Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath
Według najnowszych danych Barometru EFL - 26 proc. firm transportowych, spedycyjnych i logistycznych planuje bardziej się rozwinąć. Istotne dla branży będzie przeznaczenie środków na zakup systemów operacyjnych, nowoczesne technologie i przestrzeń magazynową.
• Najnowsze dane pokazują wzrost planowanych inwestycji w branży o 8 p.p.
• Ważna będzie automatyzacja magazynów, co zwiększy ich wydajność o ponad 90 proc.
• Zwiększenie inwestycji w branży pozwoli utrzymać konkurencyjność
Pomimo obecnie ciężkiej sytuacji w branży, firmy z sektora transportu, spedycji i logistyki w Polsce planują w 2024 roku zwiększyć inwestycje. Według danych Barometru EFL, co czwarta firma z branży TSL zamierza przeznaczyć więcej środków na inwestycje w nadchodzących miesiącach. Przetwarzanie transakcji, zarządzanie ryzykiem, w tym ryzykiem celnym, monitorowanie ataków hackerskich i obsługa klienta – to część z zadań, jakie obsłużyć będą mogły nowoczesne systemy, w które branża TSL zamierza zainwestować. Ważna będzie także automatyzacja.
– To pomoże z pewnością usprawnić procesy, z czego firmy powinny korzystać. Innowacje są kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w branży. Wprowadzając nowoczesne technologie i automatyzację, firmy stają się bardziej atrakcyjne dla klientów oraz poprawiają rentowność działania – mówi Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO Meritoros SA, twórca BPO Champions, współpracującego z sukcesem przez lata z OMIDA Group. – Warto zatem skupić się na strategicznych działaniach a resztę zadań jak choćby procesy back-office, zlecić zewnętrznie w ramach outsourcingu. Automatyzacja choćby magazynów, pozwoli sprawniej przygotować zamówienia do realizacji.
Jak to wygląda obecnie w Polsce?
• 11 proc. magazynów zautomatyzowanych jest w pełni
• 90 proc. obsługujących kanały tradycyjne, zautomatyzowanych jest częściowo
• 70 proc. magazynów obsługujących e-commerce, również zautomatyzowanych jest częściowo
W branży widać coraz większe zainteresowanie rozwojem w tej dziedzinie, ale nie tylko. Trzeba pamiętać, że cały sektor jest nieustannie pod silną presją. Nowoczesne systemy ułatwią procesy już od momentu pozyskania klienta, aż do momenty pakowania jego zamówienia.
– Inwestowanie w nowe technologie pozwoli lepiej zarządzać pracą magazynów. Wyzwaniem natomiast będzie zintegrowanie tych nowych systemów z mnogością celnych systemów teleinformatycznych – podkreśla Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath. – Firmy tego kluczowego dla gospodarki krajowej sektora, planują swój rozwój, kładąc także nacisk na cyfryzację czy inwestowanie w sztuczną inteligencję. Inwestycje w nowe technologie mają szczególnie znaczenie dla usługi e-commerce.
Reforma Unijnego Kodeksu Celnego
Nadchodząca reforma Unijnego Kodeksu Celnego ma wprowadzić m.in.: odpowiedzialność platform internetowych za zgodność przesyłek i ich zawartości z prawem UE, w tym reperkusje finansowe i niefinansowe. Oznacza to, że e-commerce już dzisiaj musi zainwestować w sprawne systemy teleinformatyczne kompatybilne z nadchodzącą Centralną Celną Bazą Danych UE, która ma być wprowadzona do użytku dla e-commerce w 2028 r.
– Wprowadzenie Centralnej Bazy Danych UE opartej na AI ma znacząco usprawnić i przyspieszyć procesy celne oraz przynieść wymierne korzyści z tytułu należności celno-podatkowych. – dodaje Joanna Porath. – W 2032 baza ta ma być gotowa do użytku dla wszystkich przedsiębiorców, natomiast obligatoryjna dla wszystkich ma być dopiero od 2038 r. Wdrożenie nowych technologii a w szczególności AI, może dać firmom z branży TSL znaczącą przewagę. Inwestowanie w tak duży cyfrowy rozwój jednak generować będzie wydatki. Duże firmy z branży TSL już wykonują takie ruchy bądź planują je w przyszłości, co dla mniejszych firm może być sporym zagrożeniem.
– Mniejsze firmy inwestowały wcześniej w tabor, który z uwagi na dekoniunkturę jest słabiej wykorzystywany – zaznacza Dariusz Brzeziński. –Firmy z branży TSL powinny skorzystać z możliwości inwestowania środków, by utrzymać konkurencyjność. (red)
Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath