Samochody ciężarowe. Iveco EuroCargo 3.9 TD kontener z lat 1991-2001
Z turbodieslem 3.9 kiepsko radzi sobie przy jeździe nawet z niewielkim obciążeniem. Dystrybucyjny "Włoch" z tym silnikiem wciąż jednak jest u nas popularny, głównie za sprawą niższej od konkurentów ceny. Największe atuty Iveco to w naszej ocenie skuteczne hamulce, trwałe zawieszenie kół i szoferek oraz wspomniane już - atrakcyjne ceny na rynku wtórnym. Minusy włoskiej ciężarówki to z kolei: defekty sześciostopniowych skrzyń biegów, awarie sprzęgieł, korozja i słaba jednostka napędowa.
Najczęściej spotykane u nas są EuroCargo pierwszej generacji z zabudową kontenerową i opisywanym turbodieslem o poj. 3,9 l. Wóz dostępny jest z rozstawami osi od 2.700 mm do 6.570 mm, o DMC od 6 do 10 t, z układem napędowym 4x2. Gros kontenerów ma bliźniacze koła tylnej osi. Najpopularniejsze są zabudowy o długości od 4.200 do 7.200 mm. We włoskiej ciężarówce montowano trzy rodzaje kabin: w wersji krótkiej (1.535 mm), długiej (2.115 mm) oraz krótkiej z nadbudową sypialną. U nas najwięcej jest aut z krótką i niską szoferką.
Niezależnie od typu kabiny kierowcy narzekają na ciasnotę, kiepskie, trzeszczące plastiki oraz słabe wyciszenie. Bolączką są pękające, wykonane ze słabych tworzyw sztucznych stopnie wejściowe i błotniki. Na dodatek w szoferce odczuwalne są niemal wszystkie nierówności nawierzchni. Mechaniczne zawieszenie kabin jest za to niezawodne. Trwałe jest mechaniczne zawieszenie kół. Nawet przy częstej eksploatacji pojazdu z maksymalnym obciążeniem. W wersjach z tylnym zawieszeniem pneumatycznym zdarzają się defekty sterowników pneumatyki.3,9-litrowy turbodiesel jest dychawiczny (moc 102, 115, 136 KM), wóz kiepsko radzi sobie na stromych podjazdach z obciążeniem, przełożenia tylnego mostu (od 3,15 do 6,14) praktycznie eliminują jazdę w tandemie. Motor jest przeciętnie trwały (do naprawy głównej wytrzymuje średnio 500-600 tys. km), za to niezbyt paliwożerny. Średnio "bierze" 15-17 l ON na setkę.
W opisywanych wersjach montowano dwa typy skrzyń biegów: pięcio- i sześciostopniowe. "Piątki" nie sprawiają problemów, w "szóstkach" rozpada się ostatni bieg. Awaryjne są sprzęgła, w których najczęściej ze względu na słabe zabezpieczenie wyrywane jest łożysko wyciskowe. Skuteczny, ale kapryśny jest układ hamulcowy. Notorycznie zapiekają się regulacje i prowadnice w zaciskach, szybko zużywają się przednie tarcze. Problemem jest korozja.
Ekspert
Krzysztof Wróbel z serwisu samochodów ciężarowych Max TIR w Lublinie
- Radzę tankować na sprawdzonych stacjach. Smarowana olejem napędowym rotacyjna pompa wtryskowa wymaga paliwa dobrej jakości, choć cały układ toleruje przeciętną ropę. Do napraw lepiej wykorzystywać drogie części oryginalne. Dostępne na naszym rynku zamienniki do Iveco mają niską trwałość. EuroCargo jest dość proste w naprawie.
Plusy
Skuteczne hamulce.
Trwałe zawieszenie kół i szoferek.
Atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Defekty sześciostopniowych skrzyń biegów.
Awarie sprzęgieł. Korozja.
Słaba jednostka napędowa.
Dopuszczalna masa całkowita |
7.500 kg |
7.500 kg |
Ładowność |
4.650 kg |
4.550 kg |
Rozstaw osi |
4.182 mm |
4.815 mm |
Poj. silnika / cylindry |
3,9 l / R4 |
4,0 l / R4 |
Moc maksymalna |
136 KM |
136 KM |
przy obr./min |
2.700 |
2.400 |
Maksymalny moment obrotowy |
415 Nm |
460 Nm |
przy obr./min |
1.400 |
1.500 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
ręczna 6+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |
długość |
6.100 mm |
6.200 mm |
szerokość |
2.300 mm |
2.300 mm |
wysokość |
2.440 mm |
2.460 mm |
Chłodnica |
2.050 zł |
2.280 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.690 zł |
1.587 zł |
Reflektor |
650 zł |
590 zł |
Klocki hamulcowe |
340 zł / oś |
320 zł / oś |
Filtr oleju |
114 zł |
112 zł |
Filtr powietrza |
167 zł |
162 zł |
Reflektor |
350 zł |
280 zł |
Zderzak przedni |
450 zł |
500 zł |
Szyba czołowa |
500 zł |
550 zł |
Chłodnica |
700 zł |
800 zł |
1996 |
660 - 22,5 tys. zł |
590 - 25,0 tys. zł |
1997 |
620 - 26,9 tys. zł |
510 - 28,0 tys. zł |
1998 |
550 - 29,9 tys. zł |
470 - 30,5 tys. zł |
1999 |
475 - 31,0 tys. zł |
420 - 32,7 tys. zł |