Na rynku pojawiły się nowe modele opon do pojazdów ciężarowych, w tym do naczep i przyczep.
Swoje propozycje przedstawiły m.in. firmy Michelin, Continental i Goodyear.
Michelin: nowe możliwości dla flot dalekobieżnych
W skład nowej oferty Michelin do zestawów ciągników siodłowych z naczepami wchodzi opona w rozmiarze 315/80 R 22.5 na oś napędową (D) i wszystkie pozycje (Z) oraz opona w rozmiarze 385/65 R 22.5 na osie wleczone naczep. Nowe produkty poszerzają wprowadzoną w 2013 r. gamę, w której dostępne są już opony w rozmiarach 315/70 R 22.5 i 385/55 R 22.5. Na rozszerzeniu oferty opon Michelin X Line Energy skorzystają firmy posiadające nieco starszy tabor i pracujące w ruchu międzynarodowym i krajowym na dłuższych dystansach.
Celem wprowadzenia na rynek trzeciej gamy energooszczędnych opon ciężarowych X Line Energy było podniesienie rentowności firm transportowych. Rynek polski to ciągle prawie 15% udziału profilu "80" w ciągnikach oraz ponad 23% w naczepach o profilu "65" - stanowiących odpowiednio drugi i pierwszy rozmiar na rynku. W większości segment ten zdominowała oferta opon regionalnych, bardziej uniwersalnych, ale też charakteryzujących się nieco wyższymi oporami toczenia. Nowe opony gamy X Line Energy skierowane są do przewoźników, których pojazdy pokonują większość dystansu po autostradach i drogach szybkiego ruchu i mają duże przebiegi.
Wyniki fabrycznych testów, przeprowadzonych w oparciu o restrykcyjne procedury dowodzą, że w porównaniu do gamy poprzedniej generacji opony X Line Energy o profilach "80" i "65" przynoszą obniżenie zużycia paliwa o około 0,99 l/100 km. W porównaniu do opon poprzedniej generacji, czyli X Energy Saver, opony nowej gamy X Line Energy o profilach "80" i "65" cechuje trwałość do 5% dłuższa dla opon napędowych i do 14% dla opon na osie wleczone.
Zastosowano w ich produkcji szereg innowacji technologicznych należących do pakietu technologii Durable Technologies znanych z opon o profilach "70" i "55". To m.in. karkas nowej generacji Energy Flex 2 w oponach D i Z, obniżający zużycie paliwa przez cały cykl eksploatacji opony, dzięki ograniczeniu przegrzewania się gumy spowodowanemu jej uginaniem się podczas jazdy. Rzeźba bieżnika z pięcioma żebrami zapewnia lepszą przyczepność opon D i Z. Szerszy bieżnik w obszarze barków to w efekcie większa trwałość i lepsze hamowanie. Zastosowano też rowki na barkach dla poprawienia trakcji, lamele TowerPump poprawiające przyczepność i odporność bieżnika na uszkodzenia w trudnych warunkach użytkowania oraz lamele Delta skracające drogę hamowania na suchej nawierzchni i zwiększające przyczepność na zakrętach na śliskiej nawierzchni oraz gwarantujące większą przyczepność opony na osi napędowej.
Nowa zimówka Continental dla transportu wielkogabarytowego
Continental poszerzył swoją ofertę ogumienia o nowy rozmiar zimowej opony naczepowej HTW 2 Scandinavia - 445/45 R19.5. Opona ta została zaprojektowana specjalnie na potrzeby transportu ładunków o dużych gabarytach lub masie.
Opony naczepowe z linii Scandinavia, przeznaczone do eksploatacji w warunkach zimowych, są obecne na rynku od 2010 roku. Zostały zaprojektowane m.in. specjalnie do montażu na naczepach, a ich zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa jazdy na oblodzonych i pokrytych śniegiem drogach. W tym roku, bieżniki z linii Scanidinavia poszerza opona HTW 2 Scandinavia w nowym rozmiarze 445/45 R19.5, która jest dedykowana do montażu w pojazdach przewożących ładunki wielkogabarytowe.
- Pojazdy przeznaczone dla transportu wielkogabarytowego w warunkach zimowych muszą być wyposażone w specjalistyczne ogumienie, które charakteryzuje się dłuższą żywotnością, odpornością na ścieranie oraz dobrą amortyzacją - powiedział Marcin Cywiński z Continental Opony Polska. - Właściwie dobrana opona do pojazdu przewożącego ładunek o dużych gabarytach lub masie gwarantuje dobrą przyczepność oraz efektywne hamowanie i przyspieszanie w trudnych warunkach zimowych. Taka jest właśnie opona HTW 2 Scandinavia w nowym rozmiarze. Uzupełnia ona gamę nowoczesnych opon zimowych firmy Continental - jedną z najszerszych na rynku pojazdów użytkowych.
Dziewięć nowych rozmiarów KMAX i FUELMAX Goodyear
Najnowsze propozycje Goodyear to opony o podwyższonej nośności na oś kierowaną i opona do naczepy z wbudowanym układem elektronicznym.
Goodyear wprowadził dziewięć dodatkowych rozmiarów opon linii KMAX i FUELMAX dla pojazdów ciężarowych. W skład nowej oferty wchodzą cztery rozmiary w asortymencie opon o wydłużonych przebiegach KMAX i pięć rozmiarów w efektywnej paliwowo linii FUELMAX.
Opony FUELMAX S o podwyższonej nośności (HL) na oś kierowaną, w rozmiarach 295/80R22.5 HL i 315/60R22.5 HL, są polecane dla flot wykorzystujących ciągniki klasy Euro 6. Dwie opony FUELMAX D na oś napędową w rozmiarach 295/80R22.5 i 315/60R22.5 oraz opona do naczepy FUELMAX T w rozmiarze 385/55R22.5 uzupełniają gamę nowych opon do pojazdów ciężarowych FUELMAX o niskim oporze toczenia.
Opona do naczepy FUELMAX T w rozmiarze 385/55R22.5 jest trzecim produktem w asortymencie efektywnego paliwowo ogumienia koncernu, który uzyskał najwyższą unijną ocenę A w zakresie efektywności paliwowej.
Wśród nowych opon z linii KMAX znalazły się dwie na oś kierowaną: jedna w rozmiarze 385/65R22.5, a druga 315/60R22.5 HL. Spełniają one oczekiwania operatorów, którzy wymagają podwyższonej nośności na przedniej osi. Nowością jest również opona na oś napędową KMAX D 315/60R22.5. Natomiast nowy model KMAX T 435/50R19.5 to rozmiar stosowany przez naczepy typu MEGA o największych gabarytach. Opona ta oferuje maksymalną nośność przy wysokości auta wynoszącej trzy metry. Opona nosi oznaczenie RFID, bowiem ma wbudowany mikrochip, umożliwiający identyfikację przy pomocy ręcznego skanera. Przyspiesza to serwis, zapewnia precyzyjną obsługę i odstrasza złodziei.
Dopuszczalna masa całkowita/zespołu |
18/40 t |
Ładowność |
3.860 kg |
Nośność osi przedniej |
9.000 kg |
Nośność osi tylnej |
11.500 kg |
Wymiary zewnętrzne skrzyni ładunkowej - długość / szerokość / wysokość burty |
4.100 mm /2.550 mm/600 mm |
Silnik |
9,3 l, Common rail, Euro 6, SCR turbosprężarka do wymagających zastosowań |
Skrzynia biegów |
Manualna, 8+1-biegowa, dwuzakresowa, z jednym biegiem pełzającym |
Moc maksymalna |
360 KM przy 1.900 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.700 Nm przy 1.100-1.350 obr/min |
Zbiornik paliwa / AdBlue |
300 l, stalowy, zamocowanie podwyższone/47 l |
Napęd |
4x4 |
Zawieszenie przednie |
Resory paraboliczne 4X28, amortyzator do ciężkich zadań, drążek skrętny |
Zawieszenie tylne |
Resory paraboliczne 3x24+1x41, amortyzatory tylnego wózka, drążek skrętny |
Układ hamulcowy |
Bębnowy, ze sterowaniem pneumatycznym, z automatyczną regulacją luzu szczęk, hamulec silnikowy |
Wyposażenie pojazdu testowego: m.in. ABS, pakiet komponentów off-road, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane lusterka (podgrzewane), regulacja wysokości świecenia reflektorów, osłony reflektorów, światła do jazdy dziennej LED, wywietrznik dachowy, fotel kierowcy Basic, z zawieszeniem pneumatycznym, podwójne siedzenie pasażerskie, klimatyzacja, komputer pokładowy z monochromatycznym wyświetlaczem, radio, urządzenie komunikacyjne C200 - Scania FMS, tempomat, regulowana kolumna kierownicy. |