Z giełdy. Hyundai Getz 1.4 Van
Hyundai Getz Van pojawił się w sprzedaży w lutym tego roku, ale przymiarki do wypuszczenia auta z kratką trwały ponad rok. Wnioskuję to z tego, że egzemplarz, który dostałem do testu, pochodził z rocznika 2005. W mojej ocenie atutami Hyundaia są: dynamiczny napęd, duża przestrzeń ładunkowa i wysoko unosząca się klapa. Minusy to natomiast głośna praca silnika przy dużych szybkościach i uboga deska rozdzielcza.
Przy wymiarach ładowni (dł./szer./wys.) 1.230 / 1.100 (między nadkolami 950) / 995 mm, dających 1,35 metra sześc. objętości, ten mały van nie ma wielu konkurentów na rynku. Jednym z popularniejszych jest Fiat Punto II z kratką. Getz przy porównywalnej z Punto długości ma o 0,35 m sześc. większą przestrzeń ładunkową. Ładowność oba vany mają zbliżoną: 513 kg Hyundai i 510 kg Fiat.
Tylna klapa unosi się w Getzu wysoko, dzięki czemu przy załadunku nie trzeba robić specjalnych uników, aby nie zaliczyć guza na głowie. Zawieszenie Getza jest dosyć miękkie, jednak w zakrętach auto nie przechyla się nadmiernie na boki. Przy jeździe bez ładunku tyłem może trochę zarzucać.
Benzynowy silnik 1.4 poczyna sobie w Getzu całkiem dzielnie, choć przy wyższych prędkościach zachowuje się głośno. Przy umiarkowanym obciążeniu (dwie osoby w kabinie i ok. 100 kg w ładowni) na niższych biegach przyspiesza bardzo dobrze; na najwyższym piątym też jeszcze daje się trochę rozbujać. Nic dziwnego, skoro przy jego 97 koniach mechanicznych i niespełna tonowej wadze auta przypada ledwie nieco ponad 10 kg na konia. W Fiacie Punto Van proporcja ta jest mniej korzystna, gdyż włoskie auto waży co prawda tylko 860 kg, ale wyposażane jest w 60-konny silnik 1.2.
Plusy
Dynamiczny napęd. Duża przestrzeń ładunkowa. Wysoko unosząca się klapa.
Minusy
Głośna praca silnika przy dużych szybkościach. Uboga deska rozdzielcza.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.510 kg |
Ładowność |
513 kg |
Objętość ładowni |
1,35 m sześc. |
Wymiary ładowni - długość / szerokość / wysokość |
1.230 / 1.100 / 995 mm |
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość |
3.825 / 1.665 / 1.490 mm |
Rozstaw osi |
2.455 mm |
Silnik |
R4, benzynowy 16V |
Pojemność silnika |
1.399 ccm |
Moc maksymalna |
97 KM przy 6.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
125 Nm przy 3.200 obr./min |
Prędkość maksymalna |
170 km/h |
Średnie spalanie na 100 km w cyklu mieszanym (fabryczne) |
5,9 l (bez obciążenia) |
Skrzynia biegów |
manualna, 5-stopniowa |
Napęd |
na przednią oś |
Układ hamulcowy |
ABS, tarcze z przodu, bębny z tyłu |
Wyposażenie pojazdu testowego |
poduszka powietrzna kierowcy, klimatyzacja manualna, centralny zamek, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie |
Cena netto |
36.230 zł |
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna |
100.000 km lub 3 lata / 6 lat |
Przeglądy techniczne |
co 15 tys. km, nie rzadziej niż co rok |