Najnowsze ładowarki kołowe napędzane są silnikami znacznie mniej uciążliwymi dla środowiska, a jednocześnie producenci komunikują o większych możliwościach operacyjnych swoich maszyn nowej generacji oraz o ograniczaniu zużycia paliwa. Odnawiając modele, niejako przy okazji poprawiają bezpieczeństwo i komfort pracy operatorów.
Nowe ładowarki kołowe proponują m.in. takie marki jak Doosan, Volvo, Hyundai, Hitachi i Komatsu.
Doosan ze Scanią
Najnowsza ładowarka kołowa Doosan DL 550-3, napędzana jest 6-cylindrowym, turbodoładowanym, chłodzonym powietrzem silnikiem Scania DC13 z bezpośrednim wtryskiem paliwa XPI (ekstra wysokie ciśnienie wtrysku) i technologią SCR, spełniającym normę emisji spalin Stage IIIB, o mocy 380 KM. Maszyna waży 31 ton, pojemność łyżki wynosi 5,4 m sześc., siła odspajania 26,5 t. Jak zapewnia producent, maszyna jest łatwa w obsłudze i konserwacji, wydajna, a także nie generuje wysokich kosztów eksploatacji.
Ładowarka nowej generacji DL 420-3 także napędzana jest turbodoładowanym silnikiem Scania DC13 z technologią CSR, spełniającym normę emisji spalin Stage IIIB, o mocy 354 KM. Waga maszyny to 23 t (bez łyżki), pojemność łyżki wynosi 4 m3, siła odspajania 210 kN. Ładowarka wyposażona jest w centralne smarowanie, nową przestronną kabinę, podgrzewane lusterka, izolację obciążenia i 3 obwód hydrauliczny.
Uniwersalne maszyny Volvo
Nowe ładowarki kołowe Volvo L150H (25 t), L180H (28 t) i L220H (32 t) należące do klasy średniej i kategorii maszyn produkcyjnych wyróżniają się uniwersalnością.
Ładowarki nowej serii H, zgodne z normami emisji EU Stage IV ładowarki radzą sobie z ciężkimi zadaniami przy obniżonym nawet o 18 proc. zużyciu paliwa. To maszyny zaprojektowane z myślą o pracy w takich obszarach jak żwirownie, kamieniołomy, załadunek materiałów sypkich, w przemyśle drzewnym i wielu innych zastosowaniach.
Potężny silnik Volvo D13J (w wersjach o mocy, odpowiednio, 300, 333 i 371 KM) został wyposażony w zaawansowane technologie oczyszczania spalin - SCR filtr cząstek stałych DPF i katalizator DOC. Cały proces następuje bez przerywania pracy i zmniejszania wydajności, a maszyna wydziela tylko dwutlenek węgla, czysty azot i parę wodną.
Efektywność wykorzystania paliwa została poprawiona dzięki zastosowaniu technologii OptiShift, która łączy w sobie opatentowaną technologię RBB (Reverse By Braking) oraz przekładnię hydrokinetyczną (popularnie zwaną zmiennikiem momentu obrotowego) z funkcją blokady i pozwoliła na wyeliminowanie strat mocy oraz zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 18%. Technologie APS (Automatic Power Shift) i FAPS (Fully Automatic Power Shift) dodatkowo przyczyniają się do minimalizacji zużycia paliwa i skrócenia czasu cyklu roboczego dzięki zmianie biegów, która następuje przy odpowiedniej prędkości obrotowej silnika i prędkości jazdy maszyny, w zależności od ustawionego przez operatora programu. Jednocześnie unikatowy pedał przyspieszenia "ECO" zachęca operatora do delikatniejszego operowania "gazem", obniżając w ten sposób zużycie paliwa. Gdy prędkość obrotowa silnika jest bliska przekroczenia zakresu ekonomicznej eksploatacji, konieczne staje się użycie dużo większej siły potrzebnej do pokonania oporu pedału przyspieszenia. Inteligentny układ hydrauliczny z funkcją wyczuwania obciążenia dostarcza moc do funkcji hydraulicznych tylko wtedy, gdy jest to potrzebne, dzięki temu maszyna pracuje płynnie i efektywnie znacznie lepiej wykorzystując paliwo, a jednocześnie możliwa jest precyzyjna kontrola nad ładunkiem i osprzętem.
Modele L150H-L220H są wyposażone w sprawdzony i opatentowany przez Volvo CE układ kinematyki typu TP, który zapewnia duże siły wyrywania i podnoszenia przy równoległym prowadzeniu osprzętów roboczych, a główną zaletą tego systemu jest stała siła obrotu łyżki w całym zakresie podnoszenia wysięgnika. Nowy układ hydrauliczny i napędowy zapewnia krótkie czasy cyklu załadunku, co pozwala na zwiększenie wydajności.
Układ elastycznego zawieszenia wysięgnika (BSS) dodatkowo zwiększa wydajność nawet o 20% dzięki temu, że absorbuje wstrząsy i bujanie ładowarki co zmniejsza możliwość wysypywania materiału z łyżki, a także umożliwia szybszą jazdę nawet po nierównym terenie. Oprócz poprawy wydajności zwiększa się trwałość podzespołów i całej maszyny. Nowe łyżki zaprojektowane specjalnie do tej maszyny o zoptymalizowanym kształcie umożliwiają szybsze i efektywniejsze napełnianie, a liczne zabezpieczenia i wzmocnienia wydłużają ich żywotność.
Kabina Volvo Care Cab zapewnia oprócz bezpieczeństwa, czyste i wygodne stanowisko pracy charakteryzujące się niskim poziomem hałasu wewnętrznego, ochroną przed drganiami, ergonomicznie rozmieszczonymi elementami sterowania i dużą ilością miejsca w schowkach. Wszystkie informacje oraz komunikaty ostrzegawcze, są wyświetlane na czytelnym panelu informacyjnym w języku polskim, który ma być dobrze widoczny nawet w mocnym świetle słonecznym.
Poziom bezpieczeństwa i widoczności podczas wykonywania prac w ciemności jest wyższy dzięki odblaskom, które zaznaczają kontury maszyny i wejście do kabiny. Możliwe jest też wyposażenie ładowarki w zestaw świateł głównych i roboczych LED (z przodu nawet siedem reflektorów, z tyłu sześć oraz cztery boczne). Możliwe jest też zamówienie ładowarki z zamkiem centralnym. Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnia układ gaśniczy z 16 dyszami w komorze silnika, który zostaje automatycznie uruchomiony w przypadku wykrycia ognia.
Akumulatory są bezobsługowe, podobnie jak "kołyska" tylnego mostu, którą wyposażono w bezobsługowe łożyska i tuleje. Zużywanie się maszyny zostało ograniczone dzięki opcjonalnemu układowi automatycznego smarowania, który można regulować zależnie od obszaru zastosowania. Napędzany hydraulicznie wentylator chłodzący chroni najważniejsze podzespoły maszyny przed uszkodzeniem w wyniku przegrzania. Wentylator uruchamia się automatycznie tylko wtedy, gdy jest to konieczne, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i poziom hałasu. Dostępna jest też dodatkowa funkcja zmiany kierunku obrotów, co umożliwia samooczyszczanie chłodnic i może ona występować razem z układem chłodzenia mostów, który jest niezbędny jeśli wykorzystujemy ładowarkę do transportu materiału na długich dystansach.
Podczas wykonywania regularnych czynności kontrolnych kabinę można za pomocą podnośnika hydraulicznego odchylić pod kątem 30 lub 70 stopni, co pozwala uzyskać wygodny dostęp do podzespołów umieszczonych pod podłogą.
Hyundai z trzema trybami pracy
Nowe ładowarki Hyundai, serii 9A, napędzane są przez silniki wysokoprężne Cummins, spełniające wymagania normy międzynarodowej Tier 4. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak wysokie ciśnienie (2000 bar) układu zasilania, chłodzony zawór EGR poprawiło reakcję silnika i obniżyło zużycie paliwa o ok. 5 %. Bezobsługowy katalizator oraz zintegrowany filtr cząstek stałych DPF redukuje emisję sadzy i pyłów. Cały układ jest bezobsługowy i nie wymaga ingerencji operatora. Za monitoring pracy silnika, pomp hydraulicznych, stan połączeń elektrycznych oraz identyfikację jednocześnie do 48 nieprawidłowości w funkcjonowaniu maszyny odpowiada elektroniczny moduł systemu komputerowej optymalizacji parametrów pracy (CAPO) i system komputerowej diagnostyki (SKD). Innowacyjny system HI-MATE umożliwia pobieranie parametrów roboczych wyświetlanych na monitorze, lokalizację GPS, śledzenie informacji diagnostycznych i przeglądanie ich na komputerze osobistym za pomocą Internetu. HI-MATE daje właścicielowi kontrolę nad efektywnością pracy maszyny a także skraca czas potrzebny na przeglądy i naprawy.
Najnowsza ładowarka HL770-9A napędzana jest na cztery koła 6-cylindrowym silnikiem, o pojemności 8,9 litra i o mocy 224 kW przy 2.000 obr/min. Silnik może pracować w trzech trybach mocy: power/standard/economy. Jako zmiennik momentu obrotowego wykorzystywane jest sprzęgło hydrokinetyczne o płynnej zmianie momentu, jednostopniowe. Do wyboru jest 4- i 5-biegowa skrzynia T/M (ta druga z blokadą zmiennika momentu); obie mają trzy biegi do tyłu. Ze skrzynią 4-biegową prędkość maksymalna do przodu wynosi 42 km/h (do tyłu 27,6 km/h), a z 5-biegową 46 km/h (do tyłu 28,7 km/h).
Maszyna ma sztywną oś przednią i wahliwą tylną (+/- 12 stopni - razem 24 st.). W układzie hydraulicznym zastosowano system typu load-sensing, pompę wielotłoczkową tzw. zmiennowydatkową (342 l/min). W "hydraulice" znajdujemy automatyczne wypychanie wysięgnika i automatyczne pozycjonowanie łyżki.
Sterowanie łyżką odbywa się za pomocą joysticka. Wśród czterech funkcji roboczych zaworu w układzie podnoszenia jest pływająca łyżka. Cykl roboczy trwa 9,5 s (podnoszenie 5,4 s, wysyp 1,3 s, opuszczanie 2,8 s). Ciężar roboczy ładowarki w wersji podstawowej wynosi 23,5 t, a w wersji XTD - 24,25 t. Pojemność nasypowa łyżki w obu przypadkach wynosi 4,2 m sześc, a pojemność uderzeniowa 3,6 m3. Siła odspajania (łyżka) - w pierwszym wariancie - 21.740 kg, a w drugim - 21.390 kg. Wysokość wysypu (kąt zrzucania ładunku 45 st.) sięga 3.090 mm w wersji podstawowej i 3.540 mm w wersji XTD (z łyżką ogólnego przeznaczenia z przykręcanym lemieszem). Zasięg, przy pełnym podniesieniu, wynosi 1.295 mm w obu przypadkach.
Dwudrzwiowa kabina ROPS/FOPS (wyciszona, ciśnieniowa) wyposażana jest m.in. w klimatyzację automatyczną, pochylaną, teleskopową kolumnę kierownicy, przyciemne szyby, radio i odtwarzacz USB.
Hitachi - wydajniej i oszczędniej
Nowa ładowarka kołowa Hitachi ZW330-5B (w skrócie nazywana ZW-5) napędzana jest silnikiem o mocy 285 KM. To maszyna o ciężarze roboczym 26.630-27.100 kg. Pojemność nasypowa łyżki wg ISO wynosi 4,1-5,2 m sześc.
Ładowarkę wyposażono w wiele nowych funkcji w celu zminimalizowania wpływu na środowisko oraz obniżenia zużycia paliwa przy zwiększeniu poziomów wydajności. ZW-5 może pracować w dwóch trybach: standardowy przeznaczony jest do zwykłych zadań, takich jak ładowanie materiału oraz tryb P do bardziej wymagających zadań, na przykład podczas kopania przy dużym obciążeniu. W trybie standardowym prędkość silnika jest kontrolowana, co zapewnia płynne przyspieszenie podczas ładowania, typowych operacji i jazdy po płaskim terenie. Zużycie paliwa zostaje obniżone nawet o 10%. Tryb P jest przydatny, kiedy wymagana jest większa siła trakcji podczas kopania przy dużym obciążeniu lub jazdy pod górę.
Pełne wykorzystanie mocy silnika gwarantuje wydajne kopanie i szybkie poruszanie się po zboczach.
Opcjonalna funkcja automatycznego wyłączania silnika zapobiega marnowaniu paliwa w maszynie pozostawionej na biegu jałowym.
Nowy system hydrauliczny zapewnia równoczesne działanie łyżki i ramienia łyżki oraz określa priorytet łyżki podczas prac załadowczych.
Filtr tłumika spalin umożliwia przechwytywanie substancji zanieczyszczających powietrze, które ulegają automatycznemu spaleniu dzięki katalizatorowi utleniającemu i kontroli temperatury spalin.
Sześciocylindrowy, chłodzony cieczą silnik turbodoładowany o pojemności 12,9 l zapewnia dużą wydajność podczas kopania, wysoką prędkość jazdy oraz korzyści wynikające z niskiego zużycia paliwa.
W konstrukcji nowej ładowarki duży nacisk położono na komfort operatora. Podgrzewany fotel z pneumatyczną amortyzacją można bardziej odsunąć do tyłu, co pozwala uzyskać więcej miejsca na nogi. Zmieniono również pozycję przechylanej i wysuwanej teleskopowej kolumny kierowniczej w celu zapewnienia dodatkowego miejsca. System klimatyzacji reguluje temperaturę wewnątrz kabiny. Ponadto dostępny jest filtr do pracy w miejscach składowania odpadów przemysłowych. Wytłumienie kabiny redukuje poziom hałasu z zewnątrz. Rozbudowano funkcje sprzętu audio. Stacja dokująca MP3 umożliwia także podłączenie osobistego odtwarzacza MP3.
Nowy, duży wielofunkcyjny ekran LCD umożliwia szybki przegląd informacji i dostęp do funkcji regulacji dla operatora. Szyba przednia bez ramek i duża osłona przeciwsłoneczna zapewniają lepszą widoczność z fotela operatora.
Nowy system odcięcia sprzęgła umożliwia płynne ładowanie podczas pracy ładowarki. Automatyczna przekładnia wybiera odpowiedni bieg do jazdy lub kopania.
Zmodyfikowana osłona silnika zapewnia prosty dostęp do punktów kontroli oraz umożliwia szybką konserwację z poziomu gruntu.
Widoczność z kabiny została ulepszona dzięki pozbawionej ramek szybie przedniej, dużej osłonie przeciwsłonecznej i dodatkowym panelom szklanym w drzwiach. Patrząc do tyłu maszyny, krawędzie przeciwwagi są teraz widoczne po obu stronach. Na monitorze operator może zobaczyć co dzieje się bezpośrednio z tyłu maszyny. System opóźnia włączanie trzeciego biegu w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracy ładowarki w ograniczonych przestrzeniach. Ładowarka wykonuje pracę na pierwszym i drugim biegu z zachowaniem większego bezpieczeństwa.
Model ZW330-5 wyposażono w najnowsze układy hydrauliczne i automatycznej zmiany biegów, które gwarantują wyższe poziomy produktywności. Manewrowanie nową maszyną jest dużo prostsze w porównaniu do poprzedniego modelu.
Manewrowość maszyny została ulepszona dzięki funkcji automatycznego przełączania biegów. Opcja Auto 1 automatycznie zmienia przełożenia pomiędzy pierwszym a czwartym w zależności od obciążenia. Operator może, jeśli to konieczne, zmienić bieg ręcznie przy użyciu funkcji Down Shift Switch.
Seria ZW-5 została wyposażona w system kontroli jazdy, który redukuje wibracje podczas jazdy ładowarki po nierównym terenie lub śniegu. W trybie automatycznym ta funkcja włącza się i wyłącza automatycznie, kiedy ładowarka jest w użyciu.
Komatsu z dużą siłą napędową
Nowa ładowarka kołowa Komatsu, WA380-7, napędzana silnikiem (EU Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim) o mocy 192 KM przy 2.100 obr/min, o masie eksploatacyjnej 18.510-19.715 kg i o pojemności łyżki 3,1-6,5 m sześc. ma łączyć w sobie osiągi, komfort i ekonomikę paliwową. W maszynie zastosowano nowy, w pełni automatyczny układ sterowania silnikiem "Komatsu SmartLoader Logic", który precyzyjnie reguluje moment obrotowy jednostki napędowej w każdej fazie pracy, zmniejszając zużycie paliwa bez utraty wydajności. Nowy, inteligentny układ napędowy i udoskonalona funkcja blokady przekładni hydrokinetycznej pozwalają rozwijać imponujące prędkości jazdy.
WA380-7 to uniwersalna ładowarka, do wielu różnych zastosowań, zapewniająca dużą siłę napędową i osiągi, nawet na stromych zboczach.
Wyciszona, nowa kabina SpaceCab łączy w sobie bezpieczeństwo i ergonomię z komfortem operatora.
SmartLoader Logicto nowy, w pełni automatyczny układ sterowania silnikiem. Układ ten odczytuje dane z szeregu różnych czujników i dostosowuje moment obrotowy silnika do wymagań w każdej fazie pracy, bez wprowadzania jakichkolwiek zakłóceń w sterowanie maszyną. Podczas realizacji mniej wymagających zadań układ ogranicza moment obrotowy i zużycie paliwa, bez pogarszania wydajności.
Napędzający maszynę silnik Komatsu, wykorzystujący technikę Common Rail, DPF i EGR, wyposażony jest w turbosprężarkę z hydraulicznym nastawnikiem, który w sposób ciągły reguluje ciśnienie doładowania, zapewniając szybkie reakcje silnika we wszystkich stanach obciążenia. Zmniejszeniu zużycia paliwa służy m.in. funkcja wyboru trybu pracy silnika i regulowana funkcja jego automatycznego wyłączania. Wskaźnik Eco w czasie rzeczywistym wyświetla na monitorze w kabinie zalecenia użytkowe.
Z myślą o maksymalizacji ekonomiki paliwowej, elektronicznie sterowane pompy hydrauliczne układu roboczego i kierowniczego nie tłoczą niepotrzebnie oleju, dostarczając go tylko tyle, ile akurat wymagają wszystkie funkcje hydrauliczne maszyny.
Zasadniczym elementem zaprojektowanego od podstaw układu napędowego jest przekładnia hydrokinetyczna zapewniająca optymalną sprawność i bezkonkurencyjny stosunek siły napędowej do masy własnej.
Wyjątkowo duża siła napędowa przy małych prędkościach jazdy sprawia, że trudne zadania, takie jak np. załadunek kruszywa, stają się dziecinną igraszką.
Rezultatem jest wyższa wydajność podczas załadunku po trójkącie - nawet w ograniczonej przestrzeni.
Sekwencyjna blokada przekładni hydrokinetycznej zapewnia wysoką wydajność i oszczędność paliwa przy wykonywaniu zadań przeładunkowych i transportowych na niewielkie odległości. Operator może włączać blokadę na biegach od 2 do 4. Rezultatem zablokowania przekładni hydrokinetycznej jest zauważalne zwiększenie prędkości jazdy, zwłaszcza pod górę, dzięki wzrostowi siły napędowej. Jednocześnie wyeliminowane zostają opory wewnętrzne w przekładni, co powoduje znaczne oszczędności paliwa.
Zawieszenie ramion amortyzuje wstrząsy podczas jazdy z ładunkiem, ograniczając wysypywanie się materiału z łyżki. Dzięki temu możliwy jest transport przy większej prędkości z załadowanym materiałem.
Przy prędkości poniżej 7 km/h układ amortyzacji jest automatycznie wyłączany w celu zapewnienia precyzyjnego załadunku palet na pojazdy transportowe.
Długie ramię ładowarki zapewnia wyjątkową wysokość zrzutu - aż 2.905 mm - i równie imponujący zasięg - 1.100 mm (mierzony do krawędzi tnącej łyżki 3,1 m sześc.). Tak duży zasięg roboczy sprawia, że załadunek wysokich zbiorników lub samochodów ciężarowych z wysokimi burtami staje się łatwy i szybki.
Wyjątkowa stabilność ładowarki WA380-7 wynika z rozstawu kół wynoszącego 2.160 mm oraz rozstawu osi równego 3.300 mm - to wystarczy do w pełni komfortowej pracy w nierównym terenie i realizowania szybkich cykli transportowych, bez ryzyka wysypywania się materiału z łyżki. 40-stopniowy kąt skrętu w obydwu kierunkach zapewnia maszynie zwrotność i szybkość pracy w ograniczonych przestrzeniach.
Układ hydrauliczny CLSS firmy Komatsu umożliwia precyzyjne sterowanie maszyną. Wszystkie ruchy łyżki, ramienia i hydraulicznego osprzętu roboczego odbywają się płynnie. W obydwu układach ładowarki WA380-7: hydraulicznym i kierowniczym, zastosowano pompy o zmiennej wydajności. Dzięki temu, że pompy te tłoczą dokładnie taką ilość oleju, jaka jest wymagana, zapewniają wyjątkowo ekonomiczną pracę silnika.
Producenci ładowarek chwalą się nowymi modelami w samą porę. W roku 2014 rozpoczyna się tzw. nowa perspektywa finansowa. Ruszą dofinansowania unijne m.in. do inwestycji drogowych i kolejowych. Wzrośnie popyt na maszyny budowlane, w tym na pewno także na ładowarki.