Źródło: OSPTN
Jak poinformowała Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, postulowane przez branżę transportu drogowego dofinansowanie wymiany tachografów cyfrowych ostatecznie nie dojdzie do skutku – donosi Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego, powołując się na Ministerstwo Infrastruktury znalazło odpowiednie środki finansowe na tę operację, a odpowiednie przepisy, które miały być podstawą prawną do tego dofinansowania, znalazły się w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Niestety, z przyczyn niezależnych od resortu infrastruktury, projekt nie uzyskał akceptacji w tym zakresie w toku uzgodnień międzyresortowych – czytamy w komunikacie OSPTN. – Pomimo że nie jest to dobra wiadomość, to ucina ona spekulacje na ten temat. Tym samym jest to sygnał dla przewoźników, aby nie zwlekali z wymianą tachografów. Na przesunięcie terminów wymiany przez Komisję Europejską raczej nie ma co liczyć, a brak inteligentnego tachografu drugiej generacji oznaczać będzie brak możliwości świadczenia usług w międzynarodowym przewozie drogowym pojazdem, który powinien być wyposażony w takie urządzenie rejestrujące.
Przypominamy dwie kluczowe daty w tej kwestii:
31 grudnia 2024 – ostateczny termin na wymianę tachografów w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed czerwcem 2019 r.
18 sierpnia 2025 – ostateczny termin na wymianę tachografów w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy od czerwca 2019 do sierpnia 2023.
Obowiązkowa wymiana tachografów dotyczy przewoźników z krajów UE i ich pojazdów, którymi wykonywane są przewozy na terenie innego kraju członkowskiego UE. Dodatkowo, dotyczy ona także pojazdów wykonujących przewozy na terenie Norwegii, Lichtensteinu i Islandii (kraje EOG) oraz Wielkiej Brytanii. (red)