Fot. ZM
IRU, światowa organizacja transportu drogowego, wezwała państwa członkowskie UE do odrzucenia propozycji Parlamentu Europejskiego w sprawie nałożenia na przewoźników obowiązkowych celów zakupowych bezemisyjnych pojazdów ciężkich (HDV).
W listopadzie 2023 r. Parlament przyjął stanowisko negocjacyjne w sprawie wniosku Komisji Europejskiej w sprawie norm CO2 dla pojazdów ciężarowych, wprowadzając nowy artykuł, który nakładałby na Komisję obowiązek przedstawienia wniosku ustawodawczego w sprawie zwiększenia udziału posiadanych bezemisyjnych pojazdów ciężkich lub wynajmowanych przez dużych operatorów flot.
Dyrektor ds. doradztwa UE IRU, Raluca Marian powiedziała:
– Nałożenie obowiązkowych celów w zakresie zakupów pojazdów bezemisyjnych na prywatnych operatorów byłoby sprzeczne z podstawowymi prawami gwarantowanymi przez Kartę UE. Nakaz zakupu pojazdów zeroemisyjnych może nie tylko naruszać prawo własności i prawo do prowadzenia działalności gospodarczej, ale może także prowadzić do zakłóceń rynku, gdyż wersja parlamentu przewiduje, że takie ograniczenia w wykorzystaniu kapitału będą dotyczyć tylko dużych operatorów.
Zarówno więksi, jak i mniejsi operatorzy transportowi mają bardzo małe marże. Obowiązek zakupu pojazdów, które potencjalnie nie są dostosowane do rodzaju ich działalności i są od dwóch do trzech razy droższe, nieuchronnie postawiłby niektórych graczy w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej. Ponadto obecnie w całej UE występuje znaczny brak infrastruktury paliw alternatywnych, a rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych zacznie obowiązywać dopiero od tego roku. Zakup pojazdów bezemisyjnych powinien być wspierany zachętami finansowymi do wdrażania nowych technologii oraz poprzez tworzenie warunków sprzyjających, w tym infrastruktury, do eksploatacji takich pojazdów. Należy odrzucić każdą propozycję zmuszającą przewoźników do zakupu określonych typów pojazdów, ponieważ oznaczałaby to gospodarkę kontrolowaną przez państwo – podsumowała Raluca Marian. (red)