Samochody dostawcze. Volkswagen Crafter 35 z podwójną kabiną
Ten samochód polubiłem już po przejechaniu kilku kilometrów. Śmiem twierdzić, że Volkswagen Crafter komfortem jazdy przewyższa niejeden samochód osobowy. Do pełni szczęścia brakuje tylko dwóch rzeczy - mocniejszego silnika i zautomatyzowana skrzynia Shiftmatic powinna być szybsza w działaniu. Największe plusy Volkswagena to fakt, że nie trzeba zmieniać biegów. Samochody dostawcze tej marki mają wysoki komfort jazdy i szerokie drzwi boczne ładowni. Minusy obok "ciężkiej" przekładni to nadwozie podatne na boczne podmuchy wiatru i niewielka szerokość ładowni pomiędzy nadkolami.
Do jazdy otrzymałem Craftera 35 z największym rozstawem osi (4.325 mm) w najdłuższej wersji nadwoziowej (7.340 mm) z wysokim dachem (2.705 mm). Ciekawostką była podwójna, pięcioosobowa kabina - rozwiązanie rzadko spotykane u nas w furgonach, choć popularne np. w Holandii. Taką zabudowę wykonała wrocławska firma VVan Grabowski.
Osobowo-towarowy
W części osobowej wygodnie może jechać pięć osób. Za dwoma fotelami z przodu jest kanapa (z podłokietnikami) dla trzech osób. Miejsca tu sporo, a i oparcie nie daje się plecom we znaki. Zaletą jest też to, że w wysokiej kabinie można się wyprostować.
Głowy nie trzeba też pochylać w ładowni. Dostęp do niej jest poprzez tylne drzwi dwuskrzydłowe lub boczne przesuwne po prawej stronie nadwozia. Z szerokością 1.300 mm są to najszersze drzwi w tym segmencie (obok bliźniaczego Mercedesa Sprintera). Ale szerokością ładowni pomiędzy nadkolami (1.340 mm) Crafter przegrywa z trojaczkami: Citroenem Jumperem, Fiatem Ducato i Peugeotem Boxerem (1.422 mm). Co prawda europaleta do ładowni tego Volkswagena wejdzie, ale trzeba ją uważnie wsuwać.
Z lekkim niedosytem
Pod maską pracował pięciocylindrowy turbodiesel z wtryskiem common rail o pojemności 2,5 litra i mocy 136 KM. Ten sam silnik jest dostępny w trzech innych zakresach mocy: 88, 109 i 164 KM. Szkoda, że w testowanym Crafterze nie było tego najmocniejszego motoru, bo 136 koni pozostawia lekki niedosyt. Szczególnie, jeśli z tym motorem skonfigurowana jest zautomatyzowana skrzynia Shiftmatic (z sekwencyjnym trybem zmiany biegów), która "łagodzi" wigor silnika.
Pół biedy w mieście, gdzie pełna moc silnika nie jest konieczna, albo np. podczas przejazdów "na pusto". Kiedy załadowaliśmy testowego Craftera prawie jednotonowym towarem animusz auta przygasł. Na trasie wyprzedzanie innych samochodów szło z mozołem. Na przykład żeby "wziąć" TIR-a, musiałem odczekać na długą i, rzecz jasna, pustą prostą. Przekładnia "przeciąga" każdą zmianę biegu, a sekwencyjna zmiana biegów niewiele daje, bo silnikowi brakuje mocy.
Skrzynia Shiftmatic jest także jednym ze sprawców sporego zużycia paliwa. Auto spaliło w teście, na pusto średnio 10,5 l na 100 km, tyle samo, co testowany onegdaj, podobny gabarytowo Crafter furgon, ale z silnikiem o mocy 164 koni i sześciobiegową przekładnią ręczną.
Płynnie po szosie
Ale ten sam Shiftmatic powoduje, że prowadzenie Craftera jest czynnością komfortową. Kierowca doceni tę skrzynię szczególnie w mieście. Pomimo ponad 7-metrowego nadwozia samochód prowadzi się pewnie, choć manewrowanie na parkingu albo na ciasnym podwórzu nie jest proste. Warto zatem dokupić asystenta parkowania (przód i tył za 1.924 zł).
Natomiast na trasie auto wręcz płynie po szosie. Długi rozstaw osi skutecznie niweluje wstrząsy na poprzecznych nierównościach. Ponadto kierowca ma komfortowy fotel (Isringhausen) z pneumatyczną amortyzacją i regulacją ustawienia siedziska (wysokość i pochylenie). Taka wygoda kosztuje dodatkowo 1.187 zł. Wysokie nadwozie jest podatne na boczne podmuchy wiatru. Wtedy w sukurs może przyjść montowany seryjnie system ESP. Jednak w czasie testu nie było takiej interwencji.
Z racji gabarytów testowy Crafter jest pojazdem bardziej na trasę niż do miasta, choć zautomatyzowana przekładnia przyda się w mieście.
Plusy
Nie trzeba zmieniać biegów. Wysoki komfort jazdy. Szerokie drzwi boczne ładowni.
Minusy
Ospała skrzynia biegów. Nadwozie podatne na boczne podmuchy wiatru. Niewielka szerokość ładowni pomiędzy nadkolami.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
Ładowność |
1.225 kg |
Objętość ładowni |
12 m sześc. |
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość |
3.610 / 1.780 / 1.940 mm |
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość |
7.340 / 1.993 / 2.705 mm |
Rozstaw osi |
4.325 mm |
Silnik |
R5, turbodiesel z common rail, 20V |
Pojemność skokowa silnika |
2.459 ccm |
Moc maksymalna |
136 KM przy 3.500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
300 Nm przy 2.000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
145 km/h |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia |
10,5 l / 100 km |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym z obciążeniem 1.000 kg |
12,5 l / 100 km |
Skrzynia biegów |
zautomatyzowana, 6-stopniowa |
Napęd |
4x2, na tylną oś |
Układ hamulcowy |
tarcze z przodu (wentylowane) i z tyłu |
Wyposażenie pojazdu testowego |
ABS z ESP, poduszka powietrzna kierowcy, reg. wysokości fotela kierowcy, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, radioodtwarzacz z CD |
Cena netto pojazdu testowego |
135.000 zł |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
2 lata bez limitu km / 12 lat |
Przeglądy techniczne |
wg wskazań komputera (nie rzadziej niż raz na rok) |