Źródło: valenciaport.com
Pojazd o nazwie RORO 4×4, będzie testowany w hiszpańskim porcie w ramach europejskiego projektu H2PORTS. Został opracowany przez ośrodek ATENA, w skład którego wchodzi kilka uniwersytetów, instytutów badawczych i firm prywatnych, zlokalizowanych głównie w regionie Kampania we Włoszech.
RORO 4×4 jest wyposażony w hybrydowy wodorowo-elektryczny układ napędowy, który umożliwia wykonywanie intensywnych operacji załadunku/rozładunku. Posiada cztery zbiorniki typu III (350 barów), które mogą pomieścić 12 kg wodoru i zapewniają co najmniej 6 godzin autonomii.
Silnik elektryczny pojazdu nadaje się do energochłonnych zastosowań. Jest zasilany oddzielnie lub jednocześnie z 25 kWh akumulatora LiFePO4 (ładowanego podczas hamowania lub zwalniania) oraz 70 kW ogniwa paliwowego Ballard. Hybrydowy układ napędowy RORO 4×4 może odzyskać do 25% energii kinetycznej wytwarzanej podczas pracy pojazdu.
Zespoły ATENA będą nadzorować testy ciągników wraz z VALTE, Grupą Grimaldi, Narodowym Centrum Wodoru, Carburos Metálicos i Fundacją Valenciaport. (z)