Volvo Electric FL 4x2 i Renault Trucks D Z.E. obsługują dostawy miejskie
Fot. Dachser
DACHSER Holandia włącza do swojej floty pierwsze ciężarówki z napędem elektrycznym. To ważny krok na drodze do bezemisyjnych dostaw w przyszłych „strefach zerowej emisji” dla logistyki miejskiej (Zero Emissions Zones - ZES), które w Holandii będą obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.
Pierwszą e-ciężarówką używaną obecnie przez DACHSER Holandia w Waddinxveen jest Volvo Electric FL 4x2. Dzięki niej dostawca usług logistycznych testuje wykorzystanie technologii zeroemisyjnych w codziennych operacjach. Pojazd ten jest używany w Rotterdamie od kilku tygodni. Dzięki miejscu na 18 palet i ładowności 6 ton Volvo Electric FL zapewnia pożądaną pojemność. Zasięg do 220 kilometrów, w połączeniu ze stacją ładowania w oddziale DACHSER w Waddixveen, sprawia, że ta e-ciężarówka sprawdza się w realizacji dostaw w mieście. Co więcej, dzięki napędowi elektrycznemu, jest nie tylko bezemisyjna, ale także cicha, co znacznie zmniejsza zanieczyszczenie hałasem w ruchu miejskim.
Od początku lipca druga żółto-niebieska e-ciężarówka jest wykorzystywana w oddziale DACHSER w Zevenaar. To Renault Trucks D Z.E. o podobnym zasięgu i ładowności, obsługujące dostawy miejskie w Arnhem i okolicach.
Kierowcy i operatorzy tych ciężarówek dobrze widzą także otoczenie pojazdu. Martwe punkty wyeliminowano poprzez montaż systemu nowoczesnych kamer. Pracownicy przeszli również specjalne szkolenie w celu zdobycia wiedzy technicznej, zapewnienia bezpieczeństwa i zwiększenia wydajności.
Gotowi na przyszłość
Wraz z wprowadzeniem dwóch e-ciężarówek, DACHSER Holandia przygotowuje się na przyszłość. Wszystkie pojazdy ciężarowe wyprodukowane po 1 stycznia 2025 roku muszą być bezemisyjne, aby uzyskać możliwość wjazdu do wyznaczonych stref w wielu dużych holenderskich miastach. W przypadku eksploatowanych już pojazdów w Holandii obowiązuje okres przejściowy. Ciężarówki z normą emisji spalin Euro VI w wieku do pięciu lat w dniu 1 stycznia 2025 roku będą mogły jeździć w strefach bezemisyjnych do 1 stycznia 2030 roku. To samo dotyczy pojazdów ciężarowych z Euro VI nie starszych niż 8 lat.
– Strategia DACHSER w zakresie ochrony klimatu idzie w parze z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój ze strony rządów, gmin, klientów i przemysłu – powiedział Stefan Raimondo, country manager DACHSER Holandia. – Wprowadzając nasze pierwsze pojazdy ciężarowe z napędem elektrycznym jako DACHSER Holandia robimy kolejny krok w kierunku osiągnięcia naszych wspólnych celów, aby uzupełnić różne inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju, które wdrażamy od wielu lat.
Długoterminowym celem jest zwiększenie liczby pojazdów bezemisyjnych w Holandii i w całej europejskiej sieci DACHSER, aby osiągnąć zerową emisję gazów cieplarnianych netto.
DACHSER Emission-Free Delivery
Obecnie koncepcja DACHSER Emission-Free Delivery jest wykorzystywana do lokalnych dostaw w 12 regionach metropolitalnych w Europie. Do 2025 roku dołączy do nich co najmniej 12 kolejnych miast. W Holandii ważnym krokiem jest wykorzystanie e-ciężarówek.
– Oprócz pojazdów z napędem elektrycznym interesują nas ciężarówki zasilane wodorem, szczególnie w kontekście dostaw na większe odległości. Obecnie intensywnie analizujemy to rozwiązanie w ramach naszej strategii ochrony klimatu – powiedział Aat van der Meer, managing director DACHSER Benelux. (z)