Nowa fabryka we Wrześni, przejęcie TRW Automotive i spadające ceny paliwa to wybrane wydarzenia, które zdaniem przedstawicieli Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, wpłynęły na obraz sektora motoryzacyjnego w Polsce w minionym roku.
Dziesięć tysięcy nowych miejsc pracy może przynieść nowy zakład Volkswagena we Wrześni. Rocznie ma wyjeżdżać z niego ok. 70 tys. nowych dostawczych Crafterów, co zgodnie z szacunkami ministra gospodarki, może przynieść ok. 2-3 tys. nowych miejsc pracy. Należy jednak pamiętać, że jedno miejsce pracy w zakładzie producenta to nawet cztery w sektorze poddostawczym, który będzie dostarczał komponentów niezbędnych do złożenia aut.
- W przypadku wyboru zakładu we Wrześni języczkiem u wagi mogły okazać się bardzo dobre dotychczasowe doświadczenia niemieckiego koncernu z działalności fabryki w podpoznańskim Antoninku, produkującej od 10 lat Caddy i Transportera. Gdyby nie one, na pewno o pozytywną decyzję byłoby trudniej - podkreśla Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.
Wydarzeniem, które miało miejsce za naszą zachodnią granicą, ale pośrednio wpływającym na przemysł części i komponentów w Polsce, było przejęcie TRW Automotive przez ZF. Po połączeniu producenta układów napędowych i podwozi z dostawcą systemów bezpieczeństwa powstał dostawca nr 3 na świecie obsługujący właściwie każdą markę samochodową. To wydarzenie z pewnością będzie mieć wpływ na przemysł motoryzacyjny w Polsce. Podczas gdy TRW w naszym kraju posiada pięć zakładów i zatrudnia blisko 8 tys. pracowników, ZF jak dotąd nie było obecne u nas wcale. Wkrótce ta sytuacja może ulec zmianie, m.in. z uwagi na to, że polska motoryzacja z roku na rok coraz mocniej rozwija się właśnie w obszarze produkcji i eksportu części motoryzacyjnych. Jak wynika z najnowszych danych Automotivesuppliers.pl, we wrześniu ubiegłego roku eksport przemysłu motoryzacyjnego osiągnął rekordową wartość i wyniósł 1,76 mld euro, o 7,1% więcej r/r. Wielka w tym zasługa popytu na części samochodowe - ich udział w eksporcie wyniósł aż 41%, podczas gdy udział kompletnych samochodów osobowych i dostawczych stanowił tylko 26%. Jak prognozuje Automotivesuppliers.pl, w całym 2014 r. zakłady motoryzacyjne w Polsce mogły wysłać za granicę produkty o wartości nawet 18,6 mld euro.
- Koncerny motoryzacyjne jak również producenci części samochodowych coraz częściej podejmują decyzję o likwidacji swoich zakładów w zachodniej części Europy i rozważają inwestycje w naszej części kontynentu. Z uwagi na zwiększającą się efektywność pracy, niższe koszty funkcjonowania fabryk oraz wysoką jakość usług outsourcingowych, w tym usługi kontroli jakości, producenci motoryzacyjni na kolejny postój swoich pociągów z inwestycjami wybierają między innymi Polskę - dodaje P. Gos. Aktualnie Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych prowadzi ponad 150 projektów inwestycyjnych, wśród których najpopularniejszym sektorem jest właśnie motoryzacja. 33 projekty inwestycyjne mają wartość 648,25 mln euro i mogą dać aż 6610 nowych miejsc pracy.