Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Jest oręż na budowy

Nowości na targach Autostrada-Polska
24 czerwca 2016
Mimo że XXII Międzynarodowe Targi Budownictwa Autostrada-Polska w tym roku odbyły się bez Maszbudu, na kieleckiej wystawie, oprócz pojazdów ciężarowych, pojawiło się sporo maszyn budowlanych. 
Według organizatorów kielecka impreza wystawiennicza po raz kolejny przypieczętowała pozycję lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Na powierzchni 30 tys. metrów kwadratowych, od 31 maja do 2 czerwca w Targach Kielce, prezentowano produkty ponad 471 firm z 21 krajów świata. Wśród nich znaleźli się przedstawiciele takich państw jak Niemcy, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Kanada, Korea, Polska, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Włochy. Bogaty wachlarz produktów i usług oferowała także duża grupa firm z Europy Wschodniej – z Rosji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i Łotwy. Wystawę odwiedziło 14 tysięcy zwiedzających. 
Obok biznesowych spotkań i konferencji związanych z branżą budownictwa drogowego swoje miejsce znalazły pokazy dynamiczne ciężkiego sprzętu. Na terenie wokół hal wystawienniczych firmy prezentowały najnowsze koparki, wywrotki, ładowarki, etc. Zainteresowani mogli dopytać o szczegóły związane z wyposażeniem i parametrami technicznymi każdej z maszyn. Na specjalnie przygotowanym terenie off-roadowym odbywały się jazdy testowe z udziałem firm KH-Kipper oraz pokazy maszyn budowlanych m.in. firm ASCO Equipment, Bergerat Monnoyeur i Manitou Polska.    

CAT – nowa koparka kołowa

W tym roku formalnie nie było targów Maszbud, poświęconych maszynom budowlanym, ale pojawili się, choć nie tak licznie jak zwykle, wystawcy tego rodzaju sprzętu. Przykładem może być firma Bergerat Monnoyeur Maszyny Budowlane Caterpillar Sp. z o. o., która wystawiła koparkę, walec, koparkoładowarkę, rozściełacz asfaltu, ładowarkę teleskopową i ładowarkę kołową.
Szczególnie eksponowano koparkę kołową M316F. Maszyny nowej serii F pozwalają pracować łatwiej i przyjemniej, jednocześnie obniżając koszty. Zastosowanie szybkozłącza umożliwia wymianę osprzętu roboczego bez wychodzenia z kabiny.
Koparka M316F o masie eksploatacyjnej 15.910 do 17 850 kg napędzana jest silnikiem Cat C4.4 ACERT o pojemności 4,4 litra i mocy użytecznej 105 kW. Spełnia on wymogi norm emisji spalin Tier 4 Final/Stage IV. Strategia utrzymywania stałej mocy zapewnia błyskawiczną reakcję na zmiany obciążenia, dostarczając cały czas taką samą moc. Specjalna pompa mechanizmu obrotu umożliwia szybsze i bardziej płynne złożone ruchy.
Dzięki różnego typu wysięgnikom (jednoczęściowym, dwuczęściowym (VA) i z przesuwem bocznym) oraz ramionom (w tym ramieniu przemysłowemu) możliwe jest dostosowanie konfiguracji do różnych zastosowań.
Do wyboru jest nowy promieniowy lub równoległy lemiesz oraz podpory, różne rodzaje opon oraz przeciwwagi – standardowa lub o zwiększonym ciężarze.
Standardowy układ hydrauliki dodatkowej, w tym wysokiego ciśnienia oraz przewody i obwody szybkozłącza, umożliwiają szybką wymianę osprzętu bez konieczności dodawania do maszyny kolejnych przewodów.
Możliwość wstępnego zaprogramowania za pomocą monitora dziesięciu ustawień ciśnienia i przepływu pompy hydraulicznej pozwala na korzystanie z szerokiego wachlarza osprzętu roboczego firmy Cat, od łyżek po pełen zestaw osprzętu hydrauliczno-mechanicznego.
Dzięki dodaniu elektrycznej pompy zasilającej eliminującej konieczność ręcznego zasysania paliwa oraz standardowego separatora wody w układzie paliwowym nie trzeba już wykonywać wielu żmudnych czynności.
Rozwiązania takie jak układ kontroli komfortu jazdy, funkcja SmartBoom, tempomat, kierowanie za pomocą joysticka, hamulec automatyczny, blokada osi i automatyczna blokada obrotu przyczyniają się do wzrostu wydajności pracy.

Hitachi – także koparki

Firma Tona, wyłączny przedstawiciel w Polsce firmy Hitachi, a także BELL, ASTEC, VTN produkujących maszyny i osprzęt dla wszystkich gałęzi przemysłu i gospodarki, pokazała m.in. maszyny Hitachi i Bell, w tym ładowarkę ZW180 oraz koparki ZX350-6, ZX135-6 i ZX19U-5.
W 2016 roku w szerokiej gamie maszyn Hitachi oraz BELL znalazło się wiele zupełnie nowych modeli maszyn zaprojektowanych z uwzględnieniem najnowszych norm ochrony środowiska oraz wymagań uwzględniających komfort operatora. Nowoczesne technologie pozwoliły na wprowadzenie do sprzedaży także nowych maszyn o napędzie hybrydowym i elektrycznym.
Nowe rozwiązania techniczne zapewniają więcej bezpieczeństwa, komfortu oraz pozwalają osiągnąć wyższą efektywność pracy i oszczędność paliwa.
W Kielcach zaprezentowano m.in. Hitachi Zaxis U-5, małą koparkę typu „zero tail”, czyli taką, w której w trakcie obrotu nadwozie nie wychodzi poza obrys podwozia, dzięki czemu maszyna sprawdza się w pracy w terenie o nawet bardzo ograniczonej wolnej przestrzeni. Koparka o masie roboczej 1.880 kg, napędzana jest silnikiem o mocy znamionowej 10,6 kW. Wyposażana jest w łyżkę o pojemności 0,044 m3 i osiąga głębokość kopania 2.390 mm. W wyposażeniu przewidziano też dodatkową przeciwwagę, zaprojektowane przez firmę Hitachi gumowe gąsienice, zaawansowany system oszczędzania energii, klimatyzację (typ z kabiną) i nowy wielofunkcyjny monitor LCD.
Firma Hitachi wprowadziła kilka modeli Zaxis-6 do swojej oferty średnich koparek. To maszyny zużywające mniej paliwa i o mniejszej emisji niż wcześniejsze modele – bez poświęcania wydajności. Podobnie jak gama Zaxis-5, te modele cechują się wszechstronnością w wielu różnych zastosowaniach budowlanych. Zwiększona wytrzymałość sprawia, że koparki te mogą pracować w różnych wymagających środowiskach. Ich konserwacja jest prosta dzięki łatwo dostępnym podzespołom.
Prezentowana na targach Koparka ZX350-6, zarówno w wersji LC jak i LCN (o masie roboczej 35.200/35.100 kg), napędzana jest silnikiem o mocy znamionowej 210 kW. Wyposażana jest w łyżkę o pojemności 1,15/1,86 m 3 i kopie na głębokość do 7.380 mm. Silnik zgodny z wymogami etapu IV wykorzystuje system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). W maszynie stosowany jest układ hydrauliczny TRIAS II, dwa dodatkowe tryby pochylania systemu mocowania osprzętu, wzmocnione podwozie, szeroko otwierana pokrywa silnika i system komunikacji GPRS.

JCB – kompaktowa koparkoładowarka

Gwiazdą marki JCB, reprezentowanej przez Interhandler, była innowacyjna koparkoładowarka 3CX Compact, maszyna o masie od 6.070 kg, zapewniająca wydajność porównywalną do większych maszyn. Polecana jest do pracy w ograniczonych przestrzeniach. Kompaktowe wymiary (szerokość ok. 2 m) ułatwiają manewrowanie. Firma JCB jako pierwsza wprowadziła na rynek kompaktową koparkoładowarkę w postaci popularnego modelu 2CX, a teraz podnosi tę koncepcję na wyższy poziom. 3CX Compact to maszyna polecana dla przedsiębiorstw robót drogowych, zakładów użyteczności publicznej, wykonawców robót ziemnych lub wykonawców prac w obrębie zatłoczonych miast. Możliwość zamocowania osprzętu koparkoładowarki, minikoparki i ładowarki ze sterowaniem burtowym zapewnia wszechstronność wykorzystania maszyny.
Przepływ hydrauliczny większy aż o 19%, wynoszący 100 l/min, w połączeniu ze standardowymi joystickami zapewniają łatwość obsługi. Dwukierunkowy przepływ pomocniczy w wysokości do 75 l/min umożliwia zastosowanie szerokiego zakresu osprzętu hydraulicznego, w tym także wiertnic, co zwiększa wszechstronność i produktywność maszyny. Maszyna 3CX Compact jest dostępna z dwoma długościami ramienia z tyłu, w wersji stałej lub rozsuwanej.
Z przodu jest wyposażana w różne łyżki, które mogą być dostarczone z wytrzymałymi płytami podstawy do pracy przy zrywaniu nawierzchni. Wysokość załadunku wynosząca 2,98 m i maksymalny zasięg w przód sięgający 1,11 m przy maksymalnej wysokości umożliwiają łatwy załadunek samochodów ciężarowych i innych środków transportu z wysokimi bokami. Do tej maszyny można również zamówić szybkozłącze hydrauliczne umożliwiające szybszą wymianę osprzętu.
Dzięki 6-funkcyjnej łyżce ładowarkowej 3CX Compact to maszyna do najróżniejszych prac w terenie. Jej wszechstronność zwiększają widły do palet i osprzęt specjalistyczny, jak na przykład zamiatarki z pojemnikiem.
Silnik JCB Diesel marki Kohler o pojemności 2,5 litra i mocy 74 KM (55 kW) Tier 4 Final/Stage IIIB spełnia normy emisji spalin bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych (DPF), a także układu oczyszczania spalin lub dodatku typu AdBlue.
Silnik współpracuje z przekładnią hydrostatyczną, napędzając wszystkie cztery koła (jest też możliwość napędu na jedną oś). 

KH-Kipper – unikatowa wywrotka

Trzy dni targowe poprzedził wieczór prasowy, na którym wybrani wystawcy mogli przedstawić swoje nowości, z którymi przyjechali do Kielc. Na konferencji prasowej Łukasz Karczewski, dyrektor handlowy KH-Kipper zaprezentował tegoroczne nowości produktowe firmy. Innowacyjne podejście do produkcji zabudów zostało w tym roku szczególnie docenione, bo kielecki producent otrzymał medal targowy za wywrotkę z nowatorskim systemem mierzenia przechyłu. System na bieżąco wskazuje takie parametry jak kąt nachylenia pojazdu, temperaturę i ciśnienie oleju oraz informuje o konieczności wymiany oleju i filtra.
Na stoisku KH-Kipper mocna była reprezentacja zabudów budowlanych do transportu ciężkiego: tylnozsypowych, trójstronnych i hakowych. Nowy unikalny design zabudów budowlanych przyczynił się do optymalizacji ich wagi i zapewnił większą ładowność w stosunku do poprzedniczek. Zabudowy wyróżnia nowoczesna konstrukcja zapewniająca niską wagę i dużą ładowność. 
KH-Kipper pokazał niemal całą swoją ofertę, a więc nie mogło zabraknąć urządzeń hakowych. Urządzenia o ładowności 8 i 12 ton cechuje modułowa konstrukcja ułatwiająca montaż na różnych podwoziach. Dzięki zmodernizowanemu kształtowi haka zaczepowego, chwytanie i wyczepianie kontenera jest teraz łatwiejsze. Model prezentowany na stoisku został wyposażony w system centralnego smarowania firmy Groeneveld. System automatycznie smaruje każdy punkt smarny w pojeździe, monitorując przy tym na bieżąco przebieg procesu smarowania i przekazując niezbędne informacje kierowcy. Dodatkowo podwozie zostało wyposażone w system kamer i specjalny sygnał cofania firmy Brigade.
Dodatkową atrakcją dla zwiedzających był specjalnie przygotowany teren testowy. Chętni mogli spróbować swoich sił w roli kierowcy wywrotki na zaaranżowanym placu budowy pod okiem doświadczonych instruktorów. Do dyspozycji zwiedzających udostępniono cztery wywrotki budowlane na podwoziach MAN i MB z napędem na wszystkie koła, Scania 8x6 i Renault 8x4. 
Off-roadowym zmaganiom towarzyszył ciekawy pokaz kiprowania unikatowej naczepy KH-Kipper z oryginalnym amerykańskim ciągnikiem Volvo. Przygotowana specjalnie na targi naczepa wywrotka (oznaczona symbolem N2O W1U) ma skrzynię zamontowaną bezpośrednio na tylnym wózku, co jest innowacyjnym rozwiązaniem, właściwie nie spotykanym w Europie. Umożliwia łatwy wyjazd z grząskiego terenu lub wyładowanego materiału. Brak ramy pośredniej obniża wagę naczepy, zwiększając jednocześnie jej ładowność. Pojazd wyróżnia także możliwość łatwego nawracania na niewielkiej powierzchni. Nisko usytuowany środek ciężkości zapewnia bezpieczny, stabilny wyładunek. 

Manitou – ładowarki i wózki

Marka Manitou była reprezentowana w Kielcach przez kilku dilerów. Intrac Polska wystawiał dwie nowe ładowarki teleskopowe tej marki – MT 625 HA przystosowaną do pracy z koszem i obrotową MRT 2150 Privilege+.
Najważniejszą cechą ładowarki MT625HA jest możliwość pracy z platformą roboczą bez konieczności używania podpór. Maszyna o masie własnej z widłami 4.800 kg, dysponuje udźwigiem maksymalnym 2.500 kg, maksymalna wysokość załadunku wynosi 5,85 m, maksymalny zasięg do przodu – 3,40 m, udźwig na maksymalnej wysokości – 2.000 kg, udźwig na maksymalnym zasięgu – 800 kg. Maszyna napędzana jest silnikiem Kubota o mocy 75 KM (55,4 kW). Minimalny promień skrętu do krawędzi opon – 3,31 m, wysokość/szerokość – 1,92/1,82 m, długość transportowa – 3,90 m.
Z kolei najważniejsze cechy ładowarki MRT2150 Privilege+ to adaptacyjne wykresy udźwigu, zależne od stopnia wysunięcia podpór, system automatycznego rozpoznawania osprzętu, system programowania ograniczenia prędkości ruchów hydraulicznych oraz system programowania ograniczenia pola pracy.
Maszyna o masie własnej z widłami 17.930 kg dysponuje udźwigiem maksymalnym 4.999 kg, maksymalna wysokość podnoszenia wynosi 20,90 m, maksymalny zasięg do przodu – 17,90 m, udźwig na maksymalnej wysokości – 2.500 kg, udźwig przy maksymalnym zasięgu – 800 kg. Ładowarkę napędza silnik Mercedes o mocy 156 KM (115 kW) Stage IV. Napęd przenoszony jest hydrostatycznie na cztery koła. Wszystkie koła są skrętne – „układ kraba”. Minimalny promień skrętu do krawędzi opon – 4,88 m. Wysokość/szerokość – 3,05 m/2,49 m, długość transportowa – 6,87 m.
Ładowarka wyposażana jest m.in. w zamkniętą kabinę z ogrzewaniem, komfortowy fotel operatora, otwieraną szybę tylną i drzwiową, dwie elektroniczne dźwignie sterujące, cztery niezależnie sterowane podpory teleskopowe, pilot sterowania z platformy, system awaryjnego opuszczania, sterowanie radiowe i stalową platformę roboczą, obrotową (180 st.), rozkładaną (2,25-4,40 m), o ładowności 365 kg.
Firma Lemarpol pokazała dwa wózki widłowe Manitou – MI 15G – wózek czołowy o udźwigu 1.500 kg, z napędem gazowym, o wysokości podnoszenia 4.000 mm i MH25-4 – wózek czołowy, terenowy 4x4, napędzany dieslem, z masztem typu triplex, o wysokości podnoszenia 4.300 mm.
Wózki serii M wyposażane są w nowoczesną przekładnię Powershift z funkcją wolnego dojazdu. Funkcja ta ogranicza moment obrotowy (spowalnia poruszenie się wózka), optymalizuje czas cyklów roboczych, a przy wciśnięciu pedału do końca spełnia rolę hamulca.
Jednym z priorytetów konstruktorów tych wózków jest komfort i bezpieczeństwo pracy operatora. Dodatkowy uchwyt ułatwia wchodzenie, zastosowano też antypoślizgowy stopień, siłowniki pochyłu masztu schowane pod podłogą, poprawiono widoczność przez dach. Odpowiednio profilowane słupki tylne to pomoc przy zawracaniu. Cenne są też szeroka, profilowana podłoga, profilowany fotel z pasami oraz czujnikiem obecności operatora i szeroki rozstaw masztu, ułatwiający manewrowanie w każdych warunkach. Wysoko umieszczony wlot powietrza chroni silnik przed zanieczyszczeniami.

Mercedes-Benz – turbosprzęgło z retarderem 

Firma Mercedes-Benz wspólnie z producentem zabudów wywrotek, firmą KH-Kipper, wystawiła podczas targów dwa pojazdy budowlane Arocs oraz Unimoga. Targi były okazją do przyjrzenia się bliżej pojazdowi Arocs 4142 AK 8x6 i Unimog U423 (stoisko stacjonarne) oraz przetestowania pojazdu Arocs 4148 AK 8x8/4 z napędem na wszystkie osie podczas jazd testowych (tor dynamiczny). Istotnym elementem wywrotki Arocs jest zautomatyzowana skrzynia biegów PowerShift 3 współpracująca z układem turbosprzęgła z retarderem, które to jazdę w trudnym terenie czynią łatwą i przyjemną. Układ napędowy Arocsa staje się wówczas trwały i niezawodny, a pobyty Arocsa w serwisie zostają ograniczone do jego przeglądów. Jazdy testowe wykonywane były pod okiem instruktora szkoły jazdy Mercedes-Benz Trucker Academy. 
Kompaktowy zespół napędowy stanowi połączenie hydrodynamicznego sprzęgła rozruchowego z lekkim, jednotarczowym sprzęgłem suchym i dodatkowo pełni funkcję retardera pierwotnego. W przeciwieństwie do sprzęgła hydrokinetycznego (WSK), sprzęgło całkowicie wykorzystuje moment obrotowy silnika i pozwala na nieograniczone w czasie manewrowanie w trybie hydraulicznym. Co więcej, turbosprzęgło z retarderem jest o około 80 kg lżejsze od porównywalnego sprzęgła hydrokinetycznego, co przekłada się na proporcjonalnie wyższą ładowność i mniejsze zużycie paliwa.
Turbosprzęgło z retarderem współpracuje w Arocsie z odznaczającymi się wysokim momentem obrotowym (do 3000 Nm) 6-cylindrowymi jednostkami rzędowymi do ciężkich zastosowań z serii OM 471 i OM 473 oraz z 16-biegową wersją całkowicie zautomatyzowanej przekładni PowerShift 3. Większość egzemplarzy Arocsa wyposażonych w nowe turbosprzęgło z retarderem i 16-biegową skrzynię PowerShift 3 do ciężkich zastosowań wywodzi się z rodziny Grounder. Arocs Grounder to specjalistyczna, terenowa ciężarówka, zbudowana na wzmocnionej ramie i zmodyfikowanym zawieszeniu z myślą o ekstremalnie ciężkich warunkach pracy. 

Renault Trucks 8x4 i 6x4

Wśród wywrotek obecne były Renault Trucks K 8x4 i 6x4, z zabudową KH-Kipper. Model K jest zbudowany w oparciu o ramę ceową dodatkowo wzmocnioną wewnętrznie profilem od kabiny do końca zwisu tylnego. Napęd jest przekazywany na wózek typu tandem o nośności 32 ton, wyposażony w blokady trzech mechanizmów różnicowych. Nośność osi przedniej wynosi 8 ton (opcjonalnie 9 ton). Pojazd jest wyposażony w hamulce bębnowe wszystkich osi oraz systemy: EBS, ASR, wspomaganie ruszania pod górę „Hill Start Aid” oraz wspomaganie hamowania awaryjnego „BAS”. Techniczna dopuszczalna masa całkowita wersji 6x4 wynosi 35 ton, a 8x4 – 44 tony!

Scania – wywrotki i hakowiec

Trzy pojazdy marki Scania pokazane na Autostradzie to samochody dostosowane do prac konstrukcyjnych. 
Jedną z wystawianych w Kielcach Scanii było podwozie 8x6 z zabudową typu wywrotka tylnozsypowa oraz silnikiem o mocy 450 KM. Serce auta stanowi silnik Euro 6 o pojemności skokowej 13 litrów. Druga wywrotka o podobnej specyfikacji została udostępniona do testów na terenie off-roadowym. Kolejny pojazd to podwozie 4x2 typu hakowiec, wyposażone w silnik o mocy 250 KM. Zabudowy do wszystkich ciężarówek przygotowała firma KH-Kipper.
Podwozia Scanii zostały wyposażone w układ hydrauliczny i elektryczny, fabryczne otwory i wsporniki mocujące ramy pomocniczej oraz zwis tylny o długości odpowiedniej dla planowanej zabudowy. Ramy podwozi są optymalizowane indywidualnie dla każdej wersji pojazdu, zapewniając równowagę między wytrzymałością auta, a jego masą własną.
– Branża budowlana jest bardzo zróżnicowana, dlatego każdorazowo wsłuchujemy się w indywidualne potrzeby naszych klientów. Wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie przykładamy ogromną wagę do tego, aby proces zabudowy podwozia przebiegał nie tylko sprawnie, ale przede wszystkim był efektywny pod względem kosztowym. Dzięki takiemu podejściu skracamy czas dostawy i budujemy jedne z najwytrzymalszych pojazdów ciężarowych na rynku – skomentował Paweł Paluch, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji Scania Polska S.A.
Scania oferuje kompletną gamę jednostek napędowych Euro 6, o mocy od 250 do 730 KM. Dodatkowo, firma umożliwia wybór takich rozwiązań, jak lekkie, tarczowe hamulce, zawieszenie pneumatyczne i aluminiowe obręcze kół, które mogą przyczynić się do zwiększenia ładowności pojazdu. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.