Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Mercedes Sprinter 310/312 pod ciężką zabudowę

Pojazdy użytkowe. Mercedes Sprinter 310/312 2.9 TD podwozie (1995-2000)
23.05.2008 00:00:00
Zaletami Mercedesa Sprintera 310/312 jest niskie spalanie, wysoka tolerancja na kiepski ON, mocna rama i trwałe tylne zawieszenie. Minusy Mercedesa to z kolei: korozja nadwozia, awarie turbosprężarek oraz defekty uszczelek pod głowicą silnika w egzemplarzach z początku produkcji. Na podwoziach przywożonych do nas ostatnio z Zachodu Sprinterów z turbodieslem 2.9 najczęściej spotkać można ciężkie, niefabryczne zabudowy skrzyniowe, pomocy drogowej i kontenerowe.
Powód: wóz ma mocne tylne zawieszenie, wytrzymałą konstrukcję ramy i motor wystarczająco silny do jazdy ze sporym obciążeniem.
Najpopularniejsze u nas Sprintery z motorem 2.9 i ramą pod zabudowę (modele 310/312) mają DMC 3.500 kg (są też cięższe wersje 412 o DMC 4.600 kg) i ładowność od 1.280 do 1.550 kg. Dostępne są trzy rozstawy osi: 3.000, 3.550 i 4025 mm. Moc w zależności od wersji to 102 (model 310) lub 122 KM (model 312). Najczęściej spotykane są z pojedynczą, trzymiejscową (rzadziej podwójną, sześciomiejscową) kabiną.
Wadą konstrukcyjną pięciocylindrowych turbodiesli z lat 1995-1996 są pojawiające się po 500-600 tys. km wycieki płynu chłodzącego spod uszczelki głowicy, często zdarzają się też przepalenia uszczelki głowicy na pierwszym cylindrze przy kanale ciśnieniowym oleju. W autach z późniejszego okresu produkcji problemy te wyeliminowano. Trafiają się dziewięcio-, dziesięciolatki, które bez remontu pokonały blisko milion km. Zawodzi osprzęt. Po 300-400 tys. km padają turbosprężarki, tyle samo wytrzymują skrzynie biegów (najczęściej sypią się w nich synchronizatory) i sprzęgła.
Niezależnie od wersji mocy silniki są ekonomiczne, wykazują przy tym sporą tolerancję na paliwo niskiej jakości. - Mój Sprinter z pełnym obciążeniem kontenera średnio mieści się w 10-11 l ropy na setkę. Tankuję na przypadkowych stacjach, a problemów z układem paliwowym nie było - mówi Wiesław Geziuk, hurtownik z Lublina.
Trwałe jest zawieszenie. Minusem jest korozja nadwozia. Odporna zaś na korozję i przeciążenia jest rama. Problemów nie sprawia też układ hamulcowy.
W ostatnim czasie na giełdach i komisowych placach pojawia się sporo Sprinterów przywiezionych z Wysp Brytyjskich. Wiele z nich niefachowo przystosowano u nas do ruchu prawostronnego. W "anglikach" często szwankuje zmodyfikowana instalacja elektryczna.
Wśród ofert sprzedaży używanych Sprinterów w części ogłoszeniowej ostatnich wydań "AMT" przeważają egzemplarze z lat 1996-1999 w cenach 28-34 tys. zł netto, z przebiegami 250-400 tys. km, nieeksploatowane dotychczas w kraju.
Plusy
Niskie spalanie. Wysoka tolerancja na kiepski ON. Mocna rama. Trwałe tylne zawieszenie.
Minusy
Korozja nadwozia. Awarie turbosprężarek. Defekty uszczelek pod głowicą silnika w egzemplarzach z początku produkcji.
ekspert: Mirosław Golian z serwisu Max TIR w Lublinie:
- Nie jest awaryjny. Jego użytkowanie ogranicza się do przeglądów i wymiany materiałów eksploatacyjnych, których jednak dokonuje się dość często. Np. w turbodieslu 2.9 olej i filtry radzę zmieniać nawet co 10 tys. km. W egzemplarzach z początku produkcji częściej kontrolować trzeba też stan simmeringów na wale napędowym, których uszkodzenia prowadzą do wycieku oleju.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Mercedes Sprinter 310 2.9 TD rama pod zabudowę Volkswagen LT 35 2.5 TDI rama pod zabudowę
Dopuszczalna masa całkowita 3.500 kg 3.500 kg
Ładowność 1.280 kg 1.340 kg
Długość 5.585 mm 5.700 mm
Szerokość 1.983 mm 2.050 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.550 mm 2.750 mm
Pojemność silnika 2.874 ccm 2.461 ccm
Moc maksymalna 102 KM 109 KM
przy obr./min 3.800 3.500
Maksymalny mom. obr. 280 Nm 280 Nm
przy obr./min 2.000 1.900-2.500
Prędkość maksymalna 154 km/h 162 km/h
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Mercedes Sprinter 2.9 TD VW LT 35 2.5 TDI
Chłodnica 1.427 zł 1.098 zł
Sprzęgło 1.169 zł 1.143 zł
Amortyzator przedni 545 zł 533 zł
Reflektor 750 zł 682 zł
Filtr oleju 29 zł 27 zł
Filtr powietrza 62 zł 46 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Mercedes Sprinter Volkswagen LT
Reflektor 200 zł 260 zł
Zderzak (przód) 350 zł 350 zł
Lampa tylna 100 zł 100 zł
Chłodnica 500 zł 550 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj 2008 r.) - giełda w Słomczynie
Rocznik Mercedes Sprinter 310 2.9 TD Volkswagen LT 35 2.5 TDI
przebieg tys. km - cena brutto przebieg tys. km - cena brutto
1995 445 - 21,0 tys. zł -
1996 420 - 24,0 tys. zł 381 - 22,0 tys. zł
1997 402 - 27,0 tys. zł 367 - 25,0 tys. zł
1997 395 - 29,9 tys. zł 348 - 27,9 tys. zł
1998 384 - 33,8 tys. zł 322 - 32,0 tys. zł
1998 367 - 35,0 tys. zł 298 - 34,5 tys. zł
1999 252 - 38,5 tys. zł 257 - 36,7 tys. zł
2000 221 - 42,0 tys. zł 240 - 40,5 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.