dr Lorenz Kasch, dyrektor zarządzający VHH (po lewej) i Oliver Lass, kierownik ds. kluczowych klientów MAN ÖPNV Fot. VHH/Bertram Solcher
To już czwarte zamówienie od Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) na autobusy elektryczne firmy MAN Truck & Bus. Przedsiębiorstwo transportowe podpisało umowę ramową na dostawę do 100 autobusów Lion's City 12 E. Dostawę pierwszych 48 pojazdów zaplanowano na przełom roku 2023/2024
Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) konsekwentnie zmierza w kierunku całkowicie bezemisyjnej floty autobusowej. Od 2020 roku firma zamawia wyłącznie autobusy z napędem bezemisyjnym dla swojego obszaru usługowego w Hamburgu. Wraz z ostatnim zamówieniem wyraźnie zobowiązuje się również do realizacji swoich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dzięki umowie ramowej na dostawę autobusu Lion's City 12 E firma MAN wygrała cztery z ośmiu części w obecnym przetargu VHH na e-busy.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że firma VHH po raz kolejny zdecydowała się na autobusy firmy MAN. W końcu pokazuje to, jak bardzo firma jest zadowolona z naszych innowacyjnych i niezawodnych pojazdów elektrycznych – powiedział Friedrich Baumann, członek zarządu ds. sprzedaży i rozwiązań dla klientów w MAN Truck & Bus.
Kolejne zamówienia
– Mamy jasną wizję: w latach 30. chcemy być lokalnie bezemisyjni na drogach w regionie metropolitalnym Hamburga. Innowacyjne pojazdy są ważnym elementem składowym tego procesu. Intensywnie współpracujemy ze wszystkimi producentami, którzy nas zaopatrują. Cieszymy się na kontynuację tej wspólnej drogi – stwierdził dr Lorenz Kasch, dyrektor zarządzający VHH.
Pod koniec 2019 roku firma transportowa zamówiła pierwsze 17 pojazdów MAN Lion's City 12 E. Kolejne zamówienie dotyczyło 20 autobusów elektrycznych. W 2022 roku VHH po raz trzeci zdecydował się na e-busy MAN: zamówienie obejmowało 30 elektrycznych autobusów solo i 6 elektrycznych autobusów przegubowych.
Na autobus MAN Lion's City E do tej pory nabywcy złożyli łącznie ponad 1.000 zamówień Fot. MAN
Pasażerowie jadą cicho i ekologicznie
Zamówione e-busy MAN o długości 12 metrów mają troje drzwi, które zapewniają pasażerom szybkie i wygodne wsiadanie i wysiadanie. Pojazdy są wyposażone w sześć zestawów akumulatorów (łącznie 480 kilowatogodzin). Szczególnie zrównoważony system klimatyzacji CO2 zapewnia przyjemną temperaturę przez cały rok. Ma kilka zalet: jest bardziej przyjazny dla środowiska i jednocześnie znacznie wydajniejszy, co również pozytywnie wpływa na zasięg. Kompaktowa jednostka dachowa jest zasilana neutralnym dla klimatu dwutlenkiem węgla (R744) zamiast konwencjonalnego czynnika chłodniczego R134a.
– Dzięki zrównoważonemu rozwojowi, wygodzie i dużej przestrzeni e-busy zachęcają ludzi do korzystania z transportu publicznego. W końcu umożliwiają im dotarcie do celu w sposób przyjazny dla środowiska, wygodny i szczególnie cichy – powiedział Heinz Kiess, szef produktu Marketing Bus w MAN Truck & Bus.
Udział autobusów elektrycznych w Europie stale rośnie
Nie tylko w Hamburgu e-busy są dobrze przyjmowane. W ubiegłym roku rynek autobusów elektrycznych w Europie wzrósł o 26 proc., do 4.152 zarejestrowanych sztuk. W 2021 r. było ich 3.282. Łącznie 30 proc. europejskiego rynku autobusów miejskich jest obecnie bezemisyjnych (wg Chatrou CME Solutions).
Lion’s City E zdobywa rynek
Elektryczny MAN Lion's City E wszedł do produkcji seryjnej w 2020 roku i do tej pory nabywcy złożyli na niego łącznie ponad 1.000 zamówień. W 2022 roku udział sprzedanych e-busów wyniósł około 12 procent autobusów miejskich sprzedanych przez MAN w Europie (UE 27+3).
– Jednakże naszym wyraźnym celem jest wprowadzenie jeszcze większej liczby autobusów elektrycznych na drogi: do 2025 r. połowa naszych nowych autobusów miejskich będzie zasilana lokalnie bezemisyjnie. Spodziewamy się, że zaledwie pięć lat później 90% naszych autobusów będzie zasilany bateryjnie – dodał Kiess. – Informacje zwrotne z rynku i ekspertów są doskonałe. (z)
Szczególnie zrównoważony system klimatyzacji CO2 zapewnia przyjemną temperaturę przez cały rok Fot. MAN