Pierwsze elektryczne ciągniki niskopodwoziowe i ciężarówki pod nadwozia wymienne zostaną dostarczone w 2024 roku
Pierwsze pojazdy MAN eTruck mają zostać przekazane DB Schenker w pierwszej połowie 2024 roku Fot. MAN
Nowy elektryczny samochód ciężarowy MAN o dużej ładowności już na rok przed rozpoczęciem produkcji cieszy się dużym zainteresowaniem. Międzynarodowa firma logistyczna DB Schenker i producent pojazdów użytkowych MAN Truck & Bus podpisali właśnie umowę dotyczącą pierwszej dostawy eTruck. W ten sposób DB Schenker przyspiesza elektryfikację swojej floty i transportu drogowego towarów. Do 2026 roku firma planuje wprowadzić do swojej floty 100 nowych MAN eTruck. Pierwsze pojazdy mają zostać przekazane w pierwszej połowie 2024 roku.
Usługi cyfrowe i rozwiązania transportowe MAN wspierają wprowadzanie mobilności elektrycznej
– DB Schenker i MAN wspólnie wytyczają ścieżkę ku elektrycznej przyszłości – powiedział Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus, podczas niedawnego spotkania w MAN w Monachium, w którym uczestniczył także minister gospodarki Bawarii Hubert Aiwanger. – Cieszymy się, że mamy pierwszego klienta na nowy eTruck. Popyt na rynku na ten w pełni elektryczny pojazd jest już ogromny. Temat naprawdę nabiera rozpędu, również dlatego że coraz więcej naszych klientów stawia sobie niezwykle ambitne cele w zakresie dekarbonizacji. Ma to bezpośredni wpływ na łańcuchy logistyczne. Jednak osiągnięcie zrównoważonej mobilności w transporcie towarów ciężkich będziemy w stanie osiągnąć tylko przy odpowiednim wsparciu politycznym. Dotyczy to między innymi szybkiego rozwoju infrastruktury ładowania, a także dalszego kształtowania ram finansowania zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych.
Cyrille Bonjean, head of land transport w DB Schenker Europe, powiedział:
– Chcemy jak najszybciej zbudować praktyczne doświadczenie z e-ciężarówkami. W ten sposób możemy szybko stworzyć ofertę dla gospodarki, aby uczynić łańcuchy dostaw bardziej przyjaznymi dla klimatu. Dlatego tak ważne było dla nas zdobycie pierwszych MAN eTrucks.
W pierwszej połowie 2024 roku w Monachium zostaną wyprodukowane w małych seriach pierwsze pojazdy eTrucks. Wraz z podpisaniem umowy DB Schenker staje się pierwszym klientem pilotażowym tych elektrycznych ciężarówek. MAN chce jak najszybciej zdobyć praktyczne doświadczenie z produktem. Obejmuje to również tworzenie własnej infrastruktury ładowania, inteligentne planowanie tras i inne usługi cyfrowe MAN Digital Solutions, takie jak eManager, ServiceCare i MAN Driver App. Dlatego DB Schenker jest wspierany przez doradztwo 360° MAN Transport Solutions, obejmujące m.in. analizę tras, strategię ładowania, planowanie infrastruktury ładowania i optymalizację zapotrzebowania na energię.
Ciągniki niskopodwoziowe i ciężarówki z wymiennymi nadwoziami
Pierwszymi pojazdami eTrucks dla DB Schenker będą ciągniki siodłowe przeznaczone do naczep objętościowych, tzw. ultra. Dziesięć takich ultraciągników DB Schenker otrzyma w 2024 roku. Pozostałe elektryczne ciężarówki, które mają zostać dostarczone w 2025 i 2026 roku, planowane są jako ciągniki niskopodwoziowe i ciężarówki z wymiennymi nadwoziami.
Produkcja przyszłych eTrucks jest przygotowywana w MAN od 2021 roku w MAN eMobility Center, ponieważ podczas rozpędzania się elektromobilności konwencjonalne ciężarówki z silnikiem Diesla i elektryczne ciężarówki będą zjeżdżać z jednej linii montażowej.
Podstawowe komponenty eTrucks będą w przyszłości produkowane w Norymberdze. MAN produkuje w tym zakładzie akumulatory wysokonapięciowe – na razie jeszcze w małych seriach, ale od początku 2025 roku baterie te będą produkowane w dużych seriach. W tym celu firma zainwestuje około 100 milionów euro w ciągu najbliższych pięciu lat w zakład produkcji silników spalinowych. Producent pojazdów użytkowych otrzymuje wsparcie od rządu Bawarii, który zadeklarował wkład w wysokości około 30 milionów euro w finansowanie badań i technologii energetycznych w latach 2023-2027. (z)