Samochody dostawcze. Iveco Daily skrzyniowy 2.3 TD i 2.8 TD (1999-2005)
Ponad ćwierć wieku obecności modelu Daily na rynku przysporzyło mu sporej grupy zwolenników. Skrzyniowce pochodzące z pierwszych lat obecnej dekady należą u nas do najpopularniejszych aut rynku wtórnego w tej grupie. Naszym zdaniem Iveco Daily ma trzy podstawowe zalety. Należą do nich: duży wybór wersji gabarytowych, znikoma awaryjność silników oraz ekonomiczne jednostki napędowe. Minusy to z kolei: marne wyciszenie kabiny, kiepskiej jakości materiały w szoferce, usterkowe detale (m.in. zamki)i awaryjna elektryka.
W przeciwieństwie do większości innych dostawczaków o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t, gdzie dominują furgony, w przypadku Daily jest inaczej. Blisko połowę giełdowych i komisowych propozycji stanowią auta skrzyniowe. Zainteresowanie spore, bo są funkcjonalne i wytrzymałe.
Daily z paką z burtami zbudowane są najczęściej na podwoziach o rozstawie osi 3.300 mm lub 3.950 mm. Sporadycznie trafiają się samochody o rozstawie osi sięgającym 4.750 mm. Skrzynie w najczęściej spotykanych na rynku wtórnym samochodach mają 2.700 mm lub 4.600 mm długości, a burty 350 lub 400 mm wysokości. Powierzchnia podłogi skrzyni, jak również - co z reguły jest najważniejsze dla użytkowników - kubatura części towarowej (skrzynia z plandeką) są zróżnicowane. W najmniejszych, skrzyniowych Iveco jest to nieco ponad 7 m sześc., w największych prawie trzykrotnie więcej.
Użytkownicy chwalą głównie funkcjonalność samochodu i ergonomię stanowiska kierowcy. Szkoda, że materiały wykończeniowe w szoferce są kiepskiej jakości, po kilku latach eksploatacji hałasują i trzeszczą.
Wybór wersji silnikowych nie jest duży. W autach pochodzących z roczników 1999-2002 występuje głównie 2,8-litrowy turbodiesel w dwóch wariantach mocy: 105 i 125 KM. To rzadko zawodząca jednostka, jak wynika z relacji użytkowników, spalająca 9,5-11 l oleju napędowego na 100 km. Silnik ma opinię odpornego na niskiej jakości paliwo. Stosowane przekładnie (pięcio- i sześciobiegowe) sprawują się dzielnie, niektórzy użytkownicy narzekają tylko na zbyt ciężko wchodzące biegi (pierwszy i drugi) w skrzyniach pięciostopniowych.
W młodszych egzemplarzach spotykamy zazwyczaj motor 2,3-litrowy, uzyskujący moc 116 i 136 KM. Spalanie nieco mniejsze niż u poprzednika (średnio o 5 proc.), jednak, co podkreślają użytkownicy, marnej jakości paliwo stwarza kłopoty stosowanemu w tej jednostce systemowi wysokociśnieniowego wtrysku (HPI). Walorem tego diesla jest natomiast nieco cichsza praca, co przy marnej izolacji akustycznej kabiny Daily poprawia komfort użytkowania. W kabinie z motorem 2.8 w czasie jazdy bywa bowiem bardzo głośno.
Plusy
Duży wybór wersji gabarytowych.
Znikoma awaryjność silników. Ekonomiczne jednostki napędowe.
Minusy
Marne wyciszenie kabiny.
Kiepskiej jakości materiały w szoferce.
Usterkowe detale (m.in. zamki). Awaryjna elektryka.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Solidna kratownica z wysokowytrzymałej stali sprawia, że konstrukcja jest mocna, ale nie radzę przesadzać. Przeładowywanie auta może powodować szybkie zużycie elementów zawieszenia. Zdarzają się narzekania na kiepskie chłodzenie silnika, a także na działanie układu elektrycznego. Problemów można jednak uniknąć, dbając o auto.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.720 kg |
1.640 kg |
Długość |
5.800 mm |
5.810 mm |
Szerokość |
2.100 mm |
2.110 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.600 mm |
2.820 mm |
Pojemność silnika |
2.800 ccm |
2.446 ccm |
Moc maksymalna przy obr./min |
105 KM/3.800 |
103 KM/4.000 |
Maksymalny mom. obr. przy obr./min |
250 Nm/1.800 |
230 Nm/2.750 |
Prędkość maksymalna |
135 km/h |
128 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
3.500 mm |
3.470 mm |
Szerokość |
1.990 mm |
2.000 mm |
Wysokość burt |
400 mm |
400 mm |
Chłodnica |
1.650 zł |
1.270 zł |
Sprzęgło |
1.520 zł |
1.350 zł |
Amortyzator |
390 zł |
420 zł |
Reflektor |
410 zł |
370 zł |
Filtr oleju |
50 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
70 zł |
60 zł |
Reflektor |
180 zł |
150 zł |
Zderzak (przód) |
220 zł |
190 zł |
Lampa tylna |
110 zł |
120 zł |
Chłodnica |
180 zł |
170 zł |
1999 |
2.8 TD / 186 - 39,0 tys. zł |
2.5 TD / 156 - 35,2 tys. zł |
2000 |
2.8 TD / 148 - 42,7 tys. zł |
2.5 D / 210 - 40,0 tys. zł |
2001 |
2.8 TD / 162 - 47,0 tys. zł |
2.5 TD / 142 - 44,5 tys. zł |
2002 |
2.8 TD / 115 - 50,0 tys. zł |
2.2 HDI / 126 - 48,0 tys. zł |
2003 |
2.3 TD / 110 - 54,0 tys. zł |
2.2 HDI / 150 - 51,5 tys. zł |
2004 |
2.3 TD / 69 - 62,5 tys. zł |
2.2 HDI / 112 - 59,5 tys. zł |