Prawie 70-tonowa wywrotka to nie musi być wozidło. 68 ton technicznej dopuszczalnej masy całkowitej
Jest to wywrotka przeznaczona do pracy w szczególnie trudnych warunkach, np. w kamieniołomach. Dzięki licznym modyfikacjom technicznym, takim jak belki poprzeczne o grubości 9 mm, pojazd jest wytrzymały i stabilny, zapewniając przy tym wysoką ładowność.
Turbosprzęgło z retarderem
Arocsa w tej wersji wyróżnia turbosprzęgło z retarderem, pozwalające na ruszanie z miejsca bez zużycia sprzęgła ciernego. Jest to system wspomagania ruszania i hamowania. Łączy ono funkcje hydrodynamicznego sprzęgła oraz retardera, współpracując z lekkim, jednotarczowym sprzęgłem suchym. W przeciwieństwie do sprzęgła hydrokinetycznego (WSK), sprzęgło rozruchowe całkowicie wykorzystuje moment obrotowy silnika i pozwala na nieograniczone w czasie manewrowanie w trybie hydraulicznym. Co więcej, jest o około 80 kg lżejsze od porównywalnego sprzęgła hydrokinetycznego, co przekłada się na wyższą ładowność i mniejsze zużycie paliwa.
W turbosprzęgle z retarderem napęd przenoszony jest poprzez olej.
Po ruszeniu z miejsca „do głosu:” dopuszczane jest sprzęgło cierne.
Uruchamiany dźwignią przy kierownicy
5-stopniowy retarder wkracza do akcji przed skrzynią biegów. To właściwe podejście przy wytracaniu prędkości w terenie. Podczas hamowania wirnik napędzany zostaje unieruchomiony i następuje ponowne wpompowanie oleju do obudowy – turbosprzęgło z retarderem przejmuje w tym przypadku funkcję wysokosprawnego retardera pierwotnego. Skuteczność jest tak duża, że można jeździć niemal bez użycia hamulca zasadniczego.
Nie do zdarcia
Sprawdzaliśmy możliwości tej wywrotki w żwirowni. Parametry techniczna zachęcały do wjeżdżania w trudny teren. Kąty natarcia/zejścia/rampowy mimimum po 25 stopni, prześwit pod osią przednią i tylną co najmniej 250 mm, prześwit między osiami 300 mm. Przede wszystkim jednak turbosprzęgło, dzięki któremu nie spali się sprzęgła suchego, nawet podczas najbardziej obciążających manewrów. Można wysłać w teren zupełnie niedoświadczonego kierowcę.
System ten ułatwia ruszanie na wzniesieniu nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach. Na stromym podjeździe wywrotka 8x6 odjeżdża w kierunku wierzchołka wzniesienia bez najmniejszego problemu, nie ma kłopotu ze staczaniem się pojazdu do tyłu. Zautomatyzowana skrzynia PowerShift 3 z programem off-road znakomicie sprawdza się w takim pojeździe. Kierowca jest odciążony z jednego obowiązku, bez szkody dla dobrej trakcji.
Z hamulca postojowego w ogóle się tu nie korzysta – w czasie krótkiego postoju na stromym zboczu lepiej sprawdza się hamulec główny, działający na wszystkie koła. Bez obaw można pozwolić ciężkiemu Arocsowi staczać się ze wzgórza, do przodu lub do tyłu, precyzyjnie kontrolując sytuację samym pedałem gazu, także podczas toczenia w kierunku przeciwnym do załączonego biegu. Można taki manewr powtarzać setki razy bez obaw o uszkodzenie układów mechanicznych, hydrauliki czy przegrzania.
W trudniejszym terenie korzystaliśmy z załączanych sekwencyjnie jednym pokrętłem blokad, które zapewniały właściwą trakcję.
Kierowanie z mocnym wspomaganiem
Hydrauliczny układ kierowniczy Servotwin z elektronicznym wspomaganiem siły kierowania pozwala prowadzić takiego kolosa bez jakiegokolwiek wysiłku. System ten pozwala na łatwe, precyzyjne kierowanie nawet w szczególnie trudnych warunkach i przy małych prędkościach.
Na wywrotkę można ładować dowolne skały. Zastosowano skrzynię ładunkową tylnozsypową 1W – wielkotonażową, firmy Skibicki, której podłogę wykonano z 8 mm stali Hardox, Raex 450, burty z 6 mm stali Domex, Optima. Burty boczne są stałe, burta tylna z górnymi zawiasami otwiera się automatycznie. Tylna rynna zsypowa stanowiąca przedłużenie podłogi ułatwia wyładunek.
Arocsa Groundera 8x6 można polecić do pracy w trudnych warunkach, np. w kopalni kruszywa. Turbosprzęgło z retarderem chroni sprzęgło cierne przed przeciążeniami. Silnik o mocy 449 KM wystarcza. Dla zespołu pojazdów warto by było wybrać jednostkę o wyższej mocy.