Fot. Grupa Zasada
Zasięg 350 kilometrów, tona ładowności, trzy rodzaje zabudowy i opcjonalnie napęd 4x4 - to realna specyfikacja e-Vana, polskiej elektrycznej ciężarówki, która powstała w ramach przedsięwzięcia realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Oficjalny pokaz e-Vana odbył się we wtorek 5 grudnia w zakładzie produkcyjnym w Makowie Mazowieckim.
E-Van o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony to dzieło inżynierów spółki Autobox Innovations, przy współpracy z Ennovation Technology. Pojazd powstał w ramach projektu „e-Van - uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” finansowanego ze środków funduszy europejskich Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W 2020 roku do konkursu stanęło 10 firm, z których w czwartym, ostatnim etapie zostały dwa podmioty. W sumie na projekt Autoboxu zostało przeznaczone 19 milionów złotych.
– Jesteśmy dumni, że nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o dużym zasięgu, z możliwością szybkiego ładowania staje się rzeczywistością – powiedział Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation. – Jest to produkt, w którym 70% komponentów stanowią polskie elementy. Poza tym jego bateria jest większa o 1/3 w porównaniu z konkurencją i udało się obniżyć masę własną. To oznacza, że e-Vanem można przewieźć więcej towarów na większą odległość. Ponadto może być wyposażony w różnego rodzaju zabudowy, co sprawia, że jest bezkonkurencyjnie uniwersalny w segmencie samochodów dostawczych zdominowanych przez furgony.
Spółka od ponad dekady dostarcza zmodyfikowane ciężarówki STAR 266M2 na potrzeby polskiej armii. Firma z siedzibą w Starachowicach ma w portfolio także pojazdy osobowo-terenowe własnej produkcji: Honker MAX i samochód wysokiej mobilności AH.2044 oraz wiele rodzajów specjalistycznych zabudów.
Ponad 355 km zasięgu
– W ramach naszego konkursu chcieliśmy potwierdzić, że opracowane w przedsięwzięciu pojazdy spełniają nie tylko nasze założenia dotyczące zasięgu i ładowności, ale również oczekiwania rynku – powiedział Marek Palka, kierownik projektu e-Van. – Pojazdy przeszły testy zgodnie z procedurą WLTP w komorze klimatycznej i zostały poddane testom drogowym, które pozwalają ocenić ich zasięg przy założonej ładowności w warunkach zimowych (poniżej 0 st. C). Co ciekawe, zasięg 355,6 kilometrów został osiągnięty przy pełnym obciążeniu. Rezultaty testów pokazują, że samochody opracowane w ramach naszego przedsięwzięcia uzyskują świetne wyniki na tle obecnej na rynku konkurencji, a zastosowane rozwiązania techniczne oraz ich wyposażenie nie odbiega od standardów rynkowych.
Dostawczak Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. W projekcie e-Van firma wykonała konstrukcję mechaniczną oraz dokumentację technologiczną. Będzie też oferować zabudowy: kontenerową, skrzyniową, plandekową oraz specjalistyczną na indywidualne zamówienie. Kabina będzie homologowana na trzy osoby.
W projekcie NCBR Autobox ściśle współpracuje ze start-upem Ennovation Technology, a obydwie spółki należą do Grupy Zasada. Ennovation odpowiada za projekt i stworzenie zintegrowanego napędu oraz baterii. Spółka ma doświadczenie w budowie napędów do różnego rodzaju pojazdów, magazynów energii oraz stacji ładowania o mocy do 480 kW.
– Nasza firma dostarczyła napęd i homologowała baterię – dodał Mateusz Wach, prezes zarządu Ennovation Technology. – Opracowaliśmy sterownik pojazdu oraz zaprojektowaliśmy ramę i zawieszenie. Od początku przyświecała nam perspektywa produkcji seryjnej. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę. Zaprojektowany pojazd występuje w wersji z napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne.
1.500 elektrycznych vanów rocznie od 2025 roku
Zakład produkcyjny w Makowie Mazowieckim, w którym odbyła się prezentacja e-Vana, jest gotowy do rozpoczęcia produkcji tego pojazdu. Znajdują się tu stanowiska, narzędzia, podnośniki i w pełni wyposażone stanowiska gniazdowe. Obiekt posiada opracowaną technologię montażu, status producenta i niezbędne certyfikaty. Jest już wykorzystywany do produkcji innych pojazdów elektrycznych w systemie SKD.
– Na tym etapie, mając trzy jeżdżące prototypy, już można pomyśleć o produkcji małoseryjnej. By do tego doszło potrzebna jest pełna homologacja, którą powinniśmy zdobyć do połowy przyszłego roku. Nasze hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalają na planowanie produkcji 1.500 sztuk takich elektrycznych vanów rocznie. Z seryjną produkcją powinniśmy ruszyć na początku 2025 roku – zapewnił Mirosław Kalinowski.
– Po czterech latach pracy NCBR wykonał swoje zadnie. Mamy przed sobą gotowy prototyp pojazdu. Teraz czas na inne instytucje publiczne, które przejmą pałeczkę i wesprą projekt w zakresie stworzenia zaplecza produkcyjnego i odpowiedniego skalowania. Trzymamy za to kciuki – powiedział w Makowie Mazowieckim Wojciech Racięcki, dyrektor Działu Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami NCBR.
Pojazd przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ma się sprawdzić jako van w firmach kurierskich, służbach komunalnych oraz mniejszych podmiotach jak piekarnie czy dostawcy sklepów internetowych.
Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 90 km/h, moc ciągła napędu to 70 kW, chwilowa 150 kw, a pojemność baterii wynosi 120 kWh. Auto ma w standardzie napęd przedni, a opcjonalnie może być wyposażony w napęd 4x4. Pojazd zbudowany jest na zawieszeniu niezależnym z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym. Ładowanie od 0 do 80% przy użyciu ładowarki DC trwa godzinę. (red)
Fot. Grupa Zasada
Fot. Grupa Zasada
Fot. Grupa Zasada