Maszyny budowlane. Ładowarka kołowa HSW 560E Extra
Największa ładowarka Huty Stalowa Wola, HSW 560E Extra to tegoroczna nowość. Ma masę około 42 ton i silnik o mocy 450 KM. 560E napędza amerykański silnik produkcji Cumminsa. Sześciocylindrowy diesel ma turbodoładowanie, chłodnicę powietrza doładowującego i spełnia normę czystości spalin EU Stage IIIA, która będzie obowiązywać od przyszłego roku. Moc tego motoru to 450 KM, zaś jego maksymalny moment obrotowy wynosi 2.102 Nm. W nowej ładowarce napęd na cztery koła przekazywany jest za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów sterowanej elektronicznie. Ma ona trzy biegi do przodu i trzy do tyłu.
Na życzenie odbiorców
Powstała na amerykańskiej licencji ładowarka kołowa to największa z produkowanych w Stalowej Woli maszyn tego typu. W zależności od wielkości wysięgnika i łyżki jej masa wynosi od 41,5 do 42,6 t. Do tej pory topowa ładowarka HSW miała masę około 30 ton. Nowa maszyna powstała w wyniku zapotrzebowania na ciężką ładowarkę, które zgłaszali klienci z zagranicy, gdzie HSW sprzedaje większość swoich maszyn.
560E napędza amerykański silnik produkcji Cumminsa. Sześciocylindrowy diesel ma turbodoładowanie, chłodnicę powietrza doładowującego i spełnia normę czystości spalin EU Stage IIIA, która będzie obowiązywać od przyszłego roku. Moc tego motoru to 450 KM, zaś jego maksymalny moment obrotowy wynosi 2.102 Nm. W nowej ładowarce napęd na cztery koła przekazywany jest za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów sterowanej elektronicznie. Ma ona trzy biegi do przodu i trzy do tyłu. Przekładnia automatycznie reaguje na obciążenia i sama dobiera odpowiednie przełożenie.
Przedni most napędowy mocowany jest na stałe do ramy ładowarki, tylny zawieszono wahliwie, dzięki czemu może wychylać się do 23 stopni. HSW 560E ma hydrostatyczny układ kierowniczy, który zapewnia płynne sterowanie pojazdem przy każdej prędkości obrotowej silnika. Kąt skrętu kół wynosi 35 stopni, a prześwit 500 mm. Ładowarka ma mokre hydrauliczne hamulce wielotarczowe.
Zależnie od potrzeb
Polsko-amerykańska ładowarka wyposażona została w amortyzowaną względem wysięgnika łyżkę. To rozwiązanie pozwala na zwiększenie prędkości jazdy z załadowaną łyżką i - co za tym idzie - poprawę efektywności pracy. Klient zamawiający nową ładowarkę może wybierać długość wysięgnika. Standardowy ma 5,05 m, zaś wysięgnik wysokiego podnoszenia 5,38 m. Wśród osprzętu znajdziemy trzy rodzaje łyżek: do kamieni, o pojemnościach 5,35 i 5,7 m sześc., do lekkich materiałów, o pojemności 11,5 m sześc., i uniwersalną - 6,5 m sześc.
Kabina i dodatki
Jak przystało na nowoczesną maszynę, w kabinie operatora montowany jest pneumatyczny fotel, klimatyzacja, ogrzewanie postojowe i regulowana kolumna kierownicza. Szoferka została także specjalnie wyciszona. Osprzętem steruje się za pomocą dżojstika, a na pulpicie wyświetlane są aktualne parametry robocze. Ładowarka ma system diagnostyczny, który sygnalizuje ewentualne nieprawidłowości w pracy maszyny.
Długa jest lista dodatków, na której znajdziemy m.in. pakiet arktyczny, pakiet do pracy w wysokich temperaturach, urządzenie filtrowentylacyjne przydatne podczas pracy na wysypiskach śmieci, układ centralnego smarowania, łańcuchy ochronne na koła, system ważenia urobku i opony skalne.
Moc silnika |
450 KM |
Masa robocza |
41,5-42,6 t |
Poj. łyżki |
5,35-11,5 m3 |
Siła wyrywająca |
317,7-351,5 kN |
Prędkość maks. |
32,5 km/h |