Fot. Daimler Truck
Warszawskie MPO jest pierwszą firmą w Polsce, która testowała jeden z demonstracyjnych pojazdów Daimler Truck Polska: eEconika 300 L. Test trwał ponad miesiąc i odbywał się w ścisłym centrum stolicy.
Rezultaty są obiecujące: zużycie energii pozwoliło na obsługę dwóch pełnych zmian i powrót do bazy z zasięgiem 99 km
Fot. Daimler Truck
Konkretne oczekiwania MPO
W kwietniu warszawskie MPO rozpoczęło trwający ponad miesiąc pierwszy w Polsce test pojazdu eEconic L z zabudową śmieciarki EKOCEL - model Medium X4 z wrzutnikiem Delta 2322. Firma, po doświadczeniach testów innych pojazdów, wiązała z nim konkretne oczekiwania.
– Test powinien dostarczyć nam odpowiedniej ilości danych do analizy porównawczej z innymi tego typu pojazdami. Chcielibyśmy, żeby eEconic wyposażony m.in. w system ważenia dynamicznego, zgodnie z wymogami m.st. Warszawy, obsłużył dwie pełne zmiany na standardowej trasie normalnego odbioru odpadów zmieszanych – mówił podczas uroczystego przekazania pojazdu Jacek Goszczyński, dyrektor Działu Technicznego MPO Warszawa.
Test zaliczony
Ten cel został przez firmę w pełni osiągnięty. eEconic, który odbierał odpady w ścisłym centrum stolicy, pokonał podczas testu łącznie 2.825 km ze średnim zużyciem energii na poziomie 157,65 kW/100 km. Pozwoliło to na obsłużenie każdego dnia dwóch pełnych zmian. Przeciętny poziom naładowania baterii po zakończeniu pracy wyniósł 50%, co zapewniało średni pozostały zasięg na poziomie 99 km.
MPO podczas testu korzystało z dwóch ładowarek: nocą z mobilnej o mocy 35 kWh, a w ciągu dnia z szybkiej o mocy 160 kWh w miejscu zrzutu odpadów podczas rozładunku. W zarządzaniu tymi procesami podczas testu firmę wspierał eConsultant Daimler Truck Polska, Damian Rendzikowski:
– Dzienna trasa pojazdu wynosiła przeciętnie ok. 80 km, co jest dystansem znacznie poniżej zasięgu eEconica 300, ponieważ jednak jest to samochód komunalny, na zużycie energii wpływ ma także praca zabudowy. Test wykazał, że mimo to pojazd doskonale sprawdza się w użytkowaniu, a zasięg pozwala na normalną realizację codziennych zadań.
Kierowcy zadowoleni
Dodatkowo praca eEconikiem przyniosła satysfakcję kierowcom. Komfort pracy wynikający z cichego napędu i braku drgań, lekkość i płynność jazdy to dla nich główne atuty elektrycznej wersji tego modelu. Jednocześnie pojazd zapewnia walory znane z innych wariantów napędu: niskie wejście do kabiny LowEntry, składane drzwi harmonijkowe otwierane przyciskiem, co ułatwia i przyspiesza pracę, a także pożądaną widoczność i łatwość manewrowania w ciasnych uliczkach. Kierowcy MPO podkreślali też, że na bardzo dobre wyniki zużycia energii w teście wpływ miało także poprzedzające go szkolenie profesjonalnych trenerów TruckTraining. Umiejętne korzystanie z funkcji rekuperacji w mieście pozwoliło im uzyskiwać wysoką wydajność baterii.
– Przekazując stołecznemu MPO eEconika 300 jako pierwszej w Polsce firmie komunalnej mieliśmy poczucie, że może to być moment przełomowy dla tej branży – mówi Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska. – Wierzyliśmy w potencjał tego pojazdu i byliśmy przekonani, że może zapewnić nowy standard obsługi dla miast i ich mieszkańców – cichy, bezemisyjny odbiór odpadów. Po ponad miesiącu widzimy, że te założenia się sprawdziły, z czego ogromnie się cieszymy i mamy nadzieję, że już niedługo eEconic stanie się powszechnym rozwiązaniem dla polskich miast. (red)