MAN zaprasza klientów niektórych pojazdów wyprodukowanych w latach 2016-2019 z dieslami D26 Euro 6c do sprawdzenia ich w warsztacie
Fot. MAN
MAN Truck & Bus wezwał klientów niektórych samochodów ciężarowych i autobusów z silnikami Euro 6c typu D2676LF51-53 lub D2676LOH35-37 do sprawdzenia w specjalistycznym warsztacie. Warianty silników spełniające późniejsze normy emisji spalin Euro 6d i Euro 6e nie są objęte tym wymogiem serwisowym.
Łożyska bezołowiowe
„W bardzo rzadkich przypadkach i w niesprzyjających okolicznościach niektóre silniki wyprodukowane między 11/2016 a 08/2019 mogą ulec uszkodzeniu, a następnie pożarom – komunikuje niemiecki producent. – We wspomnianych typach pojazdów zastosowano łożyska bezołowiowe, ze względu na nowe wymagania regulacyjne. Przypadki uszkodzeń mogą wystąpić w szczególności w przypadku nadmiernego starzenia się i zanieczyszczenia oleju silnikowego, co skutkuje uszkodzeniem elementów filtra oleju - na przykład z powodu nieprzestrzegania okresów konserwacji lub nieprawidłowo przeprowadzonych prac konserwacyjnych.
Innymi znanymi przyczynami takich uszkodzeń są: specjalne warunki eksploatacji, a w szczególności nadmierna prędkość obrotowa pojazdu, wnikanie wody (chłodzącej) do oleju silnikowego, tuning silnika, stosowanie niehomologowanych olejów silnikowych i ich mieszanie oraz stosowanie części serwisowych, takich jak filtry oleju silnikowego, filtry powietrza i oleju napędowego, które nie spełniają specyfikacji producenta.
Wymagane prawem łożyska bezołowiowe z wymienionych lat są bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia i starzenie się oleju. Jeśli nie przestrzega się terminów przeglądów i zaplanowanych czynności warsztatowych, pierwsze przypadki uszkodzeń mogą wystąpić w pojazdach o przebiegu od 400.000 do 500.000 kilometrów. Jeśli wszystkie zaplanowane przeglądy i wymiany oleju dla tych typów silników są przestrzegane i terminowe, MAN nie odnotowuje zauważalnej kumulacji uszkodzeń silnika, ale raczej bardzo wysoki poziom wytrzymałości we wszystkich seriach silników, z przebiegiem w niektórych przypadkach znacznie przekraczającym milion kilometrów. Przestrzeganie zalecanych okresów międzyprzeglądowych ma zatem ogromne znaczenie dla niezawodności i bezpieczeństwa pojazdów. Firma MAN poinformowała o tym klientów, których to dotyczy. Od końca 2022 roku firma MAN kilkakrotnie informowała właścicieli pojazdów, których dotyczy problem, prosząc ich o podjęcie odpowiednich działań warsztatowych w celu zapobieżenia uszkodzeniom i zwiększenia wytrzymałości.”
Na podstawie informacji przekazanych klientom w warsztatach zatwierdzonych przez firmę MAN wykonano łącznie ponad 60.000 pomiarów. Odpowiada to około 50% pojazdów, których dotyczy problem. W przypadku innych pojazdów w terenie warsztaty zostały poinformowane i poinstruowane w zakresie znaczenia jakości oleju.
Ponadto wdrożono odpowiednie środki techniczne, takie jak zapobiegawcza wymiana pokrywy filtra oleju, która mogła zostać uszkodzona przez przestarzały olej. Tam, gdzie jest to wymagane, ze względu na szczególnie wymagające profile użytkowania, w bezpośredniej komunikacji z klientami zainicjowano dostosowanie interwałów wymiany oleju do danego zastosowania i inne działania.
Doszło do 170 pożarów
MAN dysponuje flotą około 880.000 pojazdów jeżdżących po drogach w Europie. Spośród nich około 120.000 ciężarówek i ponad 5.000 autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2019 jest wyposażonych we wspomniane typy silników. W ostatnich latach przeprowadzono już działania w odniesieniu do wielu pojazdów. Z ustaleń MAN wynika, że od czasu wprowadzenia na rynek wspomnianych silników w populacji ogólnej doszło do 170 pożarów, które – wśród innych możliwych przyczyn – można przypisać wspomnianemu schematowi uszkodzeń silnika. W 2024 roku wystąpiło 18 przypadków, których przyczyną najprawdopodobniej jest opisany schemat uszkodzeń.
Wszystkie pożary spowodowały szkody materialne, ale nie było poważnych obrażeń ciała. W ramach środków zapobiegawczych firma MAN po raz kolejny zwraca się do właścicieli pojazdów, którzy w ostatnich latach nie korzystali jeszcze z oferty serwisowej.
Zasadniczo pożary mają różne przyczyny i mogą być również spowodowane zupełnie innymi czynnikami. W związku z tym należy je rozpatrywać indywidualnie. Podczas monitorowania produktów firma MAN zwraca dużą uwagę na uszkodzenia silnika, które w rzadkich przypadkach mogą również prowadzić do pożarów. Jeśli dojdzie do najgorszego, analiza jest przeprowadzana z wykorzystaniem wiedzy ekspertów i w ścisłej komunikacji z klientem. (red)