Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Te ręce napędzają polską i europejską gospodarkę

Dlaczego nie radzimy sobie z problemem braku kierowców?
12 lipca 2024

Panie coraz częściej udowadniają, że zawód kierowcy to domena nie tylko mężczyzn – na zdjęciu Iwona Blecharczyk Fot. ZM

 
W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana, ale niesie ze sobą niepodważalną wartość dla społeczeństw, a także dla gospodarek krajów na całym świecie. Zawodowi kierowcy, bo o nich mowa, przemierzają nawet kilkaset tysięcy kilometrów rocznie, żeby dostarczyć towar na czas.
Skalę ich pracy pokazują liczby.

Według danych z Eurosender, dwa lata temu blisko 14 mld ton towarów zostało przewiezionych drogą lądową w UE. Co wiemy o kierowcach ciężarówek? Z jakimi wyzwaniami na co dzień się mierzą i jakie mają oczekiwania i potrzeby? Czy nadal rynek cierpi na brak rąk do pracy, a także jak można wspierać ten zawód, by w przyszłości nie zabrakło tych, którzy dzisiaj dbają o to, co znajdujemy na sklepowych półkach?

Starzejący się zawód

Według danych IRU jest to w większości mężczyzna, w sile wieku, mający średnio 47 lat. W grupie pracowników najwięcej, bo 60 proc. stanowią osoby w wieku 25-55 lat, co trzeci kierowca ma więcej niż 55 lat, z kolei najmniejszą grupę stanowią młodzi adepci – tylko 5 proc. wszystkich truckerów ma mniej niż 25 lat. Co to oznacza dla transportu?

– Zjawisko „starzejącego się” zawodu kierowcy jest widoczne na wielu kontynentach i dotyka nie tylko tej branży – mówi Tomasz Góralewicz, national sales manager, Eurowag. – To co możemy i musimy zrobić, to wykonywanie pracy u podstaw, czyli z jednej strony odpowiednia promocja tego zawodu w szkołach, podejmowanie inicjatyw, mających za zadanie zmienić postrzeganie tej branży przez nowe pokolenia, a także – zmienianie i unowocześnianie transportu, czyli to co robi Eurowag. Pokazujemy, że transport może być innowacyjny, czysty, wydajny i sprawiedliwy, praca w tym zawodzie satysfakcjonująca i prostsza, choćby za pomocą odpowiednich narzędzi i technologii. Wierzymy, że to co robimy, nie pozostanie bez wpływu na odbiór sektora TSL w przyszłości.

Coraz więcej kobiet za kółkiem

Panie coraz częściej udowadniają, że zawód kierowcy to domena nie tylko mężczyzn i tym samym walczą ze stereotypami i utartymi od pokoleń przekonaniami. Odsetek kobiet w zawodzie się zwiększa, o czym świadczą wyniki tegorocznej edycji raportu PITD. W badaniu wzięło udział aż 19 proc. respondentek, podczas gdy w ubiegłorocznej edycji było ich zaledwie 2 proc.

– Kobiety w transporcie od lat udowadniają, że są świetnymi pracownikami i zdolnymi kierowcami i liczę na to, że będzie ich coraz więcej – komentuje Iwona Blecharczyk, Trucking Girl, właścicielka firmy Imagination Group i ambasadorka Eurowag. – Ważne jest, żeby zachęcać i uświadamiać panie, że ta praca jest również dla nich. Kluczowe będzie tutaj podejście mężczyzn, którzy mogą i powinni wspierać swoje koleżanki po fachu w tej ekscytującej zawodowej drodze.

Nierozwiązane wyzwanie

Niedobór kierowców ciężarówek jest wyzwaniem, które od wielu lat ma wpływ na Europę, ale wciąż nie zostaje rozwiązane. Raport IRU przewiduje, że do 2028 roku Europa będzie miała 745.000 nieobsadzonych stanowisk kierowców ciężarówek. Wpływ na te liczby ma również zjawisko „starzejącego się” zawodu. Mimo że w Polsce sytuacja na rynku zatrudnienia uległa zmianom i widoczne jest ograniczenie zatrudnienia w firmach, a czas szukania pracy przez kierowców w niektórych przypadkach się wydłuża, to problem deficytu jest i nadal będzie towarzyszył branży TSL.

– Nie będzie przesadą stwierdzenie, że ten zawód jest tak społecznie istotny, jak zawód policjanta, lekarza czy strażaka – dodaje Tomasz Góralewicz. – Ci ludzie codziennie poświęcają dużą część swojego życia a nierzadko narażają też swoje bezpieczeństwo po to, byśmy mogli kupić potrzebne nam leki w aptekach, produkty spożywcze czy ubrania. Brak rąk do pracy w tym zawodzie może być druzgocący, dlatego należy robić wszystko, by z jednej strony poprawiać warunki pracy tej grupy pracowników, dbać o ich bezpieczeństwo i zdrowie, a z drugiej strony zachęcać nowe pokolenia do tego, by chciały ten zawód wykonywać.

Wypalenie za kierownicą ciężarówki

Mówi się, że wypalenie zawodowe może dotknąć każdego, bez względu na wiek, płeć czy wykonywany zawód, ale w przypadku kierowców zdarza się częściej. Dlaczego? Tygodnie poza domem, trudne warunki, rozłąka z rodziną, obcy kraj, złe odżywianie, zmęczenie i niedosypianie powodują duże obciążenie zarówno psychiczne, jak i fizyczne. A to prowadzi do syndromu wypalonego kierowcy lub nawet depresji.
– Nie da się ukryć, że zawód kierowcy jest trudny i wymaga poświęcenia – zaznacza ekspert Eurowag. – Brak motywacji do pracy może być spotęgowany samotnością i tygodniami spędzonymi z dala od domu, przemęczeniem czy brakiem odpowiednich miejsc do odpoczynku. Dlatego też w Eurowag rozwijamy platformę cyfrową, również z myślą o kierowcach w trasie. Nasze rozwiązania pomagają truckerom efektywniej zarządzać wszystkimi aspektami związanymi z podróżą, co pozwala zaoszczędzać czas i zapewnić im wygodną jazdę.

Zadbać o bezpieczeństwo najważniejszych

Technologie są nieocenionym wsparciem dla kierowców, ponieważ zwiększają ich bezpieczeństwo w drodze, jak i na parkingach. Firmy dostarczają narzędzia do śledzenia i dokonywania bezpiecznych płatności, które wspierają rozliczenia kierowców zgodnie z przepisami.

– Bezpieczeństwo kierowców powinno być priorytetem dla wszystkich przedsiębiorców, a bez odpowiednich rozwiązań cyfrowych w firmie jest to trudne zadanie do wykonania, a wręcz prawie niemożliwe – dodaje Tomasz Góralewicz. – Co więcej, technologia nie tylko wspiera kierowców w codziennej pracy, ale także może promować odpowiedzialne zachowanie wśród truckerów na drodze. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.