Samochody ciężarowe. Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid
Testy Mercedesa Atego napędzanego dwoma silnikami - wysokoprężnym i elektrycznym - rozpoczęło właśnie kilku przewoźników w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Według producenta taki pojazd emituje mniej spalin i jest oszczędniejszy od ciężarówki z motorem spalinowym. W zależności od zapotrzebowania silnik spalinowy i elektryczny mogą funkcjonować równocześnie lub każdy z nich samodzielnie. W przypadku ruszania z miejsca pojazd korzysta tylko z agregatu elektrycznego. W trakcie rozpędzania lub wyprzedzania innego pojazdu automatycznie napęd wspomagany jest przez silnik wysokoprężny, zaś przy jednostajnej prędkości na trasie pracuje sam diesel.
Hybrydowe Atego występuje na razie tylko w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 tony z zakrytą skrzynią ładunkową, bo jego głównym zastosowaniem jest transport dystrybucyjny w miastach. Hybryda emituje o 41 proc. mniej tlenków azotu (NOx) i 46 proc. mniej cząstek stałych niż ten sam model wyposażony tylko w silnik Diesla. Dlatego może wjeżdżać do tzw. zielonych stref w miastach, gdzie ruch pojazdów spalinowych jest ograniczony.
Atego Hybrid wyposażono w czterocylindrową jednostkę wysokoprężną o pojemności 3 litrów i mocy 125 KM Euro 5 oraz silnik elektryczny o mocy 35 kW, który zamontowano pomiędzy sprzęgłem a automatyczną skrzynią biegów. Służy do napędzania pojazdu oraz jako generator zasilający akumulatory (masa zespołu baterii zamontowanych za kabiną po lewej stronie ramy wynosi 87 kg). W nich jest magazynowana energia uwalniana podczas hamowania. Co ciekawe, silnik elektryczny jest chłodzony cieczą.
W zależności od zapotrzebowania silnik spalinowy i elektryczny mogą funkcjonować równocześnie lub każdy z nich samodzielnie. W przypadku ruszania z miejsca pojazd korzysta tylko z agregatu elektrycznego. W trakcie rozpędzania lub wyprzedzania innego pojazdu automatycznie napęd wspomagany jest przez silnik wysokoprężny, zaś przy jednostajnej prędkości na trasie pracuje sam diesel.
Energia zgromadzona w akumulatorach ma zapewniać działanie silnika elektrycznego na dystansie ok. 200 km jazdy non stop (bez wspomagania motoru spalinowego).
Według producenta zaletą Atego Hybrid jest nie tylko mniejsza emisja spalin, ale również o 20 procent niższe zużycie paliwa niż w zwykłym Atego.