Obok ciężkich maszyn do usuwania awarii i wypadków tramwajów warszawski Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych produkuje lżejsze pojazdy specjalne przeznaczone do napraw bieżących trakcji tramwajowej. Takim właśnie pojazdem jest Poteks 180, czyli pogotowie techniczne do obsługi torowisk i sieci napowietrznej. Do napędu samochodu służy czterocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 4,5 litra i mocy 180 KM.
Pojazd bazuje na dwuosiowym podwoziu Stara LE 12.180 4x2 o rozstawie osi wynoszącym 4.575 mm, z czterodrzwiową kabiną brygadową dla sześciu osób. Z tyłu - kontenerowe nadwozie warsztatowe. Konstrukcja ma szkielet aluminiowy wzmocniony stalą nierdzewną. Wnętrze zabudowy jest wyposażone w stół warsztatowy z niezbędnym oprzyrządowaniem, stalowy regał na części i akcesoria, schowki na narzędzia oraz stojak na butle z gazami technicznymi.
Ramę pojazdu, pod podłogą nadwozia, otoczono zamykanymi skrytkami na narzędzia i sprzęt do naprawy sieci tramwajowej, między innymi jest tam spawarka elektryczna.
Tylna część podwozia, tuż za zabudową, jest pomostem roboczym, na którym zamontowano żuraw hydrauliczny marki Palfinger o zasięgu 4,8 metra i udźwigu 3,2 tony.
Do napędu samochodu służy czterocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 4,5 litra i mocy 180 KM. Dla precyzyjnego prowadzenia robót naprawczych i konserwatorskich pod podwoziem zamontowano czterokołowy wózek szynowy. Dzięki niemu pojazd może poruszać się po szynach tramwajowych. Napęd wózka szynowego jest hydrostatyczny, a maksymalna prędkość, z jaką pojazd może jechać po torach, to 20 km/h.
Masa własna pojazdu |
8.180 kg |
Dopuszczalna masa całkowita |
11.990 kg |
Wymiary zabudowy |
Długość |
4.000 mm |
Szerokość |
2.400 mm |
Wysokość |
2.340 mm |