Naukowcy z College of Engineering na Oregon State University (OSU) i Daimler Trucks North America (DTNA) są zaangażowani w rozwój ciężarówki klasy 8 z ogniwami paliwowymi. Ten gigant drogowy, finansowany w ramach projektu Supertruck 3, dąży do osiągnięcia zasięgu prawie 1.000 kilometrów, żywotności 25.000 godzin i ładowności równoważnej z wersjami z silnikiem Diesla tej samej wielkości.
Pojazdów ciężarowych klasy 8 napędzanych wodorem jest wciąż niewiele na rynku, a główną przeszkodą jest powiązanie masy tandemu akumulator-ogniwo paliwowe z utrzymaniem maksymalnej dopuszczalnej ładowności. Dzięki zaawansowanym badaniom OSU nad napędem elektrycznym i wykorzystaniem sztucznej inteligencji do zarządzania energoelektroniką i energią, obaj partnerzy są pewni, że mogą osiągnąć swoje cele.
Finansowanie projektu pochodzi z programu SuperTruck 3 Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych (DOE). Program ruszył w 2021 r. z budżetem 127 mln USD, podzielonym między pięciu producentów ( PACCAR Inc, Volvo Group North America, DaimlerTrucks North America, Ford Motor Company i General Motors ), ma umożliwić rozwój zelektryfikowanych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, co pozwoli na zmniejszenie wpływu transportu drogowego na środowisko w Stanach Zjednoczonych. Daimler, który otrzymał 25,8 mln dolarów, będzie mógł też liczyć na dodatkowe dofinansowanie ze stanu Oregon w wysokości 860 tys. dolarów. (z)