzynia biegów |
manualna 12+2 |
manualna 16+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper) |
Długość |
4.900 mm |
5.500 mm |
Szerokość |
2.150 mm |
2.500 mm |
Wysokość burt |
815 mm |
900 mm |
Chłodnica |
brak |
2.050 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.950 zł |
4.200 zł |
Reflektor |
180 zł |
120 zł |
Okładzina hamulcowa |
87 zł |
35 zł |
Filtr oleju |
15 zł |
25 zł |
Filtr powietrza |
100 zł |
105 zł |
Reflektor |
brak |
100 zł |
Zderzak przedni |
brak |
500 zł |
Chłodnica |
nie występuje |
1.000 zł |
Szyba czołowa |
600 zł |
450 zł |
2002 |
330 - 118 tys. zł |
220 - 72 tys. zł |
2003 |
270 - 129 tys. zł |
350 - 86 tys. zł |
2004 |
134 - 158 tys. zł |
150 - 110 tys. zł |
2005 |
89 - 175 tys. zł |
132 - 119 tys. zł |
2006 |
66 - 224 tys. zł |
58 - 180 tys. zł |